14 aug. 2023 | 13:39

Adevărul despre microbiom, dezvăluit de cercetători. Bolile ce ar fi provocate de nereguli ale acestuia

Cercetătorii au explicat ce se întâmplă cu adevărat cu microbiomul uman, despre care ale cărui nereguli s-a spus că ar putea fi legate de numeroase probleme de sănătate, de la tulburări din spectrul autist și diabet, până la depresie, boala Alzheimer și tulburări de mișcare.

Ce este microbiomul

Potrivit cercetătorilor, există o întreagă lume în interiorul intestinului, alcătuită din microbi, în mare parte inofensivi, care locuiesc în tractul gastrointestinal. Această lume a fost numită ”microbiom”.

În ciuda tuturor descoperirilor ce au fost făcute de cercetători despre microbiomul intestinal, există încă multe lucruri necunoscute – și numeroase mituri ce s-au dovedit a fi false.

Scriind în Nature Microbiology după ce au cercetat literatura de specialitate, microbiologii britanici Alan Walker de la Universitatea din Aberdeen și Lesley Hoyles de la Universitatea Nottingham Trent au analizat mituri și concepții greșite despre microbiomul intestinal, în parte generate de potențialul uriaș pe care microbiomul intestinal îl are pentru sănătatea umană.

”Deși cu adevărat incitantă, concentrarea tot mai mare asupra cercetării microbiomului a adus, din păcate, și o mare agitație și a înrădăcinat anumite concepții greșite. Ca urmare, multe afirmații nesusținute, sau insuficient susținute, au devenit fapt în virtutea repetiției constante.”, au scris Walker și Hoyles.

În timp ce unele dintre aceste mituri sunt relativ banale, altele sunt mai răspândite și, împreună, ar putea submina progresul și încrederea publicului în cercetare, susțin Walker și Hoyles.

Cercetarea microbiomului nu este un domeniu nou; ci datează cel puțin de la sfârșitul secolului al XIX-lea, când au fost izolate primele mostre de bacterii din intestinul uman. În mod similar, legătura misterioasă dintre intestinele corpului și minte, a fost cercetată de secole.

Mituri referitoare la microbiom, demontate

Unele calcule „pe dos” din anii 1970 au dat naștere ideii că organismul uman găzduiește de 10 ori mai mulți microbi individuali decât propriile celule. Cercetătorii au încercat să clarifice acest mit anterior, constatând că raportul este probabil mai apropiat de 1:1.

O altă afirmație frecvent vehiculată este aceea că bebelușii „moștenesc” microbiomul de la mamele lor la naștere. În timp ce unele microorganisme sunt transferate direct în timpul nașterii, cercetările sugerează că puține specii rămân aceleași pe tot parcursul vieții.

Microbiomul mamei le-ar putea oferi bebelușilor un scurt impuls de sănătate, dar dieta, antibioticele, genetica și mediul la care sunt expuși oamenii sunt cele care le modelează microbiomul.

„Fiecare adult sfârșește cu o configurație unică a microbiomului, chiar și gemenii identici care sunt crescuți în aceeași gospodărie”, notează Walker și Hoyles.

Celelalte concepții greșite despre microbiom sunt ceva mai tehnice, referitoare la munca de laborator a microbiologilor ocupați. Însă, cea mai importantă dintre toate se referă la faptul că schimbările în microbiomul intestinal al unei persoane pot contribui la apariția unor boli.

Este dificil pentru cercetători să traseze modele clare, pentru că ”astfel de modificări sunt rareori consecvente, iar microbiomul este extrem de variabil între indivizi, atât în stare de sănătate, cât și în stare de boală”, au scris Walker și Hoyles.

Vârsta, IMC și medicamentele administrate, precum și metabolismul și sistemul imunitar al unei persoane pot afecta, de asemenea, compoziția microbiomului, ceea ce face foarte dificil de clarificat orice posibilă cauză și efect în studiile observaționale.