13 ian. 2023 | 11:56

„Minune” la stat: deși angajările erau înghețate, au apărut peste 10.000 de bugetari noi în sistem

ACTUALITATE

Aparatul bugetar din România ajunge din nou să fie un subiect în centrul atenției, după ce s-a majorat cu peste 10.000 de noi lucrători, pe perioada în care era în vigoare înghețarea angajărilor în sistem.

Conform cifrelor oficiale, la finele lunii noiembrie 2022, aparatul bugetar al României număra 1,28 milioane de salariați, cu 10.291 mai mulți față de finele lunii iunie. Potrivit unei analize Profit.ro, pe această perioadă era în vigoare legea privind înghețarea angajărilor în sistemul public.

Totuși, o explicație ar putea exista în faptul că oficialii au anunțat că, deși vor fi înghețate angajările în a doua perioada a lui 2022, trebuie să se finalizeze procesele de recrutare începute anterior.

„Media lunară a guvernului Ciucă la creșterea numărului de bugetari este de 1.766, cu mult peste guvernele Cîțu, Orban I și II, Grindeanu, Tudose și Dăncilă”, notează sursa citată.

Avem tot mai mulți români angajați la stat, plătiți din bani publici

Dincolo însă de aceste discuții și chiar de acești noi 10.000 de angajați la stat, plătiți din bani publici, aparatul bugetar al României este printre cele mai costisitoare și mari din Uniunea Europeană.

Ne întrebăm dacă eficiența sa este pe măsura resurselor pe care le consumă și dacă se justifică atât de multe joburi la stat, atât de mulți funcționari care uneori îți lasă un gust amar când interacționezi cu instituțiile pe care le reprezintă. Fără dorința de a generaliza fenomenul, este evident că fiecare cetățean s-a lovit măcar o dată fie de incompetență crasă, fie de nepăsare din partea celor plătiți să le fie în slujbă, cel puțin pe hârtie.

Între timp, salariile bugetarilor au fost și majorate. De la 1 ianuarie, lefurile angajaților la stat au crescut cu 10% și s-au reluat și angajările.

Într-o perioadă marcată de atât de multe probleme economice și provocări pentru bugetul public, întreținem un aparat bugetar uriaș, cu siguranță ineficient și greoi, plin de birocrație și de persoane alese nu tocmai pe criterii de competență în multe cazuri, când am putea să eficientizăm banii publici, mai ales că pe umerii angajatului la privat și firmelor se pun biruri tot mai mari și apar poveri tot mai grele.