Blestemele tramvaiului 41, din București: o istorie zbuciumată a lungului drum către dezastru

Blestemele tramvaiului 41, din București: o istorie zbuciumată a lungului drum către dezastru

TEHNOLOGIE, ȘTIINȚĂ & DIGITAL
27 mart. 2023 | 15:36

În ultima decadă de timp, cinci oameni, printre care se afla şi un copil, au murit loviți de tramvaiul numărul 41, din Capitală.

Reamintim că, începând cu anul 2022, tramvaiul 41 a fost modernizat și, astfel, transformat în metrou ușor. Totuși, modernizările nu au îmbunătățit situația, de atunci, accidentele ținându-se lanț.

Interesant este că, în ziua inaugurării, tramvaiul a lovit un copil de zece ani care, din nefericire, a decedat după două săptămâni de stat în spital.

Cinci oameni, printre care şi un copil, au murit loviți de tramvaiul groazei în ultimii zece ani. Din 2002, de când tramvaiul 41 a fost modernizat și transformat în metrou ușor, nenorocirile s-au ținut lanț în București. Chiar în ziua inaugurării, o garnitură a lovit un copil de zece ani care a murit după două săptamâni de suferințe. După primul accident au mai urmat alte patru decese, dar şi cel mai grav dezastru rutier din istoria Capitalei. Evenimentul s-a petrecut pe 10 mai 2012, în Pasajul Lujerului, și s-a soldat cu peste 90 de răniți, dintre care cinci s-au aflat în stare foarte gravă. Problemele au început chiar înainte ca metroul ușor din linia 41 să fie dat în folosință. Încă de la probe, primarul de atunci al Bucureştiului, Traian Băsescu, a așteptat trei ore într-o stație pentru a testa „cel mai mare proiect de investiții al Capitalei” după 1989. Traian Băsescu a așteptat, la capătul Bulevardului Ghencea, tramvaiul care a întârziat din cauza unor probleme la instalația electrică. În aceeași zi, tot din cauza problemelor cu tensiunea electrică la linia de metrou uşor, un cablu de pe marginea străzii a luat foc, fapt care a determinat oprirea temporară a iluminatului public în zonă. Trei victime în primul an În ziua inaugurării a avut loc şi primul accident. Un tramvai 41 a lovit un copil pe Podul Grant. Cel mic traversa podul împreună cu bunica lui, care îl ţinea de mână, când metroul ușor l-a lovit din lateral. Puştiul de zece ani a fost dus de urgenţă la spital şi a fost operat, însă după două săptămâni de suferinţe a murit. Pe 17 iunie 2003, tramvaiul terorii a făcut a doua victimă. Un tânăr a fost accidentat mortal de o garnitură în apropiere de strada Turda din sectorul 1. Băiatul a vrut să traverseze, dar a văzut tramvaiul venind şi s-a răzgândit. El s-a oprit însă înainte de a sări gardul de siguranţă, rezemându-se de acesta. În momentul în care tramvaiul a ajuns în dreptul lui, din cauza curenţilor de aer, gardul a început să se balanseze, iar tânărul a fost lovit de tramvai și și-a pierdut viața. După încă o lună, a treia persoană moare călcată de tramvaiul 41. O pensionară din Bucureşti a fost accidentată în timp ce încerca să traverseze liniile şi strada în zona Piaţa Crângaşi. Femeia, în vârstă de 69 de ani, a traversat pe roşu către Piaţa Crângaşi, dar a fost lovită în plin de tramvai, murind pe loc. După trei accidente mortale în mai puţin de un an de la inaugurarea liniei de metrou uşor 41, autorităţile Capitalei au anunţat, pe 5 august 2003, că vor lua măsuri pentru siguranţa pietonală. Printre măsurile propuse atunci au fost instalarea a încă 17 semafoare pietonale, dintre care 12 în intersecţii, precum şi lărgirea cu până la doi metri a unor peroane. De asemenea, s-a impus și o limită de viteză a tramvaielor de 30 de kilometri pe oră. Ultimul accident, catastrofa de la Lujerului A fost liniște pe linia 41 în următorii patru ani. Acalmia a fost spulberată pe 16 martie 2007, când un bărbat de 60 de ani a fost lovit de un metrou ușor în staţia din zona Pieţei Drumul Taberei. Nici un an mai târziu, la începutul lui 2008, un alt tramvai ucigaș a deraiat în apropiere de Piaţa Moghioroș, pe sensul de mers spre Ghencea, traficul în zonă fiind blocat timp de peste o jumătate de oră. În 20 martie 2008, un alt bărbat moare călcat de un tramvai 41. Tânărul de 30 de ani a fost lovit de un tren care ieşea din Pasajul Lujerului. Bărbatul încerca să traverseze strada către şoseaua Virtuţii. Tot în Pasajul Lujerului, pe 10 mai 2012, a avut loc cel mai grav accident rutier din istoria Capitalei, care s-a soldat cu peste 90 de victime. Un tramvai 41 a rămas blocat pe șine în curba din pasaj, al doilea a reușit să oprească la timp în spatele primului, însă cea de-a treia garnitură nu a putut să frâneze şi le-a lovit violent pe celelalte două. Traseul, construit în perioada comunistă Traseul tramvaiului 41 a fost construit în perioada comunistă pentru a lega cartierele Ghencea, Drumul Taberei, Militari și Crângași de nordul Capitalei. Linia pe care circulă garnitura este lungă de aproape 11 kilometri și a fost modernizată în 2002, transformând tramvaiul în metrou ușor. Ce ar trebui să facă RATB Ca urmare a accidentului din Pasajul Lujerului, Asociaţia Industriei Feroviare (AIF) solicită RATB, dar şi celorlalţi operatori de tramvai din ţară, să introducă sisteme de dispecerat al traficului şi de protecţie automată a tramvaiului. Asociația doreşte ca sistemul feroviar de gestionare a problemelor în trafic să fie introdus și în cazul metroului ușor. AIF consideră că proiectele de modernizare a reţelelor de tramvai s-au concentrat pe lucrările civile, dar fără a pune accent și pe sistemele de automatizare și siguranță. Accidentul ne-a arătat că vechile proceduri de gestionare a traficului sunt depăşite. Înțepătorul din 41 Tramvaiul 41 a constituit gazda ideală pentru Cătălin Nistor, în vârstă de 38 de ani, un bărbat cu o plăcere mai mult decât bizară. Maniacul înțepa cu un bold anumite femei care circulau cu metroul ușor. Incidentele s-au întâmplat în luna ianuarie anul acesta, iar opt dintre victimele sale au depus plângeri penale la poliţie. Pe 12 ianuarie, bărbatul a fost arestat preventiv pentru 29 de zile, în prezent fiind cercetat în stare de libertate. Înțepătorul s-a ales cu dosar penal, iar femeile agresate i-au cerut daune morale cuprinse între 20.000 și 40.000 de lei. Mai mult decât atât, la scurt timp după acest eveniment, soția agresorului a divorțat de el.

