Porsche și Mercedes, lideri pe piața mașinilor electrice: avansul considerabil față de concurență
Totul are de-a face cu materialele anodului bateriei, cu o schimbare de la grafit la siliciu
Limitarea percepută în rază de acțiune este unul dintre bătrânii bătrâni care îi împiedică pe mulți loiali ICE să accepte pe deplin revoluția electrică. Și chiar dacă cele mai recente cercetări sugerează că marea majoritate a consumatorilor nu au nevoie de rezervă suplimentară pentru a-și potoli setea de mile, cererea de vehicule electrice cu rază lungă rămâne.
Și acest lucru prezintă o problemă pentru producătorii de automobile. Înțelepciunea convențională sugerează că veți avea nevoie de baterii mai mari pentru a obține distanțe mai mari. Bateriile mai mari înseamnă greutate mai mare.
Știința din spatele bateriilor
Și mașinile mai grele își prezintă propriile probleme. Pentru început, mașinile cu o masă crescută au impact asupra drumurilor pe care circulă. De asemenea, pot provoca mai multe daune într-un accident – de exemplu, Institutul de Asigurări pentru Siguranța Autostrăzilor a trebuit să se asigure că echipamentul său de testare a impactului poate suporta mai multă greutate decât oricând.
Cu toate acestea, o schimbare în însăși chimia bateriilor ar putea fi răspunsul pe care îl caută atât producătorii, cât și consumatorii, iar unii producători de automobile sunt deja gata să profite în deceniu.
Actualele baterii cu litiu adoptate pe scară largă folosesc anod de grafit, dar pentru aplicații de înaltă energie, cum ar fi vehiculele electrice, lipsa densității materialului prezintă o problemă. Introduceți siliciu – un material care ar putea produce baterii care țin încărcare de zece ori mai mult decât omologii lor din grafit. În plus, bateriile care folosesc silicon pentru materialul anodului au o rezistență internă mai mică, permițând reîncărcări mai rapide. Înseamnă distanțe mai lungi și greutate mai mică, printre alte beneficii.
Reuters raportează că două startup-uri, Group14 Technologies și Sila Nanotechnologies, au deja dezvoltat producția pe scară largă de siliciu în baterii ca înlocuitor pentru grafit.
Porsche și Mercedes sunt gata să lovească
Porsche a investit deja peste 100 de milioane de dolari în Group14 și urmează să fie primul client auto al companiei. Instalația sa de calitate comercială din Moses Lake este programată să se deschidă în 2024 și va avea o capacitate inițială de a produce suficient material anodic pentru până la 200.000 de vehicule electrice. În plus, producătorul de baterii plănuiește să intensifice producția, triplând producția la scurt timp după.
De cealaltă parte a gardului, Mercedes a făcut echipă cu Sila Nano. Merc se așteaptă să fie primul client auto al bateriilor de siliciu de la Sila în 2025 și a făcut un pas mai departe decât Porsche: au confirmat care mașină va primi prima tehnologie.
SUV-ul EQG este deja programat ca primul vehicul care va fi oferit cu această nouă tehnologie, cu o variantă cu rază lungă de acțiune care utilizează tehnologia Sila Nano deja confirmată. Într-o declarație făcută anul trecut, Mercedes se așteaptă ca celulele bateriei EQG cu rază lungă de acțiune să obțină o creștere cu 20-40% a densității energetice.
Dacă bateriile litiu-siliciu schimbă jocul pe care s-a pretins să fie, nu este greu de înțeles de ce fiecare producător auto nu și-ar dori o parte din acțiune.
Cu toate acestea, potrivit lui Gene Berdichevsky, CEO și co-fondator al Sila Nano, ar putea dura peste 10 ani pentru ca siliciul să înlocuiască complet grafitul ca ingredient principal pentru anozii bateriei.