Inteligența Artificială te transformă în cobai: ce nu spun, de fapt, marii giganți tech ai lumii
Cele mai mari companii de tehnologie din lume s-au lansat într-o cursă pentru dezvoltarea de programe bazate pe inteligență artificială, dar adevărul este că utilizatorilor li se ascund, intenționat sau nu, anumite detalii esențiale despre stadiul la care se află cercetătorii la ora actuală, cu realizările lor.
Mai exact și pe înțelesul tuturor, știința de care dispunem la ora actuală nu ne permite să creăm programe perfecte banzate pe inteligența artificială. Deși realizările specialiștilor sunt impresionante și deja au ajuns în uzul nostru tot soiul de programe de-a dreptul spectaculoase, cum ar fi ChatGPT, acestea mai au încă nevoie de foarte multe îmbunătățiri pentru eficiență maximă, precizie, siguranță și securitate.
Ei bine, ca să ajungă la nivelul următor, companiile din tehnologie lansate în această cursă transformă utilizatorii într-un fel de cobai. Practic, dacă folosești astfel de programe bazate pe inteligența artificială, în funcție de experiența ta, cercetătorii știu unde au greșit, descoperă anumite erori sau aduc îmbunătățiri creației lor. Deși cuvântul „cobai”poate suna urât, în fond este vorba despre o testare, iar cine interacționează cu inteligența artificială sub o formă sau alta, în acest moment, trebuie să-și asume acest rol, chiar dacă poate nu sunt informați, negru pe alb, de către companiile tech cu privire la aceste „detalii de culise”.
Giganți precum Microsoft nu recunosc asta, dar totul a ieșit la iveală datorită unor jurnaliști curajoși
Despre acest subiect jurnaliștii Wall Street Journal au realizat o analiză deosebit de importantă și complexă, ce scoate la lumină faptul că dezvoltatorii noilor sisteme de inteligență artificială admit că produsele lor sunt „oarecum defecte”, dar se bazează pe utilizatori pentru a le remedia și îmbunătăți pe viitor.
În centrul analizei și, de fapt, al opiniei publice se află robotul de chat Bing al Microsoft, care a reușit să nu facă o figură tocmai plăcută publicului, odată ce a fost testat în văzul tuturor. Un eveniment neplăcut cu acest bot a avut loc de curând, când reporterul de tehnologie de la Associated Press Matt O’Brien a testat acest nou Bing de la Microsoft, primul motor de căutare alimentat de inteligență artificială. Chatbot-ul Bing a reacționat complet neașteptat, ajungând chiar atât de departe încât să spună că O’Brien era urât, scund, supraponderal, neatletic, atribuindu-i și alte apelative și atribute total neplăcute.
Ei bine, pentru ca astfel de experiențe să nu mai existe pe viitor, firmele din domeniul tech încearcă să se folosească de fiecare experiență a utilizatorilor, ceea ce pentru unii poate fi plăcut, fiindcă astfel contribuie la evoluția tech, dar pe alții îi poate deranja.