Avionul TAROM care s-a prăbuşit în ’89, trimis de Ion Iliescu la Belgrad. „Dom-ne, ceva foarte curios. Am un singur pasager. Un englez. Filme, notițe”
Avionl umanitar Tarom care circula pe ruta București-Belgrad și care s-a prăbușit în data de 28 decembrie 1989, în Vișina, Dâmbovița, rămâne unul dintre marile mistere nedescifrate ale Revoluției Române.
Acest tragic eveniment a avut loc într-un context tensionat, imediat după căderea regimului comunist condus de Nicolae Ceaușescu și preluarea puterii de către Consiliul Frontului Salvării Naționale (CFSN). Teroarea încă domina Bucureștiul, iar ziariștii străini care au filmat și fotografiat momentele cheie ale Revoluției erau captivi în oraș.
Cursa avionului Antonov AN-24, care transporta filmări realizate de jurnaliștii străini a fost oficializată în zorii zilei de 28 decembrie. Conform informațiilor, avionul avea la bord șase membri ai echipajului și jurnalistul englez Ian Henry Perry. Cursa fusese autorizată de Ion Iliescu, în numele CFSN, și avea misiunea de a aduce sânge pentru transfuzii, necesar răniților în timpul Revoluției. Însă, detaliile acestui zbor au devenit controversate, iar unele voci susțin că această cursă a fost special gândită pentru a fi prăbușită.
Fostul șef de securitate al companiei TAROM din 1989, Valentin Duță, afirmă că avionul a fost destinat să fie doborât și că generalul Victor Atanasie Stănculescu ar fi fost implicat în această conspirație. În dimineața zilei fatidice, pilotul instructor Ion Chifor și echipajul așteptau la aeroport. Jurnalistul Ian Perry, având în bagaje 14 casete video conținând înregistrări ale evenimentelor din timpul Revoluției, a fost îmbarcat pe acest zbor.
„După convingerea mea a fost o regie clară. L-am întrebat pe Chifor, comandantul, unde zboară și ce pasageri are. Și-mi spune: Dom-ne, ceva foarte curios. Zbor la Belgrad și am un singur pasager. Un englez. Un ziarist englez care avea toate însemnările lui și concluziile lui, plus și celelalte ale colegilor. Filme, notițe…”, declara fostul șef de securitate al TAROM, Valentin Duță.
Valentin Duță menționează că zborul a fost oficializat, deși avertismente clare erau prezente, iar niciun avion nu a fost controlat sau autorizat să decoleze. La Belgrad, jurnalistul englez trebuia să se întâlnească cu alți colegi de breaslă și să predea materialele filmate. Cu toate acestea, zborul a fost scurt și tragic. Avionul a fost doborât în apropierea unității militare Boteni, iar toți cei aflați la bord și-au pierdut viața.
:format(webp)/https://playtech.ro/wp-content/uploads/2018/12/Cursa-Bucuresti-Belgrad-decembrie-1989-2-800x451.jpg)
Aeronava Antonov AN-24 (Foto: Thomas Posch)
Avionul Tarom prăbușit la Revoluție ar fi fost destinat acestui lucru
Conform procurorului militar Dan Voinea, care a investigat dosarul, avionul a fost lovit de un proiectil lansat din unitatea militară Boteni. Aripile avionului au fost găsite la o distanță semnificativă de locul prăbușirii. Certificatul de deces al celor șapte victime atestă că avionul a fost lovit de un corp exterior, indicând posibil o rachetă.
Localnicii din Vișina au o altă versiune a tragediei. Ei susțin că avionul a fost doborât intenționat de o rachetă lansată de la unitatea militară Boteni, aflată la doar 12 kilometri distanță. Cu toate acestea, oficialitățile au pus inițial producerea accidentului pe seama condițiilor meteo. Ulterior, s-au vehiculat variante precum depunerea gheții pe aripi sau lovirea avionului de un obiect în aer.
Ancheta oficială nu a adus claritate în acest caz, iar dosarul a fost tergiversat de-a lungul anilor. Procurorul militar Dan Voinea a refuzat să închidă dosarul și a rămas convins că avionul a fost lovit de o rachetă. Totuși, lipsa de acțiune și investigare ulterioară a lăsat multe întrebări fără răspuns. Martorii importanți nu au fost audiați, iar unele mărturii indică faptul că avionul transporta materiale compromițătoare pentru regimul comunist căzut.
Familia lui Ian Parry, jurnalistul englez, și-a exprimat dorința de a afla adevărul, dar ancheta rămâne îngropată în secrete și incertitudini. Acest eveniment tragic, prăbușirea avionului de la Vișina, rămâne unul dintre capitolele tulburi și nedezlegate ale Revoluției Române din decembrie 1989.
:format(webp)/https://playtech.ro/wp-content/uploads/2018/12/harta-prabusire-800x450.jpg)
Traseul aeronavei TAROM
Ce rămâne după acest dezastru aviatic din 28 decembrie 1989? Nimic. Așa cum a rămas și după Revoluție. Peste 1.100 de oameni au murit în decembrie ’89, iar toți vinovații încă nu au fost judecați. Pe lângă alte momente triste de la Revoluție, pentru care trebuie cerută dreptate, trebuie să figureze și acest caz și-o încercare disperată a foștilor comuniști de-a mușamaliza doborârea unui avion.