Enigma „flotei fantomă” a lui Putin. Sute de nave ajută în secret Rusia, dar nimeni nu știe de unde vin
Petrolul rusesc continuă să ajungă la cumpărătorii din întreaga lume. Dar chiar și cei care își petrec zilele urmărindu-i mișcările peste oceane se străduiesc să afle exact cine îl transportă.
Pe măsură ce sancțiunile occidentale împotriva Rusiei s-au intensificat din cauza invaziei sale în Ucraina, mai multe nave s-au alăturat unei flote existente de petroliere misterioase, gata să faciliteze exporturile de petrol rusesc.
Persoanele din industrie estimează dimensiunea acestei flote „din umbră” la aproximativ 600 de nave, adică aproximativ 10% din numărul global de petroliere mari. Iar cifrele continuă să crească.
Cine deține și operează multe dintre aceste nave rămâne o enigmă. Pe măsură ce tranzacționarea petrolului rusesc a devenit mai complexă în ultimul an, mulți transportatori occidentali și-au retras serviciile. Au intrat în joc jucători noi și obscuri, în unele cazuri fiind implicate companii fantomă din Dubai sau Hong Kong. Unii au cumpărat nave de la europeni, în timp ce alții au exploatat nave vechi care altfel ar fi putut ajunge la fier vechi.
Flota care ajută Moscova
Flota ascunsă a crescut în importanță pe măsură ce Moscova încearcă să evite să lucreze cu transportatorii occidentali și pe măsură ce clienții din China și India îi suplinesc pe cei din Europa, cărora li s-a interzis acum să cumpere petrol rusesc pe mare și produse rafinate precum motorina.
Extinderea flotei fantomă evidențiază schimbările dramatice pe care războiul Rusiei le-a adus pe piața mondială a petrolului. În încercarea sa de a-și continua activitatea, al doilea mare exportator de țiței din lume a remodelat modele comerciale vechi de zeci de ani și a împărțit în două sistemul energetic mondial, notează CNN.
„Există o flotă care nu face afaceri cu Rusia, iar apoi există o flotă care face aproape exclusiv afaceri cu Rusia”, a declarat Richard Matthews, șeful departamentului de cercetare al EA Gibson, un broker naval internațional. Doar câteva nave, a adăugat el, fac „un pic din ambele”.
În timp ce Europa s-a înțărcat de energia rusească, cumpărătorii din Asia au făcut afaceri. China a sporit importurile de petrol rusesc la 1,9 milioane de barili pe zi în medie în 2022, cu 19% mai mult decât în 2021, potrivit Agenției Internaționale pentru Energie. India a accelerat achizițiile și mai mult, înregistrând o creștere de 800%, până la o medie de 900.000 de barili pe zi.
Exporturile de petrol rusesc către China și India au atins ambele niveluri record în ianuarie, după ce a intrat în vigoare interdicția europeană privind petrolul rusesc transportat pe mare, potrivit Kpler, o companie de date și analiză. Exporturile către Turcia, un alt client de top, au continuat, de asemenea, în ritm accelerat.
Pentru a onora aceste comenzi este nevoie de ambarcațiuni predispuse la călătorie. Flota națională a Rusiei nu are suficiente nave. Aici intervine „flota din umbră”.
Matthew Wright, analist senior de transport de marfă la Kpler, clasifică navele care transportă țiței rusesc în două categorii: „nave gri” și „nave întunecate”. Navele gri au fost vândute de la invazie – în principal de către proprietari din Europa către firme din Orientul Mijlociu și Asia care nu au fost active anterior pe piața petrolieră. Navele întunecate, pe de altă parte, sunt veterani ai campaniilor desfășurate de Iran și Venezuela pentru a evita sancțiunile occidentale care au trecut recent la transportul țițeiului rusesc.
„Există adesea unele dovezi că acestea și-au mascat activitățile prin oprirea transponderului AIS”, a declarat Wright despre navele „întunecate”, referindu-se la tehnologia care ajută la identificarea și localizarea navelor.
În timp ce țările occidentale au interzis majoritatea importurilor de petrol rusesc, nu există nicio regulă care să împiedice navele occidentale să livreze către cumpărători precum China și India sau să furnizeze servicii precum asigurările – atât timp cât sunt respectate plafoanele de preț impuse de G7. Navele cu proprietari europeni au reprezentat 36% din comerțul cu țiței rusesc în ianuarie, potrivit Kpler.
„Flota fantomă care a existat și care transportă petrol venezuelean și iranian la nivel global este ceva la care ne așteptam cu toții să crească, și așa a fost”, a declarat Janiv Shah, analist senior la compania de consultanță Rystad Energy.