Aventura ciudată a unui avion F-35 al armatei americane. Ce s-a întâmplat cu aparatul de 135 milioane de dolari
Cel mai scump avion aflat în dotarea US Army, F-35B Lightning II, a cărui valoare poate ajunge la 135,8 milioane de dolari, a trecut printr-o aventură ciudată, duminică. Pilotul aparatului a fost nevoit să se catapulteze din cauza unui incident, dar resturile avionului de vânătoare au fost găsite abia după mai bine de 24 de ore de autoritățile militare care, între timp, ceruseră chiar și ajutorul populației pentru identificarea resturilor aparatului.
Aventura ciudată a unui avion F-35 al armatei americane
Armata americană a reușit să găsească epava avionului de vânătoare de tip F-35B Lightning II, pe care a căutat-o aproape 24 de ore, pe Coasta de Est, după ce pilotul s-a catapultat în weekend din motive încă necunoscute.
Duminică după-amiază, unitatea militară din Charleston a confirmat un „incident care a implicat un avion F-35B Lightning II”, în care pilotul a trebuit să se ejecteze.
Oficialii bazei nu au oferit mai multe detalii despre eveniment, dar au cerut ajutorul publicului pentru a localiza avionul dispărut, cel mai scump din dotarea US Army, prețul unuia putând ajunge la 135,8 milioane de dolari.
„Dacă aveţi informaţii care ar putea ajuta echipele noastre de salvare să localizeze avionul F-35, vă rugăm să apelaţi Centrul de operaţiuni de apărare al bazei”, a anunţat baza aeriană pe reţeaua X (fostă Twitter).
Baza de la Charleston a precizat, de asemenea, că eforturile de localizare a avionului vor fi concentrate la nord de bază, „în jurul Lacului Moultrie și Lacului Marion”, în baza ultimei locații cunoscute a avionului, în coordonare cu Administrația Federală a Aviației.
Ce s-a întâmplat cu aparatul de 135 milioane de dolari
Autoritățile militare au reușit, în cele din urmă să găsească aparatul. Astfel, militarii „în coordonare strânsă cu autorităţile locale, au descoperit un câmp de fragmente în comitatul Williamsburg”, în statul Carolina de Sud, a anunţat într-o postare baza militară Joint Base Charleston.
Incidentul va fi supus unei investigații, potrivit unei declarații a United States Marine Corps (Infanteria marină a SUA) pentru Insider.
De ce a durat atât de mult găsirea epavei unui avion de ultimă generație într-o țară a cărei armată are dotări tehnologice și de localizare aproape SF?
Pur și simplu, după catapultarea pilotului, se pare că avionul a continuat să zboare, dar pe modul „zombie”, adică fără pilot.
De altfel, purtătorul de cuvânt al bazei militare, Jeremy Huggins, a declarat pentru NBC News că avionul era pe pilot automat când pilotul s-a catapulat, ceea ce înseamnă că ar fi putut rămâne în aer pentru un timp.
Un incident asemănător s-a produs și în iulie 1989, când încă era în actualitate „Războiul Rece”. Atunci, Belgia a intrat în alertă după ce un MiG-23 al URSS s-a prăbușit peste casa unui bărbat din apropierea orașului Kortrijk, din vestul țării, omorându-l.
Se pare că pilotul MiG-23 s-a catapultat în timp ce zbura deasupra Poloniei, după ce a avionul a avut o „defecțiune”. Dar, în loc să se prăbușească, avionul a continuat să zboare încă aproximativ 800 de kilometri pe pilot automat, trecând peste Germania de Est, Germania de Vest și Țările de Jos înainte de a se prăbuși, în cele din urmă, în Belgia.
Statele Unite au reușit „performanța” de a „rătăci” lucruri și mai periculoase decât avionul F-35. Există, conform rapoartelor oficiale, șase arme nucleare ce au fost pierdute de diferite „ramuri” militare.
Unul dintre incidente a avut loc tot în Carolina, după ce aripa unui avion B-52 dotat cu o bombă atomică s-ar rupt, forându-i pe cei doi piloți să se catapulteze. Bomba nu a fost niciodată recuperată, de la incidentul petrecut tocmai în anul 1961.