Tramvaiul 41 – București

41, traseul groazei

Și mai grav este că imediat după asta au urmat alte patru decese, însă și cea mai mare tragedie rutieră din istoria Bucureștiului.

Acest eveniment cumplit s-a întâmplat în data de 10 mai 2012, în Pasajul Lujerului, iar în urma lui au rămas 90 de răniți, dar și cinci persoane în stare foarte gravă.

De altfel, existau probleme încă de dinainte să fie dat metroul ușor în folosință.

Primarul General de atunci al Bucureștiului, Traian Băsescu, ar fi așteptat trei ore într-o stație pentru a vedea cu ochii lui cum funcționează, de fapt, „cel mai mare proiect de investiții al Capitalei” de după Revoluție.

Din cauza problemelor cu instalația electrică, Traian Băsescu a fost nevoit să-și recunoască înfrângerea, cel puțin sufletul său, dacă nu neaparat public.

Ba mai mult de atât, în aceeași zi, un cablu de pe marginea străzii lua foc, ceea ce ducea la oprirea temporară a iluminatului public în acea zonă.

Pe 17 iunie 2003, la aproximativ un an de la primul mare accident, tramvaiul făcea o a doua victimă. Un tânăr era accidentat mortal după o tentativă de traversare, fiind prins între tramvai și gardul de siguranță.

Nu trecea o lună și o treia persoană sfârșea sub tramvaiul 41, de data aceasta o pensionară de 69 de ani, în zona Piaţa Crângaşi.

În data de 5 august 2003, autoritățile promiteau că vor lua măsuri, între care și instalarea a 17 semafoare pietonale suplimentare, dar și impunerea unei viteze maxime 30 de kilometri pe oră pentru tramvaie.

