24 ian. 2023 | 13:55

Legătura strânsă dintre creier și intestine: ce au descoperit cercetătorii despre sănătatea omului

Părțile corpului uman sunt strâns legate între ele, iar sănătatea uneia poate duce adesea beneficii asemănătoare pentru altele.

O nouă cercetare se bazează pe un studiu anterior care a fost realizat de unii dintre membri aceleiași echipe care a descoperit o asociere genetică între boala Alzheimer și problemele de sănătate ale tractului gastrointestinal.

„Tulburările intestinale și Alzheimer nu numai că au o predispoziție genetică comună, dar pot fi influențate în mod similar de variațiile genetice care stau la baza nivelului educațional”, spune geneticianul Simon Laws, de la Universitatea Edith Cowan din Australia.

Inteligența și nivelul educațional, parte din ecuație

Echipa de cercetători a strâns date de la 766.345 de persoane care au fost implicate în studii de asociere la nivelul întregului genom, analizând relațiile dintre boala Alzheimer, trăsăturile cognitive specifice și o serie de tulburări intestinale.

Aceste tulburări intestinale au inclus ulcerul, gastrita-duodenită, boala de reflux gastroesofagian, sindromul colonului iritabil, diverticuloza și boala inflamatorie intestinală.

O analiză bazată pe gene a constatat, de asemenea, o suprapunere genetică semnificativă a trăsăturilor cognitive cu boala Alzheimer și tulburările gastro-intestinale.

Această relație ar putea fi chiar relativ directă. Prin aplicarea a ceea ce este cunoscut sub numele de analiză aleatorie mendeliană, cercetătorii au arătat că este posibil ca factori precum educația și inteligența superioară să reducă riscul anumitor tulburări intestinale.

În plus, echipa a găsit, de asemenea, unele dovezi că boala inflamatorie intestinală a cauzat declin cognitiv. Această relație intestin-creier poate merge într-adevăr în ambele sensuri, se pare.

„Acesta poate fi un factor de risc pentru afectarea cognitivă, așa că este important ca lucrătorii din domeniul sănătății să caute semne sau simptome de disfuncție cognitivă la pacienții care prezintă o tulburare intestinală”, a declarat geneticianul Emmanuel Adewuyi, de la Universitatea Edith Cowan.

Ce-i drept, și alte studii, realizate anterior, au analizat axa intestin-creier și cum poate fi gestionată. De exemplu, consumul de alimente sănătoase poate reduce nivelul de stres din creier.

Primul meu contact cu presa s-a întâmplă la vârsta de 11 ani, când ziarul călărășean Pământul mi-a oferit ocazia să public în rubrica destinată copiilor. Peste ani, ajungeam la Galați unde ... vezi toate articolele