Mazda dezvăluie un concept unic: Cum vrea să schimbe industria auto prin Miata MX-5
Mazda își menține vii speranțele motorului rotativ în era EV cu un hibrid ecologic, ambalat într-un concept MX-5 Miata super-slick, care fură spectacolul.
Planuri mari
Mazda merge la extreme pentru a menține în viață două produse emblematice – motorul său rotativ și tradiția mașinilor sport MX-5 Miata – în epoca electrificării.
Producătorul de automobile din Hiroshima, Japonia, re-imaginează motorul rotativ marca comercială ca un generator îndepărtat, ecologic, pentru un motor electric într-o configurație hibridă cu ardere curată, care funcționează cu biocombustibil sau hidrogen regenerabil.
Și planurile sunt de a ridica roadster-ul MX-5 Miata, sau poate chiar o repornire a mașinii sport RX, la noi culmi, cu o reproiectare radicală.
Cele două dezvoltări au fost fuzionate într-un concept uluitor numit Iconic SP, dezvăluit la Japan Mobility Show. Elegant și vibrant, coupe-ul sport Viola Red menține profilul inconfundabil al coupe-urilor sport Mazda în timp ce găsește proporțiile din orice unghi.
CEO-ul Masahiro Moro a declarat că tehnologia motoarelor rotative a Mazda Motor Corp este suficient de flexibilă pentru a funcționa cu tot felul de surse regenerabile de combustibil, ceea ce o face o armă puternică în lupta pentru neutralitatea carbonului.
„Roadsterul este icoana mărcii Mazda, iar EV-ul rotativ este un concept pentru viitorul model iconic”, a spus Moro în marginea salonului auto. „Motorul rotativ poate arde, de asemenea, hidrogen, gaz natural lichefiat și biocombustibili. Are un potențial mare pentru viitorul prietenos cu mediul. Combinat cu motoare și alte dispozitive de electrificare, este o potrivire extrem de bună.”
Mazda propune o putere de propulsie de aproximativ 365 CP pentru sistem. Acest lucru ar marca un salt uriaș față de cei 181 CP generați de actualul motor de 2,0 litri al MX-5 cu specificații americane.
Designerul șef Masashi Nakayama a spus că conceptul Iconic SP, cu SP semnificând sport sau viteză, este vag în mod intenționat asupra plăcuței de identificare pe care o reprezintă. Deși are un hardtop precum seria RX de mașini sport, MX-5 oferă un hardtop retractabil. Între timp, conceptul are două locuri ca Miata, nu patru ca RX. Nakayama a spus că Iconic SP este supradimensionat ca mașină de spectacol și ar putea fi redus cu ușurință la proporții asemănătoare Miata.
Producătorul de automobile, un întârziat în trecerea industriei către vehiculele electrice, încearcă să ofere abordări inovatoare folosind tehnologiile existente centrate pe combustie, cum ar fi hibrizii.
Mazda implementează deja un motor rotativ în hibridul său plug-in MX-30 e-Skyactiv R-EV, un vehicul vândut în Europa și Japonia, dar nu și în S.U.A.
Similar cu Iconic SP, motorul din mașina respectivă nu întoarce roțile direct. Acționează ca un generator pentru a reîncărca bateria, care alimentează un motor electric, astfel încât mașina să circule ca un EV.
Prima mașină electrică
Primul EV complet de la Mazda, o versiune alimentată cu baterii a MX-30, va fi renunțat în SUA după anul model 2023. Dar compania are o foaie de parcurs pentru vehiculele electrice complete, iar până în 2030 se așteaptă ca vehiculele electrice să reprezinte 25 până la 40% din vânzările globale.
Mașina de spectacol de la Tokyo urmează calea extinderii autonomiei, imaginând un motor cu două rotoare care se poate scala la diferite dimensiuni și poate arde o varietate de combustibili neutri din carbon. Bateria poate fi, de asemenea, conectată la reîncărcare, în mod ideal dintr-o sursă de energie regenerabilă.
Motorul rotativ ușor și compact este poziționat în centrul Iconic SP, permițând o capotă joasă, a spus Mazda. Acest lucru se adaugă la o distribuție remarcabilă a greutății de 50-50 între partea din față și din spate a mașinii și contribuie la o manevrabilitate agilă.
Mazda a spus că motorul rotativ este o potrivire optimă pentru o transmisie electrificată în regiunile în care există o sursă de energie curată și o rețea de reîncărcare adecvată.
Tehnologie iconică
Motorul rotativ a fost un punct de lăudare pentru Mazda de când compania a devenit prima care a comercializat tehnologia în 1967 în Cosmo Sport/Mazda 110S. Măria Mazda cu motoarele rotative a fost vestită cu mașina de curse 787B, care a câștigat 24 de ore de la Le Mans în 1991, prima victorie pentru o marcă japoneză sau o mașină cu motor rotativ în proba de anduranță.
Mazda a retras motorul rotativ cu RX-8 în 2012 din cauza vânzărilor în scădere. În 2013, a reînviat tehnologia sub formă de prototip ca un extintor de autonomie de 0,33 litri alimentat cu benzină într-un hatchback Mazda2 reconfigurat pentru a funcționa cu un motor electric.