Până în data 16 martie 2007, când un bărbat de 60 de ani era, din nou, lovit de un metrou ușor în staţia din zona Pieţei Drumul Taberei, liniște și pace.

La începutul lui 2008, un alt tramvai deraia aproape de Piaţa Moghioroș, pe sensul de mers spre Ghencea.

Tragediile nu s-au oprit aici: pe 20 martie 2008, un tânăr de 30 de ani murea, de asemenea, călcat de un tramvai 41, urmând ca pe 10 mai 2012 să aibă loc cel mai grav accident rutier din istoria Capitalei, soldat cu mai bine de 90 de victime, după cum menționam anterior.

Revenind în zilele noastre, linia tramvaiului 41 din Capitală a fost blocată, din nou, în această dimineața, în urma unei căderi de tensiune în zona Pasajului Lujerului – Podul Ciurel, garniturile rămânând blocate între stații.

STB a dirijat mijloacele de intervenţie la fata locului pentru remedierea problemei iar pentru preluarea călătorilor s-a înfiinţat linia navetă de autobuze 641, care circulă între Terminalul Ghencea şi Piaţa Presei Libere, pe ambele sensuri, până la revenirea tensiunii de alimentare în reţea”, a precizat Brânduşa Raeceanu, purtător de cuvânt al Societății de Transport București (STB).

