06 feb. 2023 | 15:25

O fată moartă din Paris a ajuns fata cu cele mai sărutate buze din toată istoria: cum s-a întâmplat asta

ACTUALITATE
O fată moartă din Paris a ajuns fata cu cele mai sărutate buze din toată istoria: cum s-a întâmplat asta

Nimeni nu știa numele ei. Nu știm nimic despre vârsta sau despre trecutul ei sau despre cum viața a adus-o la Paris și a lăsat-o înecată în râul Sena.

Dar când trupul ei neînsuflețit a fost scos din acele ape tulburi, la sfârșitul secolului al XIX-lea, fata cunoscută pentru totdeauna ca L’Inconnue de la Seine (Femeia necunoscută din Sena) a început o nouă poveste uimitoare.

Acest al doilea capitol ciudat, o postscripție suprarealistă pe care nimeni nu ar fi putut-o prezice vreodată, a ajutat la salvarea a milioane de vieți, chiar și după ce a ei a fost întreruptă atât de tragic.

Istoria exactă a ceea ce s-a întâmplat cu L’Inconnue, atât înainte, cât și după înecul ei fatidic, este o chestiune de dezbatere – una învăluită într-o legendă pariziană. Dar ceea ce urmează este versiunea cea mai des spusă a unei povești care are acum probabil 150 de ani.

L’Inconnue, despre care se estimează că avea aproximativ 16 ani când a murit, este posibil să fi fost o sinucidere. Nimeni nu știe sigur, dar nu erau urme pe corpul ei și mulți au ajuns la concluzia că și-a luat viața.

Fata moartă din Sena a salvat multe vieți

După ce a fost scoasă din Sena, a fost transportată la morga din Paris și expusă în public, alături de cadavrele altor morți necunoscuți, în scopul identificării. Această paradă îngrozitoare a cadavrelor fără nume a fost o diversiune populară în vremea ei.

Cu toate acestea, în ciuda aglomerației, nimeni nu a recunoscut-o pe L’Inconnue, sau cel puțin nimeni nu a zis. Dar, deși s-ar putea să nu fi fost niciodată identificată de mulțimile care i-au văzut cadavrul, asta nu înseamnă că a trecut neobservată.

Chiar și moartă, aspectul ei senin a întors capetele. Unul dintre acele capete aparținea unui însoțitor de la morgă, care – așa spune povestea – a fost atât de impresionat de ea, încât a ordonat să i se facă o statuie cu chipul ei post-mortem.

În scurt timp, chipul frumoasei L’Inconnue a fost reprodus și vândut în  magazinele de suveniruri din Paris, apoi Germania și restul Europei. Masca fascinantă a acestei fete moarte necunoscute – descrisă de filozoful și autorul Albert Camus drept „Mona Lisa înecată” – a devenit o icoană culturală râvnită.

Cu timpul, zâmbetul înghețat al lui L’Inconnue s-a odihnit pe șemineuri și a atârnat în saloane de pe tot continentul. A fost poziționată în atelierele artiștilor, privită ca un model mut și nemișcat. Însă nu doar pictorii au fost captivați. Poeții și romancierii au devenit și ei încântați.

Un critic a descris-o drept „idealul erotic al perioadei”, șablonul estetic pentru „o întreagă generație de fete germane care și-au modelat aspectul după ea”.

La jumătate de secol după aprinderea acestei explozii de faimă și fascinație, L’Inconnue s-a transformat din nou în altceva – cu ajutorul unui bărbat care s-a născut la zeci de ani după moartea ei. Numele lui era Asmund Laerdal și era un producător de jucării din Norvegia. Compania sa a început la începutul anilor 1940 tipărind cărți și calendare pentru copii, înainte de a trece la jucării mici din lemn.

După război, Laerdal a început să experimenteze cu un nou tip de material care tocmai intrase în producția de masă: plasticul. Folosind această substanță moale și maleabilă, el a fabricat una dintre cele mai faimoase jucării ale sale: păpușa „Anne”, care în Norvegia de după război a fost apreciată „jucăria anului… cu ochi adormiți și păr natural”.

Poate că dormea, dar Anne nu era L’Inconnue. Cel puțin nu încă. Într-o zi, fiul de doi ani al lui Laerdal, Tore, aproape s-a înecat. Dacă tatăl său nu s-ar fi grăbit să intervină – trăgându-l pe băiatul din apă și scoțându-i apa din căile respiratorii – lucrurile s-ar fi întâmplat cu totul altfel.

Așa că, atunci când un grup de anesteziști l-au abordat pe Laerdal și i-au spus că au nevoie de o păpușă pentru a demonstra o tehnică de resuscitare nou dezvoltată – o procedură cunoscută sub numele de CPR – au găsit un ascultător atent și receptiv.

Cu acești cercetători – inclusiv, medicul austriac Peter Safar, care a ajutat la lansarea metodei CPR – Laerdal s-a angajat într-un proiect care a făcut istorie: realizarea unui manechin în mărime naturală pe care oamenii să-l poată folosi pentru a practica tehnici de salvare a vieții.

În afară de chestiunile tehnice, ce fel de față i-ar da acestei păpuși uriașe? Laerdal își aminti atunci un zâmbet ciudat și enigmatic. O mască senină pe care o văzuse atârnată pe perete, în casa socrilor săi. A fost, desigur, L’Inconnue.

Laerdal a păstrat numele păpușii sale Anne, dar i-a dat noului manechin chipul lui L’Inconnue, împreună cu un corp de dimensiuni mari – inclusiv un piept pliabil pentru practicarea compresiilor și buzele deschise, pentru a simula resuscitarea gură la gură.