Mașinile electrice nu sunt perfecte: ce trebuie să știi înaintea achiziției de autoturisme verzi
Vehiculele electrice sunt aici pentru a rămâne, dar asigură-te că cercetezi înainte de a cumpăra un astfel de vehicul.
Mașinile electrice sunt pline până la refuz cu tehnologie și echipamente de ultimă generație. Sunt mai eficiente și mai simple, cu mai puține piese în mișcare și pierderi reduse ale grupului de propulsie, fiind totodată mai rapide și mai receptive. În plus, sunt bune pentru mediu, schimbările climatice sunt adevărata afacere și toată lumea vrea să salveze lumea, nu? Iată o comparație alăturată a motivului pentru care vehiculele electrice sunt mai bune decât mașinile ICE.
De ce nu ai vrea să iei un EV?
Există câteva motive care îmi vin în minte, concepții greșite care sunt populare în mass-media, dar care se distrug la o inspecție mai atentă, cum ar fi emisiile zero. Unele ca autonomia sunt mai evidente, dar greu de trecut.
Care este cea mai mare problemă pentru vehiculele electrice?
Prețul fără îndoială.
Care sunt cele mai frecvente defecțiuni ale vehiculelor electrice?
Legat de baterie. Iată cele mai importante lucruri pe care cumpărătorii ar trebui să le știe înainte de a investi într-o mașină electrică.
Autonomia scăzută
Deși autonomia medie de 350 de km în 2023 este mai mare decât oricând înainte, este încă jumătate față de un vehicul pe benzină la 700 de km. Acest lucru dă naștere anxietății de rază, teama de a rămâne fără putere înainte de a ajunge la destinație. Problema simplă este că cele mai comune baterii EV au o densitate de energie în jur de 250 – 300 Wh/kg. Pur și simplu nu există suficient spațiu pentru a încăpea suficiente baterii, menținând în același timp vehiculul la o greutate rezonabilă, de aici și intervalul scăzut.
Estimarea autonomiei nu este nici un efort simplu, ea este afectată de vreme, stilul de condus, sănătatea bateriei și mulți alți factori. Ciclurile WLTP și NEDC utilizate pentru a estima această autonomie nu sunt optimizate pentru a testa vehiculele electrice, de multe ori numărul real este destul de diferit, așa că ține cont de asta înainte de a cumpăra un vehicul electric și evită aceste mașini care provoacă stress cu o autonomie scăzută.
Producția nesustenabilă
Litiul este ingredientul principal în bateriile EV pe care le vedem astăzi și este limitat în câteva locuri de pe glob. Australia se află în fruntea acestei liste, iar China deține o mare parte a lanțului de aprovizionare responsabil pentru bateriile cu litiu. Problemele legate de lanțul de aprovizionare ca aceasta fac ca producerea bateriilor să nu fie în niciun caz ieftină și nici bună pentru mediu, deoarece procesul de extracție utilizează o cantitate extravagantă de apă.
Acest lucru ridică întrebarea, există suficient litiu pentru a face toate bateriile? Înființarea unui sit minier durează ani de zile de devastare a pământului și chiar și atunci, abundența acestuia în regiunile predispuse la secetă face din aceasta o sabie cu două tăișuri, la urma urmei, nu putem dăuna mediului pentru a salva mediul.
Infrastructura de încărcare slabă
În locuri precum SUA și Europa, infrastructura de încărcare s-a îmbunătățit treptat, dar rețeaua publică are încă mult loc de îmbunătățire. Pentru SUA, există o abundență pe coasta de est, dar pe măsură ce te deplasezi spre vest, stațiile de încărcare devin rare.
Și acestea sunt cele mai dezvoltate națiuni despre care vorbim, cumpărarea unui vehicul electric într-o zonă fără acoperire bună este o alegere foarte riscantă, poți să-ți iei la revedere de la călătorii. Vehiculele electrice sunt inutile dacă nu există locuri pentru a le încărca, construirea unei rețele eficiente de încărcare a vehiculelor electrice este aproape imposibilă, dar la fel de importantă ca și mașinile în sine. Există câteva vești bune, Tesla și-a deschis rețeaua de încărcare pentru toate vehiculele electrice, dar utilizarea unui Tesla Supercharger vine cu propriile sale probleme.
