Codul Rutier 2023 – se schimbă numerele de înmatriculare în România: ce se întâmplă cu mașinile din străinătate, nu va mai fi ca înainte
Când vine vorba de numerele de înmatriculare folosite în România, în ultimele decenii nu s-au adus modificări semnificative sistemului, cu excepția introducerii numerelor verzi în urmă cu câțiva ani pentru mașinile electrice.
Un nou proiect de hotărâre de Guvern vrea să modifice mai multe norme de aplicare a Codului Rutier, în sensul clarificării interdicției de înmatriculare a vehiculelor furate în străinătate, dar și a tipului de numere pe care le vei vedea asociate mașinilor din primării. Pentru că se dorește o mai bună identificare a acestora în trafic, cel mai probabil, se va opta pentru eliminarea abrevierelor de județe și se va rămâne doar la numere.
În propunerea MAI este inclusă și o nouă procedură pentru obținerea permisului internațional de conducere. Acesta ar putea fi eliberat și de către Direcția Permise de Conducere și Înmatriculări, nu doar de asociația Automobil Club Român (ACR). Dacă subiectul îți este străină, merită să ai în vedere că Permisul Internațional de Conducere (PIC) se eliberează persoanelor care conduc autoturisme pe teritoriu străin, fiind o traducere legalizată a permisului național românesc în 7 limbi de circulație internațională și recunoscut de toate statele semnatare ale Convenției asupra Traficului Rutier de la Viena din 1968.
Ce se întâmplă cu înmatriculările în România, ce se schimbă
Conform Avocatnet.ro, un proiect de hotărâre de Guvern pus în dezbatere publică pe site-ul Ministerului Afacerilor Externe (MAI) propune o modificare și completare a Regulamentului de aplicare a Codului rutier (OUG 195/2002 privind circulația pe drumurile publice). Scopul acestei inițiative este să extindă cadrul legal referitor la interdicția înmatriculării unor vehicule și să reglementeze condițiile de emitere a permisului de conducere internațional.
Punctual, mașinile furate în străinătate nu vor mai putea fi înmatriculate pe teritoriul României, deși acest lucru a fost posibil dintotdeauna. În trecut, pentru a nu putea fi înmatriculate la noi, acestea trebuiau raportate ca fiind furate atât în străinătate, cât și în România, pentru a fi date în urmărire de către Inspectoratul General al Poliției Române. Pentru că foarte multe mașini furate în străinătate nu sunt raportate și autorităților române, ”ar putea conduce la concluzia că interdicția (de înmatriculare – n.r.) nu este aplicabilă și vehiculelor date în urmărire la nivel internațional de către autoritățile competente ale altor state”.
Noua formulare menită să rezolve scăparea detaliată mai sus este: ”Autovehiculele și remorcile reclamate ca fiind furate în România sau în străinătate, precum și cele date în urmărire de către structurile Poliției Române ori de către autoritățile altor state, nu se înmatriculează”, se specifică în textul propus.
O altă prevedere a propunerii constă în modificarea normelor referitoare la numerele de înregistrare locală ale vehiculelor lente (numerele galbene). Culoarea distinctivă a acestora va fi păstrată, dar în locul abrevierii denumirii localității, considerată greu de identificat în trafic, noile numere de înregistrare vor conține un indicativ format din cifre. Acest indicativ va fi stabilit ulterior prin ordinul emis de ministrul afacerilor interne. Lista de vehicule vizate include tramvaiele, troleibuzele, mopedele, mașinile și utilajele autopropulsate utilizate în lucrări de construcții, agricole, forestiere, tractoarele care nu se supun înmatriculării, precum și vehiculele cu tracțiune animală care sunt înregistrate de către consiliile locale.