23 mart. 2022 | 21:41

Transportatorii, puși la pământ: fără sprijin, firmele se îndreaptă către faliment curat

ACTUALITATE
Transportatorii, puși la pământ: fără sprijin, firmele se îndreaptă către faliment curat

Ultimele săptămâni aproape că au adus colapsul pentru unul dintre domeniile de activitate vitale pentru economia națională și numai – sectorul transporturilor.

Transportatori din toată țara, în tandem cu ai lor colegi din Europa, spun că au ajuns la capătul puterilor. Războiul declanșat de Rusia în Ucraina generează o criză fără precedent în domeniu și are toate șansele să pună efectiv lacătul pe afacerile din acest sector. Din cauza conflictului militar, prețul combustibilului a explodat, iar oamenii de afaceri locali spun că au ajuns să aducă bani de acasă pentru a-și plăti salariile angajaților, dar și pentru a susține cursele, deoarece acestea au rămas la același preț, deși combustibilul e la cote maxime.

Probleme erau încă din 2021

Nu e un secret pentru nimeni faptul că sectorul avea dificultăți încă de anul trecut. În special, la acea vreme, patronii se plângeau de faptul că se confruntă cu un deficit acut de forță de muncă și că nu găsesc oameni dornici de muncă. Dacă îi găsesc, afirmau unii manageri din domeniu, aceștia au așteptări salariale exorbitante și complet nerealiste cu profiturile înregistrate de companii, după ce se scad toate cheltuielile.

La polul opus, șoferii fix acest lucru acuzau. Faptul că preferă să se reprofileze, să caute locuri de muncă în alte domenii, deoarece salariile de aici sunt nesatisfăcătoare. Alții spuneau că sacrificiile sunt prea mari pentru a merge mai departe cu un astfel de job și tot așa.

Cert este că, încă din 2021, cifrele oficiale rezultate în urma analizelor indicau un deficit acut de forță de muncă. Situația, din păcate, era extinsă la nivelul întregii Europe.

De exemplu, Belgia avea în noiembrie 5.000 de locuri de muncă pentru șoferii de camioane. De asemenea, în Franța, deficitul de personal se ridica la nu mai puțin de de 40-50.000 de oameni în domeniul transporturilor. Totodată, la acea vreme, în Marea Britanie există o penurie de 100.000 de șoferi de camioane.

„În Franța, avem o situație de penurie nu numai în ceea ce îi privește pe șoferi, ci de personal în general în acest sector, dar ceea ce se întâmplă nu atinge gravitatea situației din Regatul Unit”, spunea atunci Florence Berthelot, delegat general al Federația Națională a Transportului Rutier (FNTR) pe franceinfo.

Conform datelor WSA Group, în medie, salariul unui şofer român la un angajator din afara ţării este de peste 2,200 de euro, în timp ce în România salariile nu depăşesc 1,800 de euro. Importanța domeniului e una strategică. Peste 73% din mărfurile transportate în Europa sunt efectuate pe cale rutieră, ceea ce face din acest sector coloana vertebrală a transporturilor de mărfuri de pe continent.

Conflictul din Ucraina îşi pune o puternică amprentă asupra lanţurilor de aprovizionare, transportul rutier fiind nevoit să preia din volumele de transport care nu mai pot fi asigurate pe cale maritimă sau aeriană. Aceasta în condiţiile în care sectorul de transporturi rutiere se confruntă deja cu o criză a forţei de muncă.

„Recrutarea forţei de muncă pentru domeniul transporturilor nu a fost niciodată simplă, însă noi ne adaptăm în permanenţă metodele de recrutare şi comunicare cu şoferii şi companiile de transport angajatoare. Căutăm să sprijinim şoferii continuu, prin asistenţă constantă tocmai pentru a face din activitatea lor o experienţă potrivită atât pentru ei, cât şi pentru firmele contractoare. Am observat cât de importantă este chimia dintre angajaţi şi angajatori, motiv pentru care serviciile noastre au evoluat, iar în acest moment oferim atât consultanţă, cât şi consilere juridică şi asistenţă pentru angajaţi şi angajatori. Suntem conştienţi că meseria de şofer este una dificilă, de aceea suntem mereu în contact cu şoferii şi folosim orice metodă prin care putem să ajungem la aceştia, adică în „cabina” camionului ce se poate afla oriunde în Europa”, a declarat Alexandru Cioc, co-fondator şi Director de Operaţiuni al companiei WSA Group.

Semnalele de alarmă sunt foarte clare

Mai multe voci din industrie au spus deja clar și răspicat faptul că au mai multă nevoie de ajutor ca niciodată.

Pe fondul conflictului militar din țara vecină, prețurile combustibilului au devenit un adevărat lux și au determinat unii șoferi și patroni să ia măsuri extreme.

Zilele trecute, Federaţia Operatorilor Români de Transport (FORT) scotea la iveală o situație dramatică din sector. Se pare că unii transportatori au ajuns să înlocuiască motorina cu păcura.

„Preţul mediu al benzinei şi motorinei s-a majorat în medie cu 100 euro/tonă în ultimele 30 de zile, venind astfel să completeze tabloul sumbru al dezastrului economic ce afectează toate sectoarele de activitate, lovite deja crunt de tarifele la energie, scumpirile materiei prime şi lipsa lichidităţilor. Transporturile rutiere se confruntă deja cu o serie de probleme nerezolvate iar apele fierb în rândul firmelor de transport care se zbat să se menţină în piaţa serviciilor de transport de mărfuri şi pasageri. În ţară, disperarea unor transportatori a condus la utilizarea CLU (păcură) în locul motorinei tradiţionale ca şi soluţie pentru situaţia economico financiară creată de contextul actual”, se menţionează în comunicat.

Din păcate, mai subliniază transportatorii, nu doar prețurile la pompă reprezină marea problemă. Să nu uităm că șoferii, atât cei profesioniști, cât și ceilalți, se confruntă și cu prețuri explozive pe piața asigurărilor obligatorii. Pentru firme, aceste poveri sunt din ce în ce mai greu de dus, în condițiile în care, la luni bune de la falimentul City Insurance, statul încă nu a oferit o mână de ajutor companiilor din transportul de marfă, iar patronii bagă adânc mâna în buzunar pentru a plăti cheltuileile crescute, în condițiile în care serviciile prestate au rămas la același preț.

„Tarifele RCA s-au dublat în ultimele 6 luni, în frontiere se pierde timp preţios în cozi kilometrice, în timp ce problematica abuzurilor ANAF în raport cu diurnele acordate şoferilor nu s-a rezolvat încă în Parlament şi toate acestea, pe fondul unei presiuni uriaşe din partea Uniunii Europene pentru eliminarea transportatorilor români din rândul prestatorilor de servicii intracomunitare”.

Astfel stând lucrurile, transportatorii transmit autorităților că au nevoie de sprijin, pentru a salva afacerile din domeniul transporturilor.

„Federaţia Operatorilor Români de Transport solicită Guvernului o întâlnire urgentă pentru aplicarea soluţiilor necesare redresării şi stabilizării transporturilor rutiere autohtone, acestea având o influenţă istorică în produsul intern brut al României. FORT mizează pe faptul că, în actuala conjunctură guvernamentală, dialogul constructiv şi soluţiile aplicate urgent vor înlocui indolenţa autorităţilor statului din trecutul apropiat”, se precizează în comunicat.