20 sept. 2023 | 16:25

Mașinile care ne-au marcat de-a lungul anilor: Cele mai emblematice modele produse vreodată

ACTUALITATE
Mașinile care ne-au marcat de-a lungul anilor: Cele mai emblematice modele produse vreodată

Mașina a devenit o parte integrantă a experienței umane și poate fi văzută ca mult mai mult decât un simplu mijloc de a ajunge de la A la B.

În timp ce rolul unei mașini este în primul rând funcțional, ne atașăm și avem grijă de ele, la fel cum le încredințăm cu regularitate viața noastră. Producătorii de automobile înțeleg acest lucru și depun mult efort pentru a-și perfecționa meșteșugurile, care necesită cele mai înalte niveluri de expertiză tehnică și geniu inovator. Cu toate acestea, unele mașini stau cu cap și umeri deasupra celorlalte ca minuni ale designului și ingineriei contemporane, iar acestea sunt cele care ar putea fi numite „clasice instantanee”.

Ce face o mașină un clasic instantaneu? Sunt mașinile care au impactat imediat lumea auto datorită calităților lor inovatoare, semnificației culturale și capacităților de performanță și rămân în fruntea conștiinței publice până în prezent.

Următoarele mașini au lăsat o moștenire de durată care a contribuit la creșterea reputației mărcilor lor respective și au fost toate, fără îndoială, clasice din ziua în care au ieșit prima dată de pe linia de producție.

Mercedes-Benz 300SL

1954 Mercedes-Benz 300SL

Odată ce ai văzut Mercedes-Benz 300SL, este puțin probabil să-l uiți. Acest design clasic este vitrina perfectă pentru calitatea pe care Germania a putut-o produce, nu la 10 ani de când țara a fost devastată în timpul celui de-al Doilea Război Mondial.

Ușile emblematice cu aripi de pescăruș ale Mercedes 300SL și designul inovator au făcut din acesta un clasic instantaneu și un simbol al luxului, care s-a vândut bine pe piețele globale de export. Încă din 1956, Sports Cars Illustrated își lăuda virtuțile ca o capodoperă iconică, precum și un expert în „stabilitor de ritm și stil”. A fost, de asemenea, un pionierat tehnologic, pionier al injecției de combustibil și cu un motor montat lateral care și-a coborât centrul de greutate.

Cu toate acestea, această moștenire, calitate și panache au un preț și puține 300SL există în sălbăticie. Ca atare, pot obține prețuri nebunești la licitație, unele exemple vânzându-se până la 1,6 milioane de dolari, de aproximativ 46 de ori prețul unui Mercedes C-Class nou-nouț.

Ferrari 250 GTO

1962 Ferrari 250 GTO

Începutul anilor 1960 a fost o perioadă prolifică pentru mașinile sport frumos proiectate, inclusiv Jaguar E-Type, Chevrolet Corvette Stingray și Shelby Cobra. Dar o mașină a rezumat, fără îndoială, spiritul industriei la acea vreme mai mult decât oricare alta, și acesta a fost Ferrari 250 GTO.

Un clasic foarte căutat și scump, 250 GTO este renumit pentru frumusețea, succesul în curse și producția limitată, contribuind la statutul său legendar în rândul colegilor săi. Deși în primul rând o mașină de șosea, a funcționat la fel de bine ca orice pursânge de curse, cu specificații impresionante chiar și pentru standardele actuale. Motorul său V12 producea aproximativ 300 de cai putere, propulsându-l la 60 mph în aproximativ trei secunde și oferindu-i o viteză maximă de 280 km/oră.

Deși a fost cu siguranță rapid și incontestabil atractiv, 250 GTO a fost, de asemenea, o mașină fiabilă, cu o manevrabilitate excepțională, excelând în cursele de anduranță ale vremii, inclusiv cursele de 12 ore de la Sebring, 24 de ore de la Le Mans și cursele de 1.000 de kilometri Nürburgring. Istoria sa distinsă și deficitul se adaugă la mistica sa considerabilă, iar prețurile la licitație sunt mai mici chiar și pe cele ale Mercedes-ului 300SL, un model fiind sub ciocan pentru 48.405.000 de dolari la Sotheby’s în 2018.

aston martin db5

1963 Aston Martin DB5

Mulți dintre noi am văzut pentru prima dată Aston Martin DB5 ca vehicul ales pentru Sean Connery în al doilea film cu James Bond, „Goldfinger”. Aceasta a fost una dintre primele „mașini de film” în care automobilul a jucat un rol vital, precedând cu patru ani „Chitty Chitty Bang Bang” și „Herbie the Love Bug”.

