29 dec. 2023 | 19:13

Prima mașină electrică ce are o baterie cu sodiu fără litiu: Când se lansează

ACTUALITATE
Prima mașină electrică ce are o baterie cu sodiu fără litiu: Când se lansează

Prima mașină electrică ce are o baterie cu sodiu fără litiu: bateriile cu ioni de sodiu au o densitate mai mică, dar sunt mai ieftine și funcționează mai bine pe vreme rece.

Prima mașină electrică ce are o baterie cu sodiu fără litiu

JAC Motors, un producător chinez susținut de Volkswagen, urmează să lanseze primul vehicul electric (EV) produs în serie cu o baterie cu ioni de sodiu, prin noua sa marcă Yiwei. Deși tehnologia bateriilor cu ioni de sodiu are o densitate mai mică (și este mai puțin matură) decât tehnologia litiu-ion, costurile sale mai mici, consumabilele mai abundente și performanța superioară pe vreme rece ar putea ajuta la accelerarea adoptării în masă a vehiculelor electrice. CarNewsChina scrie că livrările hatchback-ului JAC Yiwei EV vor începe în ianuarie.

Yiwei este un brand nou în 2023 pentru JAC. Volkswagen deține un pachet de 75% din (și controlul de management al) JAC și deține 50% din compania-mamă a JAC, Anhui Jianghuai Automobile Group Holdings (JAG). Guvernul chinez deține cealaltă jumătate a JAG, ceea ce face una dintre perechile necunoscute ale industriei auto.

Vezi și: Mașinile electrice ale românilor, sub reflector. Câte sunt în trafic în România, ce modele se vând cel mai bine

Yiwei EV

Yiwei EV pare a fi o versiune rebranded a hatchback-ului Sehol E10X, anunțat la începutul acestui an. CarNewsChina descrie modelul Sehol ca având o autonomie de 252 km (157 mile) cu o capacitate de 25 kWh, densitate de energie de 120 Wh/kg, încărcare de la 3C la 4C și o celulă HiNa NaCR32140. Când JAC a dezvăluit marca Yiwei în mai, a spus că va renunța la eticheta Sehol și va face toate vehiculele fie JAC, fie Yiwei, ceea ce a condus la dezvăluirea EV din această săptămână. JAC nu a spus încă dacă modelul marca Yiwei va păstra numele E10X.

În aprilie, JAC a prezentat un vehicul electric separat, numit Yiwei 3, la Salonul Auto de la Shanghai. Acest model a fost lansat în iunie cu o baterie cu litiu LFP, promițând că varianta cu ioni de sodiu va fi lansată mai târziu.

Noul Yiwei EV folosește celule cilindrice cu ioni de sodiu de la HiNA Battery. JAC asamblează bateriile în structura modulară UE (Unitized Encapsulation) a companiei, similar cu CTP (cell-to-pack) de la CATL și Blade a lui BYD. Aspectul poate oferi o stabilitate și performanță mai mari.

Vezi și: Spune-mi ce mașină ai, ca să-ți spun dacă ai făcut accident în România. Studiul care te face să fugi de anumiți producători