Inteligența Artificială schimbă industria filmului, ce se întâmplă cu vedetele decedate: marea problemă cu care se confruntă
Inteligența Artificială intră în forță și în lumea filmului. Folosirea ei de către companiile de producție vizează atât actorii în viață, cât și vedetele decedate de la Hollywood. De altfel, problema înlocuirii artiștilor cu clonele lor generate de AI este unul dintre motivele pentru care, pentru prima oră din 1980, Sindicatul Actorilor de la Hollywood a intrat în grevă.
Inteligența Artificială schimbă industria filmului
Numeroși actori și actrițe și-au clădit o carieră ce va rezista mult timp după moartea lor fizică. În acest fel, se poate spune că ei au dobândit un soi de nemurire ce le permite ca numele lor să rămână vii în luminile cinematografiei.
Una dintre aceste vedete a fost, fără îndoiala, James Dean, actorul care a murit în 1955, la doar 24 de ani, într-un accident de mașină. A lăsat în urma sa doar trei filme, dar care au fost atât de apreciate de critici și de publicul larg încât amprenta sa a rămas inconfundabilă asupra generațiilor de artiști ce i-au urmat.
Dar acum, la aproape șapte decenii de la dispariția sa, Dean a fost „distribuit” într-un nou film, ce va fi lansat nu peste multă vreme, „Back to Eden” („Întoarcerea în Eden), o referire la una dintre peliculele ce i-a adus celebritatea în viața reală, „La Est de Eden”.
Dar cum va „juca” Dean în acest film? O clonă digitală a actorului, creată cu ajutorul unei tehnologii AI similară cu cea care generează deepfake-uri – va merge, va vorbi și va interacționa cu ceilalți actori din distribuție, scrie BBC.
Imaginile generate de computer (CGI) este tehnologia de ultimă oră a Hollywood-ului. Dar este și sursa unor îngrijorări tot mai mari din partea breslei actorilor și scenariștilor ce te tem că algoritmii AI le vor „fura” locurile de muncă.
De altfel, acesta este unul dintre motivele pentru care, pentru prima oară din 1980, Sindicatul Actorilor de la Hollywood – adică, nu mai puțin de 65.000 de actori – a intrat în grevă, la scurtă vreme după ce și scenariștii făcuseră același lucru.
Ce se întâmplă cu vedetele decedate
Celebra actriță Susan Sarandon, aflată printre greviști, a vorbit despre temerile ei, avertizând că Inteligența Artificială o poate face „să spun și să fac lucruri pe care nu le-am ales niciodată să le fac”.
În același sens, Duncan Crabtree-Ireland, directorul executiv național al Sindicatului Actorilor, a afirmat cî actorii se confruntă cu „o amenințare existențială din cauza utilizării AI”.
„Actorii se confruntă acum cu o amenințare existențială la adresa mijloacelor lor de existență, din cauza utilizării Inteligenței Artificiale și a tehnologiei generative.
„Au propus ca interpreții noștri de fundal să fie scanați, pentru asta să fie plătiți pentru o zi, iar compania să dețină acea scanare, acea imagine, pentru totdeauna, fără nicio considerație pentru actori”, a spus Crabtree-Ireland, într-un comunicat.
Pe de altă parte, „învierea” lui James Dean pe ecrane nu este o premieră și alți actori decedați prinzând viață cu ajutorul AI, printre ei aflându-se celebrități ca Paul Walker, vedeta din seria originală „Fast and Furios” și Carrie Fisher, neuitata Prințesă Leia, din primele trei filme ale francizei „Star Wars”.
De altfel, unii actori par a se fi împăcat cu ideea că AI îi va putea readuce pe ecrane, în producții noi, mult după moartea lor fizică.
Printre aceștia se numără și Tom Hanks care a declarat în podcastul lui Adam Buxton că: „Mâine, aș putea fi omorât de un autobuz, dar jocul meu de actor va continua la nesfârșit”.
Marea problemă cu care se confruntă
Folosirea clonelor digitale ale actorilor ridică, însă, semne de întrebare atât etice, cât și juridice. La urma urmei, cine va deține drepturile patrimoniale asupra imaginii și vocii unei persoane, după ce aceasta moare?
Ce control pot avea acestea ca să împiedice, de exemplu, ca actorul X, cunoscut prin dramele în care a jucat, să nu apară în vreo comedie idioată ori o actriță să nu se regăsească pe genericul unei producții porno, chiar moartă fiind? Plus chestiunea folosirea imaginii acestora în campanii de publicitate.
Problema este complicată și, deocamdată, nu este acoperită decât parțial prin legi, acolo unde ele există, nu neapărat cu referire la AI. Dar, în unele regiuni ale lumii, aceste legi și drepturi asupra imaginii pur și simplu nu există.
Avocatul Erik Kahn, coautor al unui articol despre drepturile publicitare ale artiștilor decedați, spune că fiecare stat din SUA are o situație diferită în această privință. Astfel, în unele dintre ele nu este clar cine protejează drepturile de imagine ale celebrităților moarte.
În general, acestea își lasă moștenire aceste drepturi unor rude apropiate sau celor desemnați printr-un testament valid. Dar Kahn afirmă că chiar în cazul existenței unui asemenea testament, există limite legale ale aplicării acestuia, „deoarece nu este ca un contract între două părți, ci ca un document făcut într-un singur sens, către beneficiarul acelor drepturi”.
Sunt situații în care vedetele au prevăzut în testamentele lor, în mod specific, ca imaginea lor să nu fie folosită în anumite contexte sau pe o perioadă determinată.
E cazul regretatului Robin Williams, a cărui imagine este limitată pentru folosire, prin testament. Dar perioada de interdicție va expira după 25 de ani de la moartea sa, survenită în 2014.
De asemenea, sex-simbolul anilor ’50 și ’60, Marilyn Monroe, nu poate fi „angajată” postum pentru a apărea într-un film pornografic, dacă executorii ei testamentari nu sunt de acord cu acest lucru. Dar și acest acord este relativ, în funcție de legislația din fiecare stat american.
Oricum ar fi, intrarea Inteligenței Artificiale în lumea filmului este deja o realitate și cei implicați în industrie vor trebui să găsească o cale de a trăi cu asta.