Avion cu propulsie umană: un aparat de zbor fără motor a reușit să se ridice cu ajutorul „ingineriei imposibile”
La Universitatea din Southampton, un grup de studenți dedicați a întreprins un proiect remarcabil care combină atletismul extrem cu inginerie de ultimă oră – dezvoltarea unui avion cu propulsie umană (HPA). Cum a luat naștere aparatul de zbor care nu deține un motor.
Călătoria lor a început în 2019, când o echipă de studenți a inițiat proiectarea primei lor aeronave, Lazarus Mk1, marcând începutul unei aventuri ambițioase care de atunci a evoluat într-o comunitate înfloritoare cunoscută sub numele de Societatea de avioane cu propulsie umană a Universității Southampton (SUHPA).
Competiția de Formula Flight, organizată de Grupul de Zbor cu Acționare Umană a Societății Regale Aeronautice, servește drept platformă pentru acești studenți pentru a-și demonstra ingeniozitatea. La începutul acestui an, echipa și-a sărbătorit victoria la competiție cu aeronava lor, Lazarus. Această realizare nu a fost doar un triumf în domeniul sportului, ci o dovadă a convergenței capacității umane și a ingineriei avansate. Pe site-ul Formula Flight, sportul de a zbura propulsat de efort uman combină ”abilități atletice extreme cu inginerie aproape imposibilă”.
Zborul cu motor uman prezintă un set unic de provocări datorită puterii limitate a corpului uman. Pentru a depăși acest lucru, aeronava folosită în acest sport trebuie să fie ușoară și să aibă o viteză de croazieră mică. Originalul Lazarus, construit cu spumă XPA, fibră de carbon și lemn de balsa, are o anvergură a aripilor de 24 de metri și o greutate de 55 de kilograme. O elice substanțială de 3 metri lățime generează 400 de wați de putere, facilitând decolarea crucială.
Super Lazarus, un avion care reușește să zboare cu propulsie umană
Pandemia de COVID-19 a perturbat planurile inițiale de zbor, dar în iunie 2021, Lazarus a urcat în cer. Un echipaj dedicat ajută la rulare, decolare și aterizare. Aripile aeronavei se flexează în sus în timpul zborului, sporind stabilitatea laterală – o dovadă a ingineriei meticuloase și a atenției la detalii a echipei de studenți.
Nedescurajat de provocări, SUHPA s-a angajat într-un nou efort – Super Lazarus. Această versiune îmbunătățită păstrează anvergura originală de 24 de metri, dar reduce impresionant greutatea la aproximativ 38 de kilograme. La începutul acestui an, echipa a participat la Cupa Icarus, organizată de British Human Powered Flying Club. Deși nu au obținut premii, Super Lazarus a realizat o performanță notabilă zburând pentru un auto-record de 31 de secunde, arătând progresul și inovația continuă în cadrul proiectului HPA.
Angajamentul SUHPA se extinde dincolo de anii lor de universitate; au constituit societatea pentru a asigura continuitatea proiectului. Invitația la colaborare reflectă deschiderea lor către diverse experiențe. Indiferent dacă expertiza cuiva se află în proiectare, construcție sau pilotare, SUHPA așteaptă ca mai multe persoane să se alăture efortului lor de a depăși limitele zborului cu propulsie umană. Povestea proiectului de avioane cu propulsie umană al Universității din Southampton este o dovadă a fuziunii pasiunii, inovației și perseverenței în domeniul ingineriei aerospațiale, arată Interesting Engineering.