08 mart. 2022 | 17:25

Uber și Bolt nu beneficiază de tratament egal: diferența dintre taxi și ride-sharing, în România

ACTUALITATE
Uber și Bolt nu beneficiază de tratament egal: diferența dintre taxi și ride-sharing, în România

Senatul a respins un proiect de lege prin care autoturismele Uber sau Bolt pot circula pe banda special amenajată pentru transportul public în comun, așa cum se întâmplă acum în cazul taximetrelor.

Conform legislației în vigoare, autoturismele care efectuează transport alternativ nu beneficiază de facilitățile de trafic aferente serviciilor publice de transport local, cu toate că efectuează un serviciu de transport public în comun. Printre aceste facilități se numără și dreptul de a circula pe benzile unice de transport în comun, pe care șoferii de taxi au în schimb dreptul să circule, efectuând același tip de transport ca autovehiculele înrolate în platformele digitale.

”Taxiurile pot circula în localități pe pistele special amenajate pentru mijloacele de transport auto în comun, fără a perturba circulația acestora”, prevede legislația în vigoare.

Problemă legislativă

Proiectul urmărea să facă ordine având în vedere progresul tehnologic și opțiunile disponibile publicului larg.

”Banda special amenajată pentru mijloacele de transport auto în comun a fost concepută și pentru a facilita deplasarea unor vehicule atunci când traficul este ridicat, permițând conducătorilor acestora să respecte un orar sau să realizeze deplasarea într-un interval de timp mai scăzut, eliberând astfel și benzile normale pentru ceilalți participanți la trafic”, se arată în proiect.

”Autoturismele care efectuează transport alternativ nu beneficiază de facilitățile de trafic aferente serviciilor publice de transport local, cu excepția posibilității de a circula în localități pe banda special amenajată pentru mijloacele de transport auto în comun, fără a perturba circulația acestora”, prevedea proiectul care a fost respins.

Consiliul Legislativ a avizat pozitiv proiectul, în timp ce Consiliul Economic și Social, în care sunt reprezentate și patronatele, a dat un aviz, consultativ, negativ proiectului, cu argumentul că ”transportul alternativ cu autoturism şi conducător auto nu reprezintă un serviciu public de transport, iar autoturismele care efectuează transport alternativ nu pot beneficia de același acces la banda dedicată, în mod similar, autobuzelor sau taxiurilor.”