28 sept. 2023 | 11:25

Fiat 600e, aproape de lansare: când apare, cât costă

ACTUALITATE
Fiat 600e, aproape de lansare: când apare, cât costă

Fiat a acordat prioritate Germaniei și Franței în timpul fazei de lansare a lui 600e pentru a încerca să valorifice stimulentele EV.

Fiat va lansa noul 600e în Germania, Franța și Italia până la sfârșitul anului, iar restul Europei urmează în 2024.

Producătorul va începe vânzările micului crossover electric în Franța la mijlocul lunii octombrie, urmând să urmeze Germania și Italia mai târziu în aceeași lună.

„Vrem să profităm de ultimele luni de stimulente pentru vehiculele electrice complete în Germania”, a spus șeful Fiat pentru Europa, Gaetano Thorel.

Germania va reduce stimulentul maxim la 1 ianuarie 2024 la 4.500 EUR de la 6.750 EUR.

Guvernul francez urmărește, de asemenea, să-și schimbe programul de stimulare, despre care criticii spun că beneficiază foarte mult de vehiculele electrice fabricate în China, unde costurile de producție sunt mai mici.

Versiunea de bază a lui 600e, înaintea stimulentelor guvernamentale, va fi de 36.490 EUR în Germania, 35.900 EUR în Franța, 35.950 EUR în Italia. Thorel a spus că „prețurile după stimulente sunt în concordanță cu prețurile medii ale SUV-urilor mici hibride, aproximativ 30.000 de euro”.

Planul de lansare îl oglindește pe cel al partenerului de platformă al micului crossover, SUV-ul mic Jeep Avenger, care a acumulat 40.000 de comenzi de când a debutat la Salonul Auto de la Paris 2023, a declarat marți producătorul de automobile, adăugând că peste 16.000 dintre aceste comenzi pentru Europa în vigoare. Mașina anului sunt pentru varianta complet electrică.

La fel ca și Avenger, familia de modele 600 va include modele cu motoare cu ardere, chiar dacă ambele sunt inițial oferite în formele lor complet electrice.

Varianta mild hybrid, care va fi numită 600 pentru a-l deosebi de 600e complet electric, va avea loc în al doilea trimestru al anului 2024, vizând „țări în care mobilitatea completă electrică nu a decolat cu adevărat”, a spus Thorel, adăugând că grupul motopropulsor cu combustibil va fi disponibil în toată Europa.

Precauția, cheia succesului

Stellantis a fost precaut cu privire la tranziția sa la modelele complet electrice din cauza absorbției neregulate a sistemului de propulsie în Europa.

Odată cu Avenger, Jeep a spus de la început că va fi adăugată o variantă pe benzină în țări precum Italia, Spania și Polonia, dar își propunea să ofere versiunea complet electrică doar în țările în care absorbția vehiculelor electrice a fost puternică, cum ar fi Germania și Franța.

Planul a fost ajustat în iunie, când Jeep a spus că variantele pe benzină vor fi adăugate la gamele producătorului auto din Germania și Franța.

Precauția lui Stellantis pare justificată deoarece, deși cererea de mașini complet electrice în Europa a crescut cu 53%, până la 1,29 milioane până în august, potrivit cercetătorului de piață Dataforce, experții prevăd o încetinire a vânzărilor de vehicule electrice pentru restul anului.

„Cererea generală de pe piață pentru vehicule electrice nu va stagna, dar rata de creștere probabil va scădea”, a declarat Pedro Pacheco, analist la Gartner, pentru Automotive News Europe.

Familia de modele Fiat 600 va fi asamblată la fabrica Stellantis din Tychy, Polonia, alături de Avenger, autovehiculul Fiat 500 și Lancia Ypsilon.

Producția celor 600 a început pe 7 septembrie. Thorel estimează că în acest an vor fi fabricate aproximativ 10.000 de unități.

Modelul 600 este susținut de platforma e-CMP, o evoluție a arhitecturii CMP de la PSA Group, care sa combinat cu Fiat Chrysler Automobiles în 2021 pentru a forma Stellantis.

E-CMP stă la baza o jumătate de duzină de mașini, inclusiv mașinile mici Peugeot 208 și Opel/Vauxhall Corsa, Citroen C4 compact și DS 3 Crossback, Peugeot 2008 și crossoverele mici Opel/Vauxhall Mokka.

Alfa Romeo urmează după Fiat

Fiat 600 va fi urmat anul viitor de un mic crossover de la Alfa Romeo.

Modelul 600e va concura în segmentul crossover-urilor mici, care pentru modelele electrice este condus în prezent de Hyundai Kona, cu 25.313 vânzări până în august, potrivit Dataforce. Următoarele pe listă sunt două modele Stellantis, Mokka-e (19.519), iar 2008 a ajuns pe locul trei cu 18.221.

Fiat, totuși, spune că 600e ocupă un spațiu „la jumătatea distanței dintre mașina mică și SUV-ul mic”.

La 1530 mm, are aceeași înălțime ca și mașina 500e, a declarat Antonio Massacesi, șeful noilor produse Fiat.

Când se numără toate segmentele de volum pentru vehiculele mici, cel mai popular vehicul electric din Europa până în august a fost Peugeot e-208, cu 32.621 de vânzări, potrivit Dataforce.

Thorel nu a dat estimări cu privire la nivelul de producție pe care îl așteaptă pentru Fiat 600e în 2024 sau care crede că va fi amestecul dintre vehiculele electrice și hibridele mild.

„Va depinde, printre altele, de condițiile de pe piața noastră principală Italia”, a spus el, „inclusiv de nivelul stimulentelor de acolo”.