Black Friday 2023 între fraude, păcăleli și ”oferte”. Ce nu au învățat românii în 12 ani
Românii sunt ahtiați după oferte, reduceri și orice pare să fie gratuit. Nu contează riscurile la care se expune, nu contează ce citesc pe internet sau ce le spun prietenii, opt din zece au așteptat cu sufletul la gură să facă orice fel de achiziție de Black Friday 2023.
Mai mult decât atât, 53% dintre români declară cu mâna pe inimă că au un plan foarte bine definit când vine vorba de a profita de oferte, au o strategie de cumpărături. Bugetele disponibile pentru aceste ”investiții” sunt între 1.000 și 2.500 de lei pentru 23% dintre ei. Această seninătate vine într-o perioadă în care fraudele online construite în jurul achizițiilor de bilete la concerte și festivaluri au crescut cu 220%, conform unei analize realizate de Revolut.
Ce trebuie să eviți de Black Friday 2023, la ce să fii atent
”Toți consumatorii, printre care și iubitorii muzicii, au multe surprize pregătite de comercianți și organizatorii de evenimente, în perioada următoare. Dar dorința de a găsi cea mai bună ofertă îi face mai puțin atenți la detalii. Mai ales în perioadele cu oferte și promoții, cum este Black Friday, fraudatorii se folosesc de diverse stratageme pentru a păcăli consumatorii. Revolut îi sfătuiește pe căutătorii de promoții și discounturi avantajoase de Black Friday să fie atenți la ceea ce cumpără, mai ales în cazul experiențelor muzicale, dacă au ratat campaniile de vânzări ale organizatorilor sau platformelor oficiale de vânzare de bilete.”, se arată în comunicatul băncii digitale.
Față de acum un an, interesul românilor pentru Black Friday a rămas neschimbat, tot 80% dintre conaționali vor să-și cheltuiască economiile în această perioadă de reduceri. În privința a ceea ce caută, aproape două treimi dintre ei (69%) spun că achiziționează exclusiv obiecte utile. 11% declară că profită de campaniile de Black Friday pentru a-și face mici plăceri, iar 7% își pregătesc cadourile de Crăciun, sperând că astfel vor și economisi ceva bani. Doar un român din 10 se ferește să facă orice achiziție de Black Friday, în timp ce 4 din 10 (39%) sunt dispuși să se trezească cu noaptea în cap pentru a nu rata cele mai bune oferte.
Românii și ofertele mai mult sau mai puțin reale
Aproximativ 43% își sacrifică din timpul personal și caută intens, în fiecare colț al internetului, ofertele care se reflectă în discounturi importante, 5% sunt interesați de promoțiile de Black Friday, dacă astfel pot face o afacere bună din revânzarea produselor cumpărate cu reduceri importante.
Femeile sunt mai puțin interesate de Black Friday decât bărbații (10% vs 5% respondenți care declară că nu vor cumpăra nimic cu această ocazie). La fel și seniorii de peste 65 de ani (11%) și rezidenții din centrul țării (11%). În privința bugetelor alocate acestui eveniment comercial, bărbații pregătesc între 1.000-2.500 de lei pentru cumpărăturile de Black Friday, femeile între 250-500 de lei, segmentele de vârstă 18-24 de ani (26%) și 44-54 de ani pregătesc între 250-500 de lei, respondenții între 25-44 de ani (26%) și cei peste 55 de ani (23%) mai degrabă 1.000-2.500 de lei.
Bucureștenii sunt mai generoși cu bugetele de Black Friday, ajungând până la un buget de 2.500 de lei în 19% dintre cazuri. În vest, bugetul mediu este de 250 de lei pentru 13% dintre persoane. Anul trecut, când vine vorba de distribuția fondurilor cheltuite de Black Friday prin Revolut, banii au mers la eMAG, Altex, Carrefour, Tazz și Dedeman.
Din păcate, fraudele nu sunt puține în această perioadă, dar și în restul anului. „Mulți consumatori s-au trezit că au plătit bani pentru bilete inexistente la concertele dorite, ca urmare a unor reclame înșelătoare difuzate pe platformele de social media”, explică David Eborne, Head of Fraud Operations la Revolut. „Le recomandăm clienților să cumpere întotdeauna produse sau servicii numai de pe platformele de e-commerce recunoscute și oficiale, mai ales atunci când e vorba despre bilete la concerte și festivaluri. Oricât de mult și-ar dori să îl vadă pe artistul preferat, cel mai bine este să evite ofertele de nerefuzat apărute din senin pe platformele de socializare. Pentru Revolut, este important ca banii clienților să fie în siguranță. Echipa noastră formată din peste 2.500 de specialiști în prevenirea fraudelor a reușit, în ultimele 12 luni, să evite pierderi ale clienților, ca urmare a scam-urilor, ce ar fi însumat peste 231 de milioane de euro. Sistemele noastre sofisticate de detectare a fraudelor monitorizează constant tranzacțiile riscante, pentru a asigura clienții că se pot folosi în siguranță de fondurile lor”, a continuat acesta.