Cu farurile sale integrate, roțile de sârmă cu capacele butucului deformate, accente cromate și prizele de aer multiple, a echilibrat o dinamică sportivă cu o clasă fără efort. Interiorul era la fel de impresionant, cu nu mai puțin de șapte gabarit înaintea șoferului, legături cromate și un volan din lemn. I s-a oferit un motor de 4 litri, șase în linie, care asigura viteze de până la 142 mph și un timp 0-60 de puțin peste șapte secunde.

Chiar și fără gadgeturile Bond, care includeau o pată de ulei, mașini de tăiat anvelope, mitraliere și un scaun ejector, DB5 a fost totuși inspirant. Un nou model te-ar costa în jur de 4.175 lire sterline (prin comparație, prețul mediu al casei din Marea Britanie era de 2.748 lire sterline în 1963). Cu toate acestea, datorită imaginii lor iconice, lipsei și frumuseții nemărginite, ei pot aduce cu mult peste un milion de dolari atunci când sunt în stare bună.

porsche 911

Porsche 911 din 1964

Motorul 911 emblematic din spate al Porsche a sosit pentru prima dată în 1964. Și, deși a fost produs în mai multe iterații diferite de la acel model timpuriu, și-a menținut caracteristicile distincte de design de-a lungul deceniilor intermediare. Cu profilul său în formă de pană, farurile proeminente și motorul montat pe spate, a devenit un clasic de design instantaneu, cu performanțe pe măsură.

Motorul era relativ mic în segmentul său, cu doar 1.991 cmc, dar suficient de puternic, producând aproape 73 de cai putere de frână pe litru. Deși viteza maximă a fost mai mult decât adecvată, la 220 de km pe oră, a durat ceva timp pentru a ajunge acolo, trecând de la 0 la 100 în aproximativ nouă secunde.

Desigur, dacă comparați acest lucru cu 911-urile generațiilor ulterioare, aceste specificații sunt aproape de râs. Cu toate acestea, modelul original s-a descurcat bine, arăta uimitor și încă mai are legiuni de entuziaști care doresc să pună mâna pe unul. Ca atare, cele mai vechi modele pot comanda peste 300.000 de dolari la licitație.

Lamborghini Miura

1966 Lamborghini Miura

Italienii au o tradiție îndelungată de a crea mașini sport frumoase cu 12 cilindri, dar pentru mulți, Lamborghini Miura nu a fost niciodată îmbunătățită. Numit după o rasă de tauri de luptă, a avut devoți din trecut, inclusiv Frank Sinatra, Rod Stewart și șahul Iranului. Cu toate acestea, ca o mașină de elită care a atras celebrități, a fost cu ușurință la înălțimea hype-ului.

Adesea considerată primul supermașină adevărat, aspectul central al motorului Miura și pioniera arata de la început captivant pasionaților Lamborghini, cu cifre de performanță extrem de impresionante. A avut o viteză maximă uluitoare de 280 km/oră și a accelerat de la 0 la 100 în 6,7 secunde, ridicând considerabil ștacheta pentru competiție.

Miura este printre cele mai populare mașini sport legendare și este adesea discutată în jurnalele și documentarele auto. A lăsat o moștenire de durată care a modelat și a ridicat marca Lamborghini de atunci. Dacă doriți să cumpărați unul astăzi la o licitație, fiți pregătit să furați peste 1,5 milioane de dolari în medie.

toyota 200gt

Toyota 2000GT din 1967

Producătorii francizei de film James Bond și-au dat seama rapid de atracția mașinii sport de la DB5 în „Goldfinger” și trebuie să fi fost ușor să alegeți un echivalent japonez pentru „You Only Live Twice”. Toyota 2000GT a fost probabil rezultatul dorinței companiei de a concura cu mașinile rafinate care veneau din Europa la acea vreme și, sincer, a reușit.

Aici, Toyota a luat forma fastback alungită a lui Jaguar E-Type, a ascuțit-o cu mai multe caracteristici unghiulare, a adăugat niște faruri pop-up cool și a completat-o cu un ornament de vinil și o liniuță din lemn de trandafir lustruit. Dincolo de această înfățișare elegantă se afla un motor cu șase în linie de 1.988 cmc, care producea doar 148 CP, dar îl propulsa la o viteză slabă de 220 km/oră, cu un timp de 0-100 de 8,4 secunde.

