Lovitură majoră pentru toți românii cu mașini pe GPL, este complet interzis. Nu pot să mai parcheze în aceste parcări din România
În urma dezastrului național de acum câteva săptămâni de la Crevedia, autoritățile române încearcă să adopte mai multe măsuri preventive pentru a evita repetarea catastrofei. Printre schimbări, se numără atât modificarea Codului Rutier, cât și a altor legi.
Un potențial dezastru legat de autoturismele cu GPL vizează parcarea lor în parcările subterane din mall-uri, blocuri și centrele orașelor. Deși practica este interzisă prin lege, nu există nicio autoritate care să verifice implementarea acelei măsuri. În acest context, președintele Agenției Naționale pentru Protecția Mediului (ANPM) a venit cu un apel la adresa administratorilor parcărilor. Lista include atât agenții economici, cât și instituțiile publice sau asociațiile de proprietari.
Mașinile cu GPL nu au ce căuta în parcări subterane, e ilegal
Este foarte important ca deținătorii de parcări subterane să ia măsuri pentru a preveni eventualele accidente provocate de autoturismele pe GPL. ”E plin de maşini GPL în parcările subterane, deși accesul lor e interzis. Nu sunt controale”, a insistat Laurențiu Alexandru Păștinaru.
”Este interzisă folosirea parcărilor subterane de vehiculele cu instalaţie GPL, dar deţinătorii acestor spaţii merg pe încredere şi consideră că doar prinzând această interdicţie în Regulamentele de parcare nu au nicio răspundere în cazul unui accident nefericit. E plin de maşini GPL în parcările subterane, desi accesul lor e interzis. Nu sunt controale. Sigur, poate unora li se va părea o muncă, o cheltuială sau o responsabilitate în plus, dar consider că ar fi un gest de normalitate să le amintească mai mult utilizatorilor parcării de această interdicţie, prin anunţuri cât mai vizibile şi chiar prin verificări aleatorii. Fac un apel către administratorii parcărilor: luaţi măsuri pentru respectarea interzicerii accesului maşinilor GPL în subteran, pentru a preveni eventualele accidente!”, a declarat directorul Agenției, citat într-un comunicat de presă al ANPM.
În opinia lui Păștinaru, problema este că niciun șofer nu citește regulamentul unei parcări subterane și, mai grav decât atât, posesorii de autoturisme pe GPL nu conștientizează ce înseamnă o explozie în subteran.
”În cazul maşinilor echipate cu astfel de instalaţii, unul din cele mai importante pericole este degajarea accidentală de gaz din sistemul maşinii. Dacă în aer liber gazul s-ar dispersa mult mai uşor datorită curenţilor, în parcările subterane lucrurile nu stau la fel. Gazul petrolier lichefiat este mai greu decât aerul şi, prin urmare, rămâne ca un nor invizibil şi inflamabil, în garaj, în cazul unei scurgeri în sistemul de combustibil, spre deosebire de metan, de exemplu, care este mai uşor decât aerul, iar dacă iese din rezervor se ridică şi este evacuat prin sistemul de ventilaţie. Nu are nimeni nimic cu maşinile GPL, sunt bune pentru mediu, dar trebuie să ne obişnuim ca atunci când regula interzice intrarea maşinilor care funcţionează cu gaz, să respectăm acest lucru”, a explicat el, subliniind că maşinile GPL chiar sunt o soluţie salvatoare pentru reducerea poluării şi cheltuielilor pentru combustibil.