ANPC-ul, spaima băncilor care lucrează „murdar”: ce trebuie să primești de la bancă acum, e dreptul tău dacă ai credit
Protecția Consumatorului pare să devină un real coșmar pentru mulți jucători mari de pe piața bancară autohtonă, după ce a finalizat o serie de controale, iar cele descoperite nu sunt deloc în regulă.
Este vorba despre cele 11 bănci în cazul cărora ANPC-ul a descoperit că apelau la practici comerciale înșelătoare cu privire la modul de calcul al ratelor, prin faptul că, pe graficul de rambursare, rata era compusă, în primii ani, 25% din soldul principalde rambursat și 75 % dobândă. Prin aceasta modalitate de calcul, consumatorii plăteau, de fapt, preponderent dobândă.
Conform lui Horia Constantinescu, șeful instituției, dacă n-ar fi existat astfel de nereguli, poate că multe familii din România n-ar fi avut astăzi atât de multe probleme financiare legate de ratele la bancă. Potrivit explicațiilor sale, se ajungea în situația în care la jumătatea contractului de împrumut, oamenii datori doar plăteau dobânzi și foarte puțin din credit.
Ce trebuie să primești de la bancă, dacă ai un credit în derulare, după controlul ANPC
Ei bine, până aici nu este nicio noutate. Informația de ultimă oră vine de la șeful ANPC, care transmite că, pe 23 mai, instituția a emis 23 mai Ordinul privind sancționarea băncilor cu practici comerciale înșelătoare.
„Aş vrea să spun că am splituit acest proces-verbal de constatare a contravenţiei în două etape. Prima etapă ar fi vizavi de ceea ce se întâmplă de acum încolo cu creditele, cu produsele pe care le oferă consumatorilor şi ceea ce trebuie să facă instituţia financiar-bancară. Am prins chiar şi în ordin şi spunem aşa: astfel se impune emiterea unor noi grafice de rambursare, unde principalul creditului datorat să fie achitat de către consumatori în rate egale pe întreaga perioadă de creditare, în raport cu dobânda aferentă creditului, astfel încât consumatorii medii să poată beneficia de egalitate dintre părţile contractului, dar şi pentru existenţa echilibrului contractual, astfel încât consumatorii să ia o decizie de tranzacţionare în cunoştinţă de cauză şi de a anticipa orice cost sau metodă de calcul înşelător”, a exicat directorul general al ANPC, Paul Anghel, care se așteaptă ca băncile să se adreseze judecătorilor, dar acest lucru nu înseamnă că documentele nu trebuie aplicate.
Prin urmare, dacă ești debitor, ar trebui să primești noi grafice de rambursare de la bancă, în cazul în care instituția al cărei client ești a încălcat legislația, așa cum a constatat ANPC-ul.