Stațiile de încărcare pentru mașini electrice rămân o mare problemă: cum stă România la acest capitol
Nu numai că există un număr insuficient de puncte de încărcare electrică de-a lungul rețelelor rutiere în majoritatea țărilor UE, dar marea majoritate a acestora nu încarcă suficient de repede, potrivit Asociației Producătorilor de Automobile Europeni (ACEA).
ACEA ridică un semnal de alarmă pentru factorii de decizie politică cu privire la această dublă problemă, care riscă să blocheze adoptarea pe piață a mașinilor electrice.
Șase țări UE nu au un singur punct de încărcare la 100 km de drum. 17 țări au mai puțin de cinci puncte de încărcare la 100 km de drum, doar cinci deținând mai mult de 10 încărcătoare pentru fiecare 100 km de străzi.
Există, de asemenea, o prăpastie uriașă între țările cu cele mai multe încărcătoare la 100 km de drum și cele cu cele mai puține. De exemplu, în Olanda există un încărcător pentru fiecare 1,5 km de drum, în timp ce Polonia – care este de opt ori mai mare – are doar un încărcător la fiecare 150 km.
În România există 1,7 puncte de încărcare la fiecare 100 de km de drum, ceea ce este foarte puțin dar suficient de mult cât să ne scoată din top 5. În altă ordine de idei, autoritățile române prin vocea primului ministru, Nicolae Ciucă, au promis instalarea a peste 30.000 de puncte de încărcare noi, evident, cu ajutorul finanțărilor europene din PNRR.
Viteza rămâne o problemă importantă
Viteza de încărcare este, de asemenea, o problemă majoră pe tot continentul, deoarece încărcătoarele rapide (cu o capacitate de peste 22 kW) reprezintă o fracțiune din total. Într-adevăr, doar unul din șapte din toate punctele de încărcare din UE este rapid. Toate celelalte (inclusiv multe prize comune sau de grădină, de capacitate mică) au o capacitate de 22 kW sau mai puțin și nu încarcă vehiculele la o viteză acceptabilă.
Pentru a atinge obiectivele de CO2, vânzările de mașini electrice vor trebui să crească masiv în toate țările UE. „Dacă vrem să convingem cetățenii din întreaga Europă să treacă la mobilitatea electrică în următorul deceniu, încărcarea acestor mașini ar trebui să fie la fel de ușoară precum este astăzi alimentarea cu combustibil”, a declarat directorul general ACEA, Sigrid de Vries. „Oamenii nu ar trebui să fie nevoiți să călătorească kilometri întregi pentru a găsi un încărcător și nici nu ar trebui să aștepte o mulțime de ani pentru a-și încărca vehiculul.”
Prin urmare, ACEA susține pe deplin raportul raportorului AFIR, Ismail Ertug. „Solicităm deputaților europeni să voteze pentru acțiuni decisive privind infrastructura de încărcare săptămâna viitoare, stabilind obiective ambițioase de infrastructură – cu mecanisme clare de aplicare – pentru fiecare stat membru”, a îndemnat doamna de Vries.