21 aug. 2023 | 16:01

Cum ar putea arăta avioanele comerciale în viitor. Forma lor, schimbată complet. Foto

ACTUALITATE
Cum ar putea arăta avioanele comerciale în viitor. Forma lor, schimbată complet. Foto

Peisajul aviației comerciale a rămas relativ neschimbat în ultimele șase decenii în ceea ce privește proiectarea avioanelor. Însă, un nou model de aeronavă apare la orizont, cu o formă ce nu seamănă deloc cu cea cunoscută până acum.

Decenii la rând, aceeași formă

În ciuda progreselor tehnologice, aeronavele moderne, cum ar fi Boeing 787 și Airbus A350, păstrează aceeași structură fundamentală ca și predecesorii lor de la sfârșitul anilor 1950 – Boeing 707 și Douglas DC-8 – consolidând forma durabilă de „tub și aripă” ce prevalează în prezent.

Lipsa schimbării este explicată prin faptul că aviația, în general, a acordat prioritate soluțiilor dovedite, punând accent pe siguranță. În plus, progresele în materie de materiale și motoare au susținut relevanța designului tradițional.

Cu toate acestea, industria aviației se confruntă în prezent cu nevoia urgentă de a reduce emisiile de carbon. Spre deosebire de alte sectoare, domeniul aviației întâmpină dificultăți în tranziția de la tehnologiile sale de bază. Această situație dificilă a ridicat posibilitatea de a adopta unele abordări inovatoare.

Cum ar putea arata avioanele comerciale in viitor. Forma lor ar urma sa fie schimbata complet. Foto

Noua formă a unui avion. Foto: JetZero

Un nou model de avion, proiectat

O astfel de propunere ce câștigă teren este designul „caroseriei cu aripi mixte”. Acest concept se aseamănă cu cel al avioanelor militare, cum ar fi emblematicul bombardier B-2.

Cu toate acestea, corpul cu aripi mixte prezintă o secțiune centrală mărită. Giganții din industrie Boeing și Airbus explorează acest concept, alături de compania JetZero, cu sediul în California, care își propune să introducă un avion cu aripi mixte până în anul 2030, marcând un salt semnificativ în direcția reducerii emisiilor de carbon.

„Ne-am angajat să obținem zero emisii la avioanele de mare capacitate, iar corpul aeronavei cu aripi mixte are potențialul de a obține o reducere cu 50% a consumului de combustibil și a emisiilor”, a spus Tom O’Leary, cofondator și director executiv al JetZero. Acest progres reprezintă o abatere transformatoare de la normele industriei.

Proiectele de avioane cu aripi mixte nu sunt complet noi; primele experimente datează de la sfârșitul anilor 1920, în Germania. Pionierat de designerul american de avioane Jack Northrop, designul aripii zburătoare cu reacție din 1947 a influențat mai târziu emblematicul bombardier B-2 din anii 1990.

Proiectul, susținut de NASA

NASA a confirmat faptul că această structură îmbunătățește eficiența combustibilului și creează spații mai mari pentru bagaje și pasageri în secțiunea centrală a corpului aeronavei.

Aeronava experimentală a agenției, X-48, a validat acest design prin intermediul a aproximativ 120 de zboruri de testare efectuate între anii 2007 și 2012, conform CNN.

Deși Airbus a introdus un demonstrator de aripă mixtă de mici dimensiuni în anul 2020, adoptarea designului în aeronavele comerciale a fost împiedicată de unele obstacole tehnice.

Tom O’Leary a explicat că principala provocare este presurizarea unui fuzelaj necilindric, o problemă rezolvată de materialele compozite contemporane ușoare, dar durabile. Adoptarea unei astfel de forme inovatoare ar revoluționa interioarele aeronavelor.

”Fuzelajul este mult mai lat. Avionul tipic cu un singur culoar, cu scaune de trei pe trei, devine un tub mai scurt și mai lat. Acesta găzduiește aceeași capacitate de pasageri, dar permite până la 15 sau 20 de rânduri în toată cabina, în funcție de configurația fiecărei companii aeriene.”, a explicat el.

JetZero vrea să dezvolte variante pentru pasageri, marfă și rezervoare de combustibil ale aeronavei cu aripi mixte. Cu sprijinul Forțelor Aeriene ale SUA, compania este pregătită să realizeze această viziune, vizând un zbor inaugural până în 2027.

Compania beneficiază de împrumutul inițial al motoarelor de la aeronavele existente cu corpul îngust, cum ar fi Boeing 737, făcând tranziția către motoare fără emisii alimentate cu hidrogen, o tehnologie aflată încă în curs de dezvoltare.

Păreri împărțite în privința reducerii consumului de combustibil

În ciuda faptului că JetZero nu a înregistrat comenzi deocamdată, companiile aeriene se arată interesate de potențialele câștiguri de eficiență. Totuși, scepticismul persistă în ceea ce privește realizarea unei reduceri de 50% a consumului de combustibil.

NASA și Airbus au citat cifre mai modeste, în timp ce forțele aeriene americane au estimat o îmbunătățire de 30% a eficienței aerodinamice față de aeronavele actuale.

Conceptul de caroserie cu aripi mixte promite să revoluționeze aviația prin creșterea eficienței combustibilului, a capacității de încărcare utilă și a sistemelor de control inovatoare. Însă, realizarea sa depinde de depășirea unor provocări precum complexitatea aerodinamică, integritatea structurală, obstacolele de reglementare și adaptarea infrastructurii aeroportuare existente.

În timp ce obiectivul JetZero de a intra în serviciu în 2030 este întâmpinat cu scepticism, experții recunosc potențialul proiectului de caroserie cu aripi mixte, subliniind importanța testării și optimizării riguroase. Calea de urmat poate fi complexă, dar perspectiva transformării aviației este prea convingătoare pentru a fi ignorată.