15 dec. 2022 | 15:50

Secretul „ciudat” descoperit după 160 de ani. Expert: „Cred că am spus wow cu voce tare”

ACTUALITATE
Secretul „ciudat” descoperit după 160 de ani. Expert: „Cred că am spus wow cu voce tare”

Serena Urry, restauratorul șef al Muzeului de Artă din Incinnati, efectua o inspecție de rutină a picturii „Natură moartă cu pâine și ouă”, pictură apreciată de Paul Cézanne, atunci când a observat ceva „ciudat”.

Pentru o operă de artă datând din 1865, apariția unor mici fisuri nu a fost o surpriză. Dar acestea erau concentrate în două zone specifice, în loc să fie distribuite uniform pe pânză. Mai mult, acestea dezvăluiau mici sclipiri de alb care contrastau cu paleta melancolică a așa-numitei perioade „întunecate” a pictorului francez.

„M-am gândit că ar putea exista ceva dedesubt la care ar trebui să ne uităm”, a declarat Urry într-un interviu video.

„Încercam să-mi dau seama ce naiba erau”

Restauratorul a cerut unei companii medicale locale să aducă un aparat portabil cu raze X la muzeu, unde un tehnician a scanat pictura în ulei de 80 de centimetri lățime în mai multe părți. Pe măsură ce Urry a asamblat digital seria de imagini folosind Photoshop, a văzut „pete de alb” care indicau prezența mai multor pigmenți de plumb alb.

„Încercam să-mi dau seama ce naiba erau… apoi am întors-o (la 90 de grade)”, și-a amintit ea. „Eram singură, dar cred că am spus wow cu voce tare”.

Când scanarea a fost rotită vertical, a apărut imaginea unui bărbat, ochii, linia părului și umerii apărând ca pete întunecate. Având în vedere poziția corpului figurii, Urry și colegii ei din muzeu cred că este vorba despre Cézanne însuși.

„Cred că opinia tuturor este că este un autoportret. Este pozat în felul în care ar fi un autoportret: cu alte cuvinte, se uită la noi, dar corpul său este întors.

„Dacă ar fi fost un portret al altei persoane decât el însuși, probabil că ar fi fost complet frontal”, a adăugat ea, scrie CNN.

Întrebări fără răspuns

Făcând parte din colecția Muzeului de Artă din Cincinnati din 1955, „Natură moartă cu pâine și ouă” a fost pictat într-un stil realist – inspirat de perioadele barocului spaniol și flamand – pe care Cézanne l-a desfășurat la începutul carierei sale. Ulterior, a dezvoltat o estetică mai colorată sub îndrumarea pictorului impresionist Camille Pissarro, înainte de a fi vârful de lance al stilului mai structurat al mișcării post-impresioniste.

La mijlocul anilor 1860, Cézanne dezvolta o nouă tehnică de pictură grosieră, folosind adesea o paletă pentru a aplica culoarea. Dar dacă portretul său ascuns a fost un experiment care a mers prost sau dacă pur și simplu a refolosit o pânză veche pentru a economisi bani, rămâne o chestiune de speculații.

O altă posibilitate, spune Urry, este că pictorul s-a simțit brusc inspirat și „avea nevoie de o pânză” – o teorie susținută de faptul că se pare că nu a îndepărtat prea multă vopsea înainte de a începe lucrul.