Efectele temperaturii
Potrivit unui studiu din Journal of Power Sources, sistemele de aer condiționat sau climă pot reduce autonomia vehiculelor electrice cu 35% – 50%. Nu doar răcirea cabinei consumă toată energia, ci și bateriile trebuie menținute la o temperatură optimă. Prea rece înseamnă că reacția electrolitică din interiorul celulelor nu este la fel de viabilă, ceea ce face descărcarea și încărcarea mai lentă. Și știm cu toții că evadarea termică înseamnă că temperaturile calde sunt cu siguranță dăunătoare pentru baterii, la fel ca și motoarele. Toate acestea afectează negativ autonomia și performanța vehiculului.
În plus, multe vehicule electrice nu sunt proiectate pentru a merge sub zero, ceea ce le face nepotrivite pentru locurile cu ierni reci. Există un motiv pentru care atât de multe vehicule electrice sunt dotate cu funcții de preîncălzire pentru a încălzi bateria înainte de a fi mutate sau încărcate.
Fiabilitatea incertă
Vehiculele electrice nu există de mult timp și, la fel ca bateriile cu litiu din telefonul tău, bateriile EV au un număr fix de cicluri de încărcare-descărcare pe care le pot parcurge înainte de a fi scoase din uz. Aceste EV-uri nu sunt menite să dureze pentru totdeauna, după 5-10 ani bateriile vor trebui înlocuite și, deoarece sunt cea mai scumpă componentă a EV-ului, nu va fi ieftin.
În plus, nu există multe date atunci când vine vorba de durata de viață a vehiculelor electrice, au trecut doar 10 ani de când Tesla Model S din 2013 a sosit pentru prima dată pe piață. Contrar faptului, vehiculele electrice sunt mai simple decât mașinile pe benzină și au mai puține piese, ar putea însemna că au o fiabilitate mai mare, dar ești dispus să-ți asumi riscul?
Timpul lent de încărcare
În funcție de tipul de încărcător, încărcarea unui EV poate dura între 1 oră și 10 ore. Stațiile de încărcare DC precum supraîncărcările Tesla nu se găsesc peste tot și, chiar și atunci, timpul necesar pentru încărcarea unui Tesla depinde de mulți factori. Adesea, încărcătoarele publice oferă doar încărcare AC la ritmuri lente. Pregătește-te să petreci ceva timp așteptând să ți se încarce mașina.
Un încărcător comun de acasă sau public de nivel 2 îți va încărca vehiculul electric în 4-10 ore, ceea ce înseamnă că trebuie să aîți planifici foarte bine drumurile.
Prețul
Acesta este cam evident când vezi cât de mult am vorbit despre baterii și producție. Bateria este cea mai scumpă componentă dintr-un vehicul electric și acest lucru face ca vehiculul electric mediu să coste cu 10.000 EUR mai mult decât media generală, 56.000 EUR față de 46.000 EUR.
Vehiculele electrice au costuri de funcționare mai ieftine, iar guvernul oferă stimulente fiscale, astfel încât acestea ajută la reducerea decalajului. Pe o perioadă lungă de timp, să zicem 15 ani, mașina electrică ajunge să coste mai puțin, dar nu atât de mult pe cât ai crede, pe baza acestui raport al Departamentului de Energie al SUA.
Greutatea mare
Hummer EV cântărește 9.000 de kilograme, iar Ford F150 Lightning cântărește cu 1.600 de kilograme mai mult decât F-150 pe benzină. În general, bateriile fac aceste vehicule electrice destul de grele în comparație cu vehiculele tradiționale. Forța necesară pentru a accelera un corp depinde de masa acestuia, cu cât masa este mai mare, cu atât este mai mare forța și energia necesară. Este ca și cum ai trage o rulotă în spatele tău în orice moment, iar dacă te decizi să faci o remorcare reală, această greutate suplimentară consumă din acea rezervă, ceea ce înseamnă că toate camioanele cu cea mai mare capacitate de remorcare pentru 2023 sunt pe benzină sau motorină.
Accidentele periculoase
Tesla Model Y are un scor de siguranță de 92% la testul Euro NCAP, mai mare decât orice altă mașină de drum, făcându-l regele siguranței.
Este foarte de dorit, deoarece bateriile de înaltă tensiune din vehiculele electrice nu reacționează prea bine în caz de accident.
Pur și simplu, iau foc și, odată ce o fac, poate fi mai periculos decât incendiile normale, deoarece componenta principală a bateriile, litiu, nu se înțelege bine cu apa. Caută pe Google „litiu și apă” și vei vedea de ce.
Acesta este un alt motiv pentru care este foarte important ca sistemul de management termic al acestor vehicule electrice să funcționeze bine, prevenind orice creștere neintenționată a temperaturii și evadarea termică.