Transportul românesc, o problemă care scoate peri albi șoferilor, dar și Guvernului: e nevoie de bani grei să ajungem ca în afară
Probabil că nu e șofer din România, profesionist sau amator, care să nu se plângă de starea deplorabilă a transportului rutier. Avem probleme mari legate de infrastructură, mai ales pe partea de mediu, iar soluționarea lor necesită fonduri uriașe.
România nu are autostrăzi, iar cele deja existente nu dispun de toate facilitățile necesare. Nu avem, ca în afară, suficiente spații destinate pentru necesități fiziologice, unele sunt pline de gropi sau prost iluminate cu indicatoare specifice.
Ne lipsesc cu desăvârșire parcările, dar și o strategie pe termen lung privind transporturile, fiecare ministru sau Guvern venind cu propriile idei care rămân cumva în aer, când pe funcții vin alții cu alte idei. Așa am putea sintetiza, pe scurt, ce se întâmplă în acest sector de mai bine de trei decenii.
Cea mai mare problemă e poluarea, iar pentru ea se conturează deja soluții
Dincolo de problemele de mai sus, deja devenite clasice, transporturile sunt un puternic poluant. 16% din totalul emisiilor de gaze cu efect de seră provin de aici!
Ca să rezolvăm problemele de mediu, România ar avea nevoie de fonduri amețitoare. Doar teancurile de bani mai pot salva infrastructura de transport din România!
O analiză Deloitte, recent efectuată, arată că nu mai puțin de 73 miliarde de euro ne-ar trebui ca să punem la punct problemele din transport.
Important de menționat este că, de acum încolo vom fi oarecum coordonați și sprijiniți la nivel internațional în privința sectorului transporturilor, dat fiind faptul că până în 2050, Comisia Europeană (CE) doreşte să implementeze o Reţea de Transport Trans Europeană complet funcţională, multimodală, pentru transport sustenabil şi inteligent. Astfel, statele din blocul comunitar rebuie să investească 37% dintre fondurile Planului pentru Redresare şi Rezilienţă al UE pentru implementarea obiectivelor climatice.
De asemenea, se pare că viitorul transportului românesc aparține vehiculelor electrice. Din ce în ce mai mulți români vor opta pentru astfel de mașini, iar Guvernul va investi în infrastructura de încărcare atât de necesară acestui fenomen!
„Cea mai mare parte a înmatriculărilor de vehicule electrice este estimată a avea loc după 2025. Infrastructura de încărcare publică va ajunge la aproximativ 40.000 de puncte de încărcare”, se mai arată în analiza citată.