Se întâmplă la pompă și ai fi uimit: doar de asta nu ai fi plecat din țară, până acum
Prețurile la benzină și motorină au explodat în ultimele săptămâni, iar viitorul nu pare să fie foarte optimist pentru șoferii din România. Deloc surprinzător, situația este foarte similară în mai multe țări europene, dar mulți au găsit o soluție.
Turismul pentru achiziționarea benzinei este un fenomen cât se poate de real, având în vedere diferențele de preț atât între diferite localități ale aceleiași țări, cât și între țări. Ca să înțelegi mai bine fenomenul, merită să arunci o privire câteva țări est-europene. Până nu demult, slovacii se duceau să-și alimenteze mașinile în Ungaria. Acum, și-au schimbat destinația și se orientează către Polonia cu același scop nobil. Oamenii nu vor decât să-și umple rezervorul un pic mai ieftin.
În România, există o hartă a prețului la benzină în diferite localități, ca să poți calcula dacă merită să te urci în mașină să alimentezi câteva zeci de kilometri mai încolo. O găsești aici. Îți alegi tipul de combustibil dorit, localitatea sau, eventual, benzinăria preferată și începi să cauți.
Turismul pentru benzină, un simptom al crizei scumpirilor
Benzina și motorina din Polonia sunt cu 25 – 35 de eurocenți mai ieftine pe litru decât în Slovacia, pentru că autoritățile de la Varșovia au luat decizia de a reduce TVA-ul pentru carburanți, în contextul creșterii inflației. După un calcul simplu, un slovac ce trece granița ajunge să economisească între 10 și 18 euro la un rezervor de 50 de litri. În mod previzibil, contează și distanța față de graniță, dar ideea de bază este că acest fenomen a ajunge să fie subiect de știre.
Spre deosebire de autoritățile române sau ungare, guvernul polonez a decis să elimine TVA-ul pentru alimente, în pachetul de măsuri pentru combaterea inflației, pe lângă taxa pe valoare adăugată aferentă combustibilului. În acest fel, slovacii au toate motivele să treacă granița în Polonia. Își fac cumpărăturile, bagă benzină sau motorină și se întorc acasă. Destinațiile cele mai comune sunt orașele de lângă graniță, Zakopane, Nowy Targ, Czarny Dunajec sau Jabłonka. Similar, și un număr tot mai mare de cehi și germani alimentează în țările vecine.
”Știm despre această practică și vom efectua inspecții”, a anunțat agenția poloneză a transporturilor rutiere, citată de portalul Onet.pl. Este important de reținut că transportul de carburant, mai ales în afara rezervorului, are mari șanse să fie ilegal. Potrivit legii, o mașină care trece granița nu poate conține mai mult de patru canistre de 60 de litri de combustibil în afara rezervorului de benzină, cu condiția ca aceste canistre să respecte standardele UE.