Doar 351 de 2000GT au fost construite în trei ani de producție, ceea ce le-a lăsat foarte de colecție și căutate. Această dezirabilitate este evidențiată de valoarea lor de revânzare, unele fiind cumpărate cu peste un milion de dolari.

lambo countach

1974 Lamborghini Countach

Cuvântul „countach” este o exclamație pe care italienii o folosesc atunci când observă ceva impresionant. Deși o traducere directă nu pare să existe în limba engleză, este o poreclă potrivită pentru uimitoarea Lamborghini Countach, care trebuie să fi făcut inimile batjocoritoare când a debutat în 1974. Chiar și în comparație cu pioniera Miura a mărcii, Countach a fost printre cele mai îndrăznețe modele realizate vreodată și a devenit mai izbitoare cu fiecare iterație.

Designul radical al lui Countach l-a transformat într-un supercar din anii ’80 și într-un clasic instantaneu, în ciuda faptului că era în mare măsură impracticabil, cu dimensiuni reduse, comenzi grele pentru ambreiaj și direcție și o lunetă de dimensiunea unui șervețel de hârtie. Toate acestea au fost aparent trecute cu vederea, deoarece le-au oferit șoferilor o imagine cool, fără efort, în timp ce conduceau într-o pană din era spațială cu uși foarfece, prize de aer uriașe, panouri de sticlă orientate spre cer și un zgomot de motor care suna ca și cum ai fi înfuriat zei nordici.

Pe lângă faptul că arată și sună grozav, Countach s-a descurcat bine la viteză și a fost mult mai mult decât o declarație de modă, în ciuda deficiențelor sale practice. A dat naștere cinci versiuni diferite până în 1990, de la LP400 mai modest la LP5000 complet. Există chiar și o nouă versiune hibridă, LPI 800-4, astfel încât moștenirea Countach rămâne vie și începe bine în noul mileniu.

testarossa

1984 Ferrari Testarossa

Pentru mulți, Ferrari Testarossa a fost supermașina supremă a anilor 1980. Nu era cea mai rapidă sau cea mai performantă mașină, nici măcar după standardele Ferrari, totuși părea să rezuma perfect noua eră a excesului cu designul său extravagant și motorul V12 puternic. Nu a trecut mult până când Testarossa a făcut multe apariții pe afișe și în cultura populară, devenind în cele din urmă o caracteristică definitorie a erei automobilelor anilor ’80 și începutul anilor ’90.

Profilul Ferrari Testarossa este incontestabil frumos. Designerul de multă vreme al Ferrari, Pininfarina, a făcut față provocării adăugând striații laterale distinctive care canalizau aerul în compartimentul motorului montat în spate. Caroseria sa era în mare parte din aluminiu pentru a menține greutatea redusă, iar interiorul său era îmbrăcat somptuos în piele. Era avansat din punct de vedere tehnologic, cu un motor care prezenta prima configurație Ferrari cu patru supape pe cilindru și injecție electronică de combustibil, capabilă să producă 390 CP și o viteză maximă de 290 km/oră.

Testarossa a reprezentat o perioadă a Ferrari-urilor lucrate manual, executate cu dragoste, înainte ca marca să fie forțată să se alăture rândurilor supermașinilor sculptate și avansate din punct de vedere tehnic de la sfârșitul anilor 1990. Ca atare, se alătură rândurilor lui F40 și F355 ca unul dintre ultimele Ferrari clasice și rămâne o icoană auto foarte celebrată.

acura nsx

1990 Acura NSX

În timp ce restul lumii îl cunoștea ca Honda, pe piața din SUA, acest supermașină cu motor central era cunoscut sub marca Acura. Pentru mulți dintre noi, acest lucru pare mai potrivit, deoarece Acura este numele brațului de lux al liniei de produse Honda, iar NSX este suficient de special pentru a fi inclus printre cele mai bune.

Acura NSX a combinat fiabilitatea tipică Honda cu performanța mașinilor exotice, provocând mărcile europene consacrate și mașinile americane ale vremii. Nu era exagerat, cu spoilerul încorporat și liniile curate, neîntrerupte, deși se remarca prin cele două prize mari de aer de ambele părți. Acest lucru i-a dat aspectul unei alternative japoneze la Ferrari-urile din vremea ei, care este exact ceea ce era. Cu toate acestea, unii au susținut că este mai practic, confortabil și cu un raport calitate-preț mult mai bun.