Cinci oameni, printre care şi un copil, au murit loviți de tramvaiul groazei în ultimii zece ani. Din 2002, de când tramvaiul 41 a fost modernizat și transformat în metrou ușor, nenorocirile s-au ținut lanț în București. Chiar în ziua inaugurării, o garnitură a lovit un copil de zece ani care a murit după două săptamâni de suferințe. După primul accident au mai urmat alte patru decese, dar şi cel mai grav dezastru rutier din istoria Capitalei. Evenimentul s-a petrecut pe 10 mai 2012, în Pasajul Lujerului, și s-a soldat cu peste 90 de răniți, dintre care cinci s-au aflat în stare foarte gravă. Problemele au început chiar înainte ca metroul ușor din linia 41 să fie dat în folosință. Încă de la probe, primarul de atunci al Bucureştiului, Traian Băsescu, a așteptat trei ore într-o stație pentru a testa „cel mai mare proiect de investiții al Capitalei” după 1989. Traian Băsescu a așteptat, la capătul Bulevardului Ghencea, tramvaiul care a întârziat din cauza unor probleme la instalația electrică. În aceeași zi, tot din cauza problemelor cu tensiunea electrică la linia de metrou uşor, un cablu de pe marginea străzii a luat foc, fapt care a determinat oprirea temporară a iluminatului public în zonă. Trei victime în primul an În ziua inaugurării a avut loc şi primul accident. Un tramvai 41 a lovit un copil pe Podul Grant. Cel mic traversa podul împreună cu bunica lui, care îl ţinea de mână, când metroul ușor l-a lovit din lateral. Puştiul de zece ani a fost dus de urgenţă la spital şi a fost operat, însă după două săptămâni de suferinţe a murit. Pe 17 iunie 2003, tramvaiul terorii a făcut a doua victimă. Un tânăr a fost accidentat mortal de o garnitură în apropiere de strada Turda din sectorul 1. Băiatul a vrut să traverseze, dar a văzut tramvaiul venind şi s-a răzgândit. El s-a oprit însă înainte de a sări gardul de siguranţă, rezemându-se de acesta. În momentul în care tramvaiul a ajuns în dreptul lui, din cauza curenţilor de aer, gardul a început să se balanseze, iar tânărul a fost lovit de tramvai și și-a pierdut viața. După încă o lună, a treia persoană moare călcată de tramvaiul 41. O pensionară din Bucureşti a fost accidentată în timp ce încerca să traverseze liniile şi strada în zona Piaţa Crângaşi. Femeia, în vârstă de 69 de ani, a traversat pe roşu către Piaţa Crângaşi, dar a fost lovită în plin de tramvai, murind pe loc. După trei accidente mortale în mai puţin de un an de la inaugurarea liniei de metrou uşor 41, autorităţile Capitalei au anunţat, pe 5 august 2003, că vor lua măsuri pentru siguranţa pietonală. Printre măsurile propuse atunci au fost instalarea a încă 17 semafoare pietonale, dintre care 12 în intersecţii, precum şi lărgirea cu până la doi metri a unor peroane. De asemenea, s-a impus și o limită de viteză a tramvaielor de 30 de kilometri pe oră. Ultimul accident, catastrofa de la Lujerului A fost liniște pe linia 41 în următorii patru ani. Acalmia a fost spulberată pe 16 martie 2007, când un bărbat de 60 de ani a fost lovit de un metrou ușor în staţia din zona Pieţei Drumul Taberei. Nici un an mai târziu, la începutul lui 2008, un alt tramvai ucigaș a deraiat în apropiere de Piaţa Moghioroș, pe sensul de mers spre Ghencea, traficul în zonă fiind blocat timp de peste o jumătate de oră. În 20 martie 2008, un alt bărbat moare călcat de un tramvai 41. Tânărul de 30 de ani a fost lovit de un tren care ieşea din Pasajul Lujerului. Bărbatul încerca să traverseze strada către şoseaua Virtuţii. Tot în Pasajul Lujerului, pe 10 mai 2012, a avut loc cel mai grav accident rutier din istoria Capitalei, care s-a soldat cu peste 90 de victime. Un tramvai 41 a rămas blocat pe șine în curba din pasaj, al doilea a reușit să oprească la timp în spatele primului, însă cea de-a treia garnitură nu a putut să frâneze şi le-a lovit violent pe celelalte două. Traseul, construit în perioada comunistă Traseul tramvaiului 41 a fost construit în perioada comunistă pentru a lega cartierele Ghencea, Drumul Taberei, Militari și Crângași de nordul Capitalei. Linia pe care circulă garnitura este lungă de aproape 11 kilometri și a fost modernizată în 2002, transformând tramvaiul în metrou ușor. Ce ar trebui să facă RATB Ca urmare a accidentului din Pasajul Lujerului, Asociaţia Industriei Feroviare (AIF) solicită RATB, dar şi celorlalţi operatori de tramvai din ţară, să introducă sisteme de dispecerat al traficului şi de protecţie automată a tramvaiului. Asociația doreşte ca sistemul feroviar de gestionare a problemelor în trafic să fie introdus și în cazul metroului ușor. AIF consideră că proiectele de modernizare a reţelelor de tramvai s-au concentrat pe lucrările civile, dar fără a pune accent și pe sistemele de automatizare și siguranță. Accidentul ne-a arătat că vechile proceduri de gestionare a traficului sunt depăşite. Înțepătorul din 41 Tramvaiul 41 a constituit gazda ideală pentru Cătălin Nistor, în vârstă de 38 de ani, un bărbat cu o plăcere mai mult decât bizară. Maniacul înțepa cu un bold anumite femei care circulau cu metroul ușor. Incidentele s-au întâmplat în luna ianuarie anul acesta, iar opt dintre victimele sale au depus plângeri penale la poliţie. Pe 12 ianuarie, bărbatul a fost arestat preventiv pentru 29 de zile, în prezent fiind cercetat în stare de libertate. Înțepătorul s-a ales cu dosar penal, iar femeile agresate i-au cerut daune morale cuprinse între 20.000 și 40.000 de lei. Mai mult decât atât, la scurt timp după acest eveniment, soția agresorului a divorțat de el.

Tramvaiul 41 – București

Nimeni nu rezolvă problemele reale, toată lumea „le cârpește”

Istoria traseului tramvaiului 41 ne spune următoarele: a fost construit în perioada comunistă pentru a face legătura cartierele Ghencea, Drumul Taberei, Militari și Crângași de nordul Capitalei.

Linia are o lungime de aproximativ 11 kilometri și a fost modernizată în 2002, ceea ce a tranformat tramvaiul în metrou ușor.

În urma accidentului din Pasajul Lujerului, Asociaţia Industriei Feroviare a cerut RATB, însă şi celorlalți operatori de tramvai din ţară, să introducă sisteme de dispecerat al traficului şi de protecţie automată a tramvaiului.

AIF era de părere, la momentul respectiv, că proiectele de modernizare a reţelelor de tramvai s-au concentrat pe lucrările civile, dar au omis să ia în considerate și sistemele de automatizare și siguranță. Din câte se poate observa, AIF avea perfectă dreptate.

Primul meu contact cu presa s-a întâmplă la vârsta de 11 ani, când ziarul călărășean Pământul mi-a oferit ocazia să public în rubrica destinată copiilor. Peste ani, ajungeam la Galați unde ... vezi toate articolele