ChatGPT este, brusc, peste tot. Dar suntem pregătiți pentru această tehnologie?
Pentru un produs pe care creatorii săi, într-un sentiment de revoltă de marketing, l-au descris cândva „prea periculos” pentru a fi lansat publicului larg, ChatGPT de la OpenAI este aparent peste tot în zilele noastre.
Sistemul versatil de generare automată a textului (ATG), care este capabil să scoată o copie aproape imposibil de distins de opera unui scriitor uman, este oficial încă în versiune beta, dar a fost deja utilizat în zeci de aplicații noi, dintre care unele se extind cu mult dincolo de roluri. ChatGPT a promovat chiar examenul de admitere la Wharton Business School.
Exprimarea în jurul ChatGPT este, de înțeles, mare, cu nenumărate startup-uri care caută să licențieze tehnologia pentru orice, de la conversații cu personaje istorice până la discuții despre literatura istorică, de la învățarea altor limbi până la generarea de rutine de exerciții și recenzii la restaurante.
Dar, odată cu aceste progrese tehnice, vin o mulțime de oportunități de utilizare greșită. Și dacă încercările noastre anterioare obscure de a gestiona răspândirea tehnologiilor video și audio deepfake au fost dezastruoase, suntem periculos de nepregătiți pentru ravagiile pe care producția automată de dezinformare la scară largă o va produce asupra societății noastre.
Povestea de miliarde de dolari a OpenAI
OpenAI a fost foarte ocupat de la înființarea sa în 2015, ca organizație non-profit, de către Sam Altman, Peter Thiel, Reid Hoffman, Elon Musk și o mulțime de alți investitori, care au adus împreună un miliard de dolari pentru a pune organizația în funcțiune. Aventura „altruistă” susține că IA „ar trebui să fie o extensie a voințelor umane individuale și, în spiritul libertății, să fie distribuită cât mai larg și uniform posibil”.
În anul următor, compania a lansat prima sa versiune beta publică a platformei de învățare OpenAI Gym. Musk a demisionat din consiliu în 2018, invocând un potențial conflict de interese cu deținerea Tesla. Apoi, 2019 a fost deosebit de plin de evenimente pentru OpenAI. În acel an, compania a înființat o filială pentru profit „limitată” (OpenAI LP), pentru organizația non-profit inițială (OpenAI Inc), a primit o infuzie suplimentară de finanțare de un miliard de dolari de la Microsoft și a anunțat planurile de a începe să acorde licențe comerciale produselor.
În 2020, OpenAI a lansat oficial GPT-3, un generator de text capabil să „rezume documente juridice, să sugereze răspunsuri la întrebările de la serviciul clienți, să propună cod de computer și să ruleze jocuri de rol bazate pe text”. Compania și-a lansat API-ul comercial în acel an.
„Trebuie să spun că sunt uluit”, a scris la acea vreme fondatorul startup-ului Arram Sabeti, după ce a interacționat cu sistemul.
„Este mult mai coerent decât orice sistem de limbaj AI pe care l-am încercat vreodată. Tot ce trebuie să faceți este să scrieți o solicitare și acesta va adăuga text despre care crede că ar urma în mod plauzibil. Am ajuns să scriu cântece, povești, comunicate de presă, interviuri, eseuri, manuale tehnice. Este hilar și înfricoșător. Simt că am văzut viitorul”.
2021 a văzut lansarea DALL-E, un generator text-to-image, iar compania a făcut din nou titluri anul trecut cu lansarea ChatGPT, un client de chat bazat pe GPT-3.5, cea mai recentă și actuală iterație GPT. În ianuarie 2023, Microsoft și OpenAI au anunțat o aprofundare a cercetării cu o investiție continuă pe mai mulți ani, de mai multe miliarde de dolari.
„Cred că face o treabă excelentă în a oferi text care este plauzibil”, a declarat, pentru Engadget, Dr. Brandie Nonnecke, director al Laboratorului de Politici CITRIS și profesor asociat de cercetare în domeniul politicilor tehnologice la UC Berkeley.
„De fapt, l-am folosit chiar eu ca să trec peste blocajul unui scriitor, să mă gândesc doar la modul în care curg argumentele pe care încerc să le dau, așa că mi s-a părut util”.
Ce este AI generativă?
OpenAI este departe de a fi singurul jucător din spectrul ATG. AI generativă (sau, mai succint, gen-AI) este practica de a folosi algoritmi de învățare automată pentru a produce conținut nou – fie că este text, imagini, audio sau video – pe baza unui corpus de antrenament de baze de date. Este regimul standard de învățare, printre care au pregătit AlphaGo de la Google, motoare de recomandare de melodii și videoclipuri pe internet, precum și sisteme de asistență pentru șoferul vehiculului.
Desigur, în timp ce modele precum Stability AI’s Stable Diffusion sau Google’s Imagen sunt antrenate pentru a converti modele de rezoluție progresiv mai mari de puncte aleatorii în imagini, ATG-uri precum ChatGPT remixează pasaje de text extrase din datele lor de antrenament, pentru a scoate o proză suspect de realistă.
„Sunt instruiți pe o cantitate foarte mare de contribuții”, spune Dr. Peter Krapp, profesor la Film & Media Studies de la Universitatea din California.
