ANAF-ul nu va mai fi niciodată la fel. Modificarea anului care ia toți contribuabilii prin surprindere
Modificări importante urmează să aibă loc în cadrul uneia dintre cele mai importante și puternice instituții publice din România – Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF).
Cum va arăta ANAF de acum încolo, ce e nou
Noutatea constă în faptul că ANAF va avea parte de o restructurare. Se pare că va fi descentralizată Direcția de Mari Contribuabili.
“Direcția de mari contribuabili aduce aproape jumătate din veniturile lunare pe care le încasăm prin intermediul ANAF. Vizăm o descentralizare a activității pe care o desfășoară. Sunt 3.373 de mari contribuabili care aduc 15 miliarde lei lunar”, a declarat ministrul Finanțelor, Marcel Boloș.
Ce schimbări ne mai pregătește ANAF-ul
Se pare că scopul pentru care se fac aceste schimbări este acela de a eficientiza activitatea Fiscului și, evident, de a se reflecta acest lucru în volumul colectărilor către bugetul public al României.
“Vrem ca activitatea să fie mult mai eficientă din perspectiva colectării resurselor bugetului de stat”, a mai subliniat oficialul guvernamental pe această temă.
O altă noutate legată de ANAF vizează 1 ianuarie 2024, când va intra în vigoare facturarea electronică obligatorie la scară largă.
„Lupta împotriva combaterii fraudei şi a evaziunii fiscale intră într-o nouă etapă. Datorită unei decizii luate astăzi de Consiliului Uniunii Europene, de la 1 ianuarie 2024 facturarea electronică va fi obligatorie în ţara noastră pentru toate tranzacţiile între firme.
Faptul că facturarea electronică asigură o înregistrare precisă şi verificabilă a tranzacţiilor comerciale facilitează procesul de verificare şi audit. Aşa ne asigurăm că tranzacţiile sunt conforme cu reglementările fiscale şi nu au fost manipulate în mod fraudulos”, a transmis ministrul Finanţelor.
Vezi aici detalii despre schimbarea fiscală de la 1 ianuarie 2024 despre care nu se mai vorbește
Gata cu evaziunea fiscală în România
Ca urmare e noilor decizii, guvernanții se așteaptă ca fenomenul evaziunii fiscale să fie semnificativ diminuat.
„Este o decizie pe care o salut și care ne va fi de mare folos. Va însemna creșterea transparenței, monitorizarea precisă a tranzacțiilor și raportarea în timp real către autoritățile fiscale, fiind un instrument valoros în eforturile noastre de a proteja bugetul public și de a asigura o concurență echitabilă între contribuabili.
Faptul că facturarea electronică asigură o înregistrare precisă și verificabilă a tranzacțiilor comerciale facilitează procesul de verificare și audit, asigurând că tranzacțiile sunt conforme cu reglementările fiscale și nu au fost manipulate în mod fraudulos. Implementarea facturării electronice obligatorii elimină posibilitatea utilizării facturilor false sau duplicat, deoarece fiecare tranzacție este înregistrată în mod unic. Mai mult, sunt schimbări care ne vor permite să eliminăm cât mai multe declarații și formalități fiscale, aspect care va reduce din povara fiscală pe care o suportă contribuabilii” , a mai spus ministrul Marcel Boloș.