Geely vrea să cucerească Europa: Zeekr este marca care va depăși BMW, VW și alte nume importante
Marca de vehicule electrice cu legături cu Volvo va lupta cu VW, BMW și altele, dar un război comercial care se profilează ar putea amenința ambițiile producătorilor de automobile chinezi în Europa.
Zeekr, o marcă premium de vehicule electrice de la Geely, se bazează pe un impuls suplimentar de la mărcile surori precum Volvo pentru a intra în Europa, la fel cum tensiunile comerciale globale în creștere amenință ambițiile producătorilor de automobile chinezi pentru regiune.
Marca, parte a imperiului auto în expansiune al miliardarului Eric Li, care include și o participație la Mercedes-Benz Group și colaborarea cu Grupul Renault, a început vânzările europene a două modele în urmă cu doar câteva săptămâni și intenționează să adauge încă șapte până în 2025.
A face parte din Zhejiang Geely Holding Group de la Li „ne oferă un avans important”, a declarat șeful Europei, Spiros Fotinos, într-un interviu. „Geely s-a impus prin Volvo, Polestar și Lynk & CO – asta adaugă un semn de încredere.”
Fondată ca marcă independentă în 2021, Zeekr a început vânzările la sfârșitul lunii iunie ale modelelor sedan de 59.490.001 EUR și modelelor SUV compacte X de 44.990 EUR, care concurează, printre altele, cu ID.7 și BMW iX1 ale mărcii Volkswagen. Pentru a aduce clienții europeni în fața unui producător auto necunoscut, o echipă de peste 500 de persoane ajută la proiectarea modelelor sale în Göteborg, Suedia. Eforturile ar putea contribui la diferențierea lui Zeekr, deoarece BYD, Nio și Great Wall conduc o serie de companii chineze care vizează Europa.
Totuși, ambițiile lui Zeekr pot fi amenințate de acrurea relațiilor comerciale. Săptămâna trecută, președintele Comisiei Europene, Ursula von der Leyen, a demarat o anchetă cu privire la sprijinul potențial inechitabil de stat al producătorilor de vehicule electrice din China, o mișcare pe care țara a etichetat-o drept „protecționism liber”.
Ambiții poate prea mari
Fotinos a refuzat să comenteze ancheta. Sonda ar putea atinge aproape 7 miliarde de dolari importuri de mașini electrice și furgonete, cu tarife posibile până în iunie, potrivit Bloomberg Intelligence. Cel mai important negociator comercial al UE, Valdis Dombrovskis, care se află într-o călătorie de patru zile în China, a declarat că blocul caută o nouă strategie față de țară, numind relația actuală „foarte dezechilibrată”.
Pentru compania-mamă Geely, reușirea sosirii lui Zeekr în Europa ar contribui la formarea unui amestec de exploatații auto și ar obține economii de scară. Compania cu sediul în Hangzhou își construiește rădăcini europene de când a preluat Volvo de la Ford Motor în 2010, rețeaua sa acoperă participațiile în producătorul de camioane Volvo AB până la controlul producătorului de mașini sport Lotus. De asemenea, finalizează un acord cu Renault pentru a pune în comun activele motoarelor cu ardere.
Zeekr 001 și X sunt fabricate pe aceleași baze care produc și SUV-ul compact EX30 de la Volvo și mașina de oraș Smart de la Mercedes (Smart este o societate în comun a Geely și Mercedes). Anul acesta, Zeekr vizează vânzări de 140.000 de mașini, chiar dacă producătorii de vehicule electrice din China se luptă cu un război atrăgător al prețurilor. Acesta va crește la 650.000 până în 2025. În Europa, primele livrări către Suedia și Țările de Jos sunt programate pentru noiembrie. Vânzările au început și în Germania în această lună.
Adăugând mai multe modele în portofoliu, Zeekr va putea „alimenta creșterea pe piața chineză, dar și „debloca potențialul din Europa și din alte regiuni”, a declarat Fotinos, fost director executiv Toyota Motor.
Până în 2025, compania se așteaptă să ofere mașini în mare parte din Europa de Vest.
„America de Nord este o altă discuție. Este o piață diferită”, a spus Fotinos. „Este o piață pe care o privim și o luăm foarte în serios.”