„Ceea ce rezultă este, mai mult sau mai puțin, o medie a acelei intrări. Nu ne va impresiona niciodată prin faptul că suntem excepționali sau deosebit de apți sau frumoși sau pricepuți. Va fi întotdeauna competent – în măsura în care toți suntem oarecum competenți în a folosi limbajul pentru a ne exprima”.
AI generativă este deja o afacere mare. În timp ce evenimentele precum ar fi producătorul Stable Diffusion, dat în judecată pentru că a îndepărtat datele de antrenament de la Meta sau ChatGPT, care reușește să-și facă drum în școala de medicină, au acaparat titlurile, companiile Fortune 500 precum NVIDIA, Facebook, Amazon Web Services, IBM și Google folosesc în liniște gen-AI pentru propriul beneficiu comercial. Îl folosesc într-o serie de aplicații, de la îmbunătățirea rezultatelor motoarelor de căutare și propunerea de cod de computer, până la scrierea de conținut de marketing și publicitate.
Secretul succesului ChatGPT
Eforturile de a face ca mașinile să comunice cu noi așa cum facem cu alți oameni, după cum notează Dr. Krapp, au început în anii 1960 și ’70, lingviștii fiind printre primii care au încercat asta.
„Au realizat că anumite conversații pot fi modelate în așa fel încât să fie mai mult sau mai puțin autonome”, a explicat el.
„Dacă pot avea o conversație cu un terapeut, asta înseamnă că pot programa și computerul să servească drept terapeut”.
Astăzi, folosim descendenții tehnologici ai acestor eforturi timpurii pentru a ne traduce meniurile de la restaurantele de lux, pentru a servi ca asistenți digitali pe telefoanele noastre și pentru a discuta cu noi ca reprezentanți ai serviciului pentru clienți.
Problema, totuși, este că pentru ca o AI să îndeplinească oricare dintre aceste funcții, trebuie să fie special antrenată pentru a face acel lucru specific. Suntem încă la câțiva ani distanță de AI generale funcționale, dar o parte din capacitatea impresionantă a ChatGPT provine din capacitatea sa de a scrie poezie la fel de ușor pe cât poate genera un set fals de Termeni și Condiții pentru site-ul web Truth Social, în vocea lui Donald Trump, fără nevoie de pregătire specializată.
Această flexibilitate prozaică este posibilă deoarece, în esență, ChatGPT este un chatbot. Este conceput, în primul rând, pentru a imita cu exactitate un conversator uman, ceea ce a făcut pe Reddit timp de o săptămână. A fost antrenat folosind metode de învățare supravegheată, în care formatorii umani au alimentat inițial modelul cu ambele părți ale unei conversații date – atât ceea ce trebuia să spună utilizatorul uman, cât și AI.
Cu elementele de bază, lui ChatGPT i-a fost apoi permis să converseze cu oamenii, răspunsurile sale fiind clasate după fiecare sesiune. Răspunsurile subiectiv mai bune au obținut un scor mai mare în sistemul intern de recompense al modelului și au fost ulterior optimizate.
O parte din succesul ChatGPT – care a adunat un record de 100 de milioane de utilizatori activi lunar, la doar două luni de la lansare – poate fi, cu siguranță, marcat cu strategii solide de marketing, cum ar fi declarația „prea periculos” din 2020, a Natashei Allen, partener la Foley & Lardner LLP.
„Oamenii care anterior nu erau interesați de inteligența artificială acum încep să ia atenție”, spune Allen acum.
Ușurința sa de utilizare este un atu, susține Allen, făcând din ChatGPT „ceva care este atrăgător și interesant pentru oamenii care ar putea să nu fie interesați de tehnologiile AI”.
„Este un instrument foarte puternic”, a recunoscut ea. „Nu cred că este perfect. Cred că, evident, există unele erori”.
Capacitatea ChatGPT de utilizare greșită este imensă. L-am văzut deja folosit, generând spam marketing și malware funcțional și scriind eseuri în limba engleză pentru liceu. Acestea sunt doar niște neplăceri mărunte în comparație cu ceea ce ar putea fi, odată ce această tehnologie devine endemică.
Inteligența artificială (AI) ChatGPT a devenit suficient de bună pentru a păcăli oamenii de știință instruiți, făcându-i să creadă că citesc texte scrise de un om.
O echipă de cercetători a folosit AI pentru a genera rezumate false ale lucrărilor de cercetare, pentru a testa dacă alți oameni de știință le-ar putea identifica. Rezumatele sunt ordonate în partea de sus a lucrărilor de cercetare, pentru a oferi o imagine de ansamblu a ceea ce este studiat. ChatGPT a fost însărcinat să scrie 50 de rezumate de cercetare medicală, după ce a fost „instruit” pe o selecție de la British Medical Journal (BMJ) și Nature Medicine.
Chatbot-ul, care a luat cu asalt internetul de când a fost lansat publicului în noiembrie, nu a dezamăgit. Nu numai că textul computerului a trecut cu succes printr-un detector anti-plagiat, dar oamenii de știință nu au putut identifica falsurile. Evaluatorii umani au identificat corect doar 68% din rezumatele ChatGPT și 86% dintre cele autentice.
Grupul de cercetători medicali credea că 32% dintre rezumatele generate de AI sunt reale. Profesoara Wachter nu a fost implicat în cercetare, dar a declarat pentru Nature.com: „Dacă acum ne aflăm într-o situație în care experții nu sunt capabili să determine ce este adevărat sau nu, pierdem intermediarul de care avem nevoie disperată pentru a ne ghida prin subiecte complicate”.