Calitatea evidentă a lui NSX a fost egalată cu performanța sa extraordinară. Ar putea atinge 100 km/oră în mai puțin de trei secunde și ar putea atinge o viteză maximă de 300 km/oră. Prin urmare, nu este de mirare că această mașină este încă discutată cu evlavie în cercurile de mașini sport și obține prețuri de peste 100.000 de dolari la licitație.

dodge viper

1992 Dodge Viper

Începutul unui nou deceniu a văzut o schimbare în modul în care au fost proiectate supermașinile și am început să vedem mai multe profiluri curgătoare, sculptate, care erau distincte de liniile unghiulare care caracterizau ca anii 1980. Conducerea acuzației pentru acestea a fost Dodge Viper, care în 1992 a fost revoluționar în aspectul său.

Dodge Viper a fost o interpretare modernă a mașinii clasice americane, iar stilul agresiv al lui Viper, împreună cu motorul său puternic V10, l-au făcut un clasic instantaneu. Atât de progresivă a fost gândirea din spatele lui Viper, încât creatorii săi au evitat accesoriile standard, cum ar fi mânerele ușilor sau ferestrele, alegând să se concentreze în schimb pe puterea și performanțele sale. Din fericire, le avea în pică, iar conducerea unui Dodge Viper a fost o experiență transformatoare, datorită unității sale de putere V-10 de 488 de inchi cubi.

Au existat cinci generații de Dodge Viper până la întreruperea sa în 2017, dar originalele sunt printre cele mai căutate, cu doar 6.709 produse până în 1996. Prin urmare, este de așteptat scump, cu un exemplu vândut de licitațiile Bonhams pentru 285.500 USD în 2020.

mclaren f1

1992 McLaren F1

Puține mașini au făcut o astfel de impresie în folclorul supermașinilor precum McLaren F1. Rămâne o mașină remarcabilă care a rescris regulamentul cu privire la capacitățile mașinii sport moderne, deschizând calea pentru modelele ulterioare de peste 250 de mile pe oră, cum ar fi Koenigsegg Agera și Bugatti Veyron.

După ce a fost cronometrat cu mult peste 200 mph în testele inițiale, a fost înregistrat mai târziu ca a atins un record de 390 km/oră în 1998, întâmplător, în același an în care a ieșit din producție. Cu toate acestea, a fost mult mai mult decât o rachetă rutieră. Avea o configurație unică a scaunelor, cu șoferul așezat în centru și doi pasageri așezați în spate de ambele părți. Avea uși foarfece precum Countach, o construcție din titan și fibră de carbon și chiar permitea facilități precum oglinzi și geamuri electrice, aer condiționat și un interior din piele.

Cu poziția sa de conducere centrală și viteza maximă record, F1 a redefinit categoria supercar și a creat un nou precedent în integritatea tehnică și inginerească. Ca atare, această pictogramă rară se vinde cu mult mai mult decât prețul cerut inițial de 800.000 de dolari, unul fiind recent sub ciocan pentru 20,5 milioane de dolari.

toyota supra

1993 Toyota Supra

După succesul lui 2000GT, era clar că Toyota știa ceva sau două despre proiectarea mașinilor sport cu motor din față și cu spate. Cu toate acestea, a trecut peste un sfert de secol când ne-a oferit primul său echivalent tangibil sub forma Supra de a patra generație.

În ultimii ani, Mk IV Supra a câștigat faimă prin apariția sa în franciza „Fast & Furious”, dar cu mult înainte de asta, performanța sa turbo a făcut din acesta o legendă a mașinilor tuner. Inițial, a fost disponibil cu două opțiuni de motorizare, inclusiv 2JZ-GTE superior de trei litri care a furnizat 320 de cai putere, cu 100 mai mult decât omologul său de stoc. Acest lucru i-a permis lui Supra din 1992 să-i depășească pe mulți dintre contemporanii săi, cum ar fi Acura NSX, Porsche 928 și Mazda RX-7. A fost adesea și opțiunea mai accesibilă și mai fiabilă, făcându-l unul dintre cele mai atrăgătoare modele din segmentul său.

Până în prezent, Supra este discutată pe scară largă în rândul pasionaților de tuning auto și pe forumurile de curse și trăiește în numeroase jocuri video și filme. Se pare că nu a dispărut niciodată, iar acest lucru adaugă valoare unui vehicul deja popular. Ca atare, vă puteți aștepta să plătiți peste 63.000 USD în medie pentru un model de generația a patra în stare bună.