11 mai 2023 | 12:08

Mai mult decât un simplu joc: cum Dungeons And Dragons își face loc în terapie

ACTUALITATE
Mai mult decât un simplu joc: cum Dungeons And Dragons își face loc în terapie

Dungeons and Dragons s-a bucurat de o revigorare semnificativă în ultimii ani, în parte datorită serialelor populare de streaming precum Stranger Things și Critical Role. Cândva văzut ca punctul culminant al culturii geek, RPG-ul este acum un succes pentru o nouă generație de jucători. Dar, în timp ce mulți oameni îl consideră doar o formă de evadare, jocul a profitat și de imaginația terapeuților și psihologilor care îl văd ca un instrument potențial de îmbunătățire a bunăstării emoționale și sociale.

Ca referință, Dungeons and Dragons, sau D&D, a fost inventat pentru prima dată în 1974 de Gary Gygax și Dave Arneson, care s-au inspirat din alte jocuri de genul acesta. Jocul a crescut rapid în popularitate, devenind un etalon al RPG-urilor moderne și inspirând alte jocuri similare. Din anii 1970, D&D s-a bucurat de atenția a milioane de oameni din întreaga lume.

Dungeons And Dragons, folosit în terapie

Veteranii jocului îl vor lăuda adesea pentru dimensiunile sale sociale, creativitatea și faptul că se bazează aproape complet pe imaginație. La acea vreme, a existat chiar interes din partea cercetătorilor care au văzut potențialul jocului în terapie. Cu toate acestea, cercetările privind utilizarea jocului în tratament s-au evaporat rapid când D&D a fost asociat cu Panica Satanică care a cuprins America în anii 1980.

Panica satanică a fost o mișcare isterică inspirată și susținută de experți de la TV, politicieni și lideri religioși care credeau că o rețea de culți în umbră, în poziții influente, conduceau ritualuri oculte, țineau orgii și sacrificau sau abuzau copii. La fel ca QAnon în zilele noastre, susținătorii mișcării erau convinși că forțele întunecate lucrează pentru a distruge cultura americană, a submina sistemul politic și a distruge valorile tradiționale creștine. Din păcate, D&D a devenit punctul central al acestei mișcări isterice, după ce a fost legată incorect de o serie de crime-sinucideri în SUA.

S-ar putea să banalizam ideea astăzi, dar conspirația a ruinat multe vieți în America de Nord, cu o adevărată vânătoare de vrăjitoare care a dus la sute de acuzații și procese în toată țara. D&D și susținătorii săi au fost o țintă cheie a evangheliștilor care au efectuat un atac mediatic de mare profil și l-au condamnat ca pe un instrument ocult conceput pentru a conduce copiii către posesia demonică. Desigur, toate aceste acuzații și conexiuni false au fost nefondate și nu au fost stabilite vreodată legături cauzale între joc și sinucideri sau violență. Cu toate acestea, influența a fost atât de puternică încât a traversat chiar Atlanticul și a afectat percepția jocului în Marea Britanie.

Această asociere negativă a avut un efect persistent asupra D&D, dar odată cu trecerea timpului, multe lucruri care au fost odată considerate geek s-au bucurat de o renaștere populară, iar D&D se numără printre ele. Acest lucru se datorează în mare parte sprijinului celebrităților, referințelor frecvente la cultura pop, nostalgiei culturale și pseudo-nostalgiei pentru toate lucrurile din anii 1980 și, mai presus de toate, sprijinului său din partea comunității sale masive de jucători. Jocul a fost chiar transformat într-un film de succes de la Hollywood.

„Când tratez un client care joacă D&D în timpul liber, îl întreb ce a învățat de la personaje și cum interacționează cu alți jucători”, a spus Francesco Causo, psiholog clinician din Australia, pentru IFLScience.

„Găsesc că este o poartă excelentă pentru construirea de relații, dar, în primul rând, pentru a măsura conștientizarea emoțională a clienților și capacitatea de a adopta perspective diferite”.

Pentru Causo, care joacă RPG-ul de când era adolescent, alegerea personajului unui jucător este un izvor de informații utile pentru tratament: „De multe ori constat că jucătorii își aleg personajele cu o intenție în spate și, ca terapeut, sunt curios care este această intenție. Uneori, personajele noastre abordează nevoi și experiențe după care tânjim și ne lipsesc în viața noastră și este un punct de plecare excelent să le abordăm în terapie”.

Pentru psihologi precum Causo, jocurile de rol precum D&D oferă o serie de beneficii pozitive. În primul rând, jucătorii au șansa de a crea personaje care reflectă aspecte ale lor, cum ar fi comportamente, interese și identități, pe care ar putea dori să le exploreze într-un mediu sigur. În plus, este de natură colaborativă, așa că, în loc să se bazeze pe competiție sau antagonism, jucătorii sunt încurajați să lucreze împreună pentru a rezolva problemele și a găsi soluții. Acest lucru poate servi ca o practică excelentă pentru a stabili limite sau pentru a avea conversații interesante.