Sectorul industrial în care Europa vrea să fie lider: ce investiții se pregătesc, cum ne ajută

Sectorul industrial în care Europa vrea să fie lider: ce investiții se pregătesc, cum ne ajută

Potrivit cercetătorilor, Germania va juca în curând un rol de lider în Europa în construcția de fabrici de celule de baterii cu o capacitate totală de până la 400 GWh.

Producătorii din China, Japonia și Coreea de Sud îndeplinesc în prezent cererea mare de baterii litiu-ion, în special în industria auto și energetică. Cu toate acestea, în ultimii ani au existat și eforturi politice și economice tot mai mari în Europa pentru a înființa fabrici mari de celule de baterii. Institutul Fraunhofer pentru Cercetare în Sisteme și Inovare (ISI) se așteaptă ca aceste activități să aibă succes.

Cu alte cuvinte, capacitățile de producție ale unor astfel de „gigafabrici” se vor multiplica probabil de patru ori la peste 500 GWh până în 2025 și chiar până la 1.5 TWh până în 2030.

Potrivit ISI, până la sfârșitul deceniului, aproximativ un sfert din oportunitățile de producție relevante anunțate la nivel global vor apărea în Europa. Prin urmare, proiectele de înființare a fabricilor de celule de baterii se extind în cel puțin 15 țări europene. Germania va juca un rol cheie în acest sens, deoarece la aproape 400 GWh mai mult de un sfert din capacitățile europene de producție de celule urmează să fie create acolo.

Producția de baterii în Europa

ISI vede motivele pentru boom-ul așteptat în faptul că mulți producători de celule asiatici consacrați se extind în Europa, atrași de subvenții de stat prin proiecte UE la scară largă. În plus, multe start-up-uri europene și jucători consacrați, de exemplu din industria auto, plănuiesc sau fac deja investiții ample în producția de celule.

Expansiunea rapidă așteptată este în prezent condusă în mod semnificativ de jucători europeni precum Northvolt, VW și Automotive Cells Company (ACC), care este susținută de Mercedes-Benz și Stellantis, printre alții, a explicat expertul ISI în baterii Lukas Weymann.

Pe lângă două fabrici mari de baterii din Suedia, Northvolt dorește să construiască și o gigafabrică în Heide, Germania, în timp ce VW se bazează pe Salzgitter și Valencia. ACC intenționează să construiască în Germania, Franța și Italia.

Potrivit studiului, pe lângă producătorii europeni de celule, corporații precum CATL (China) și Tesla (SUA) cu fabricile de celule germane planificate, precum și LGES și Samsung SDI (Coreea de Sud) cu fabricile lor din Europa de Est vor reprezenta și ele o mare parte din producția celulară de pe bătrânul continent. Un total de peste 40 de producători de celule vizează fabricile de baterii din Europa.

Tehnologiile de stocare a energiei sunt considerate a fi coloana vertebrală a dezvoltărilor viitoare în sectoare importante ale economiei. Mașinile electrice, de exemplu, au nevoie de baterii puternice pentru gamele corespunzătoare, iar electricitatea din energii regenerabile depinde și de stocarea staționară a energiei și de baterii mari.