Anunțul momentului de la Dacia, nu se mai aștepta nimeni, e oficial: ce se întâmplă cu gigantul de la Mioveni, cu producția
Anul trecut, Dacia a întrerupt de mai multe ori producția din cauza crizei semiconductorilor, influențând semnificativ cifrele gigantului de la Mioveni. În teorie, 2023 ar fi trebuit să vină cu vești bune pe acest front, dar realitatea este un pic mai complicată.
Astăzi, pe 30 iunie, oficialii Dacia au anunțat în urmă cu ceva timp că vor închide temporar producția din cauza lipsei de semiconductori necesari în realizarea autoturismelor. Între timp, se pare însă că a fost totuși identificată o soluție, iar veștile sunt bune pentru fanii brandului românesc. Nu se mai oprește producția la Mioveni, după cum a explicat Mihai Bordeanu, șeful mărcii Dacia în România, în cadrul unei întâlniri cu jurnaliștii. Oficialul a ținut însă să menționeze că nu s-a terminat criza de semiconductori, iar întreruperi în procesul de fabricație vor mai exista în viitor.
Uzina Dacia și întreruperile de producție
Cea mai recentă oprire a producție la Mioveni a avut loc în perioada 13 – 18 aprilie, tot din cauza crizei de semiconductori, dar măcar atunci s-a suprapus cu vacanța de Paște. Anul trecut, au existat două opriri, ambele de câte o zi, 14 martie și 2 iulie, în același context.
„Am schimbat un pic modul în care facem planificarea în industria noastră. Am trecut de la o planificare pe termen foarte lung, în care discutam de planuri anuale, la una pe termen scurt care să ne permită să ne adaptăm rapid. Lucrurile au pornit de la semiconductori și au continuat foarte mult cu materii prime și pe partea logistică. Toate astea s-au legat, în rău, din păcate. Trebuie să ne adaptăm la această situație, am format un sistem destul de flexibil, în care, dacă ne lipsește o anumită piesă, cum este tabloul de board, care este un caz real, am decis să producem mașina fără acel element, iar apoi când îl primim revenim, punem piesa respectivă lipsă și mergem mai departe. Ne adaptăm la probleme și facem în așa fel încât să putem produce. Criza nu s-a terminat, acesta este un mesaj clar pe care vreau să-l transmit. Este mai puțin intensă acum decât anul trecut și în 2021, dar ea există”, a declarat Mihai Bordeanu, șeful mărcii Dacia în România.
Problemele de aprovizionare cu componente nu s-au rezolvat la Dacia, iar opriri în viitor sunt posibile, dacă nu probabile.
„În permanență avem probleme cu semiconductorii și atunci trebuie să ne adaptăm. Când putem producem, când nu mai putem oprim. Dacă avem o veste bună, atunci revenim. Acesta este cazul și pentru ziua despre care vorbeam (n.r.-30 iunie). Am găsit o oportunitate. Anul acesta jumătate din pahar e plină, jumătate este goală. Tocmai se apropie jumătatea anului când tragem linie, producția va fi oprită trei zile, anul trecut erau nouă. Suntem mai bine de trei ori, însă nu am scăpat definitiv”, precizează Mihai Bordeanu.
Mașinile Dacia în 2023, livrate mult mai repede
Timpii de livrare aproape că s-au înjumătățit la majoritatea modelelor în 2023, comparativ cu 2022. Indiferent dacă vrei un Duster 4×2, Sandero Stepway sau Spring, primești autoturismul în câteva luni. Doar în cazul extreme sau configurații particulare se mai ajunge în situația de 4 – 5 luni.
„Timpii de livrare variază foarte mult în funcție de model și grad de echipare. Termenul cel mai mic de livrare este imediat. Vorbim de un imediat ipotetic, că trebuie să semnăm pregătirea. Între imediat și patru-cinci luni. Producția pe anul acesta deocamdată este mai mare față de cea de anul trecut. Anul trecut a fost un an record pentru industrie. Noi și cu Ford împreună am produs peste jumătate de milion de mașini. Facem mai mult anul acesta față de anul trecut, până la finalul anului până la 330.000 de mașini, ceea ce ne apropie de maximul nostru istoric”, precizează șeful Dacia.