Creșterea copiilor fără religie: mai bine sau mai rău?
Într-o schimbare de paradigmă, departe de ideile tradiționale despre părinți, un articol recent din Los Angeles Times contestă noțiunea de mamă cu frică de Dumnezeu ca simbol al unui bun părinte. Articolul evidențiază un număr tot mai mare de cercetări care sugerează că o educație laică ar putea fi mai benefică pentru copii. Așadar, se naște întrebarea: este mai bună creșterea copiilor fără religie?
Potrivit unui studiu din 2010 de la Universitatea Duke, copiii crescuți fără afilieri religioase demonstrează o susceptibilitate mai mică la rasism și presiunea de la egal la egal. Mai mult, ei prezintă caracteristici precum a fi mai puțin răzbunătoare, naționaliste, militariste, autoritare și mai tolerante în comparație cu omologii lor religioși.
Creșterea numărului de gospodării care se identifică ca „nicio religie”, indicând nicio apartenență religioasă specifică, este o tendință notabilă. Phil Zuckerman, într-un reportaj pentru The Times, citează Pew Research, indicând că 23% dintre americani se identifică acum ca nereligioși, o creștere substanțială față de doar patru procente din anii 1950. Odată cu această creștere a lipsei de Dumnezeu, cercetătorii cercetează potențialele avantaje ale unei educații nereligioase.
Spre deosebire de stereotipurile comune, gospodăriile seculare nu sunt descrise ca fiind disfuncționale sau lipsite de principii etice. Vern Bengston, profesor USC care supraveghează Studiul Longitudinal al Generațiilor, unul dintre cele mai mari studii despre familii și afilieri religioase din America, a introdus secularismul în studiu în 2013.
Bengston a descoperit că mulți părinți nereligioși au manifestat un angajament coerent și pasionat față de principiile etice, deseori depăşind în studiu unii părinţi religioşi. Potrivit lui Bengston, acești părinți nereligioși au avut tendința de a duce vieți pline de obiective cu o direcție morală puternică, dând un sentiment de scop copiilor lor.
De ce creșterea copiilor fără religie ar fi mai benefică acestora
O revelație surprinzătoare reiese din rapoartele Biroului Federal al Închisorilor: ateii constituie o parte aproape neglijabilă a populației penitenciarelor, însumând mai puțin de jumătate de unu la sută la sfârșitul anilor 1990. Acest lucru se aliniază cu tendințele istorice în criminologie, indicând faptul că cei neafiliați și nereligioși comit mult mai puține infracțiuni.
Complicând și mai mult narațiunea, un raport de la BBC subliniază potențialele diferențe cognitive între copiii religioși și cei nereligioși. Un studiu realizat de Universitatea din Boston a dezvăluit că minorii cu o educație religioasă erau mai puțin abili în a face diferența între fantezie și realitate. Când li s-au prezentat povești de genuri diferite, copiii din gospodăriile religioase au avut tendința de a vedea protagoniștii din narațiunile religioase ca reali, estompând granițele dintre realitate și ficțiune.
Vezi și: Care este cea mai veche religie din lume care există și astăzi
Vezi și: De ce știința nu va reuși să elimine religia din mintea omului
Phil Zuckerman încapsulează perspectiva seculară asupra moralității, afirmând că aceasta se bazează pe reciprocitatea empatică – Regula de Aur – tratarea altora așa cum ar dori să fie tratați. Acest imperativ etic universal, lipsit de credințe supranaturale, contestă înțelepciunea convențională conform căreia religiozitatea este o condiție prealabilă pentru îndrumarea morală. Pe măsură ce peisajul parentalității evoluează, discuția despre meritele unei creșteri seculare câștigă proeminență, contestând presupunerile vechi cu privire la corelația dintre apartenența religioasă și virtutea morală la copii, potrivit Los Angeles Times.