România, țara autostrăzilor, în teorie: câți kilometri noi avem în 2022, dar în 2023

România, țara autostrăzilor, în teorie: câți kilometri noi avem în 2022, dar în 2023

Autoritățile române sunt cele mai ineficiente din Europa când vine vorba de construcția autostrăzilor. În 30 de ani am avut parte de o sumedenie de promisiuni legate de proiectele de infrastructură, iar în 2022, avem parte de promisiuni noi.

Organizația non-guvernamentală Pro Infrastructura a publicat cele mai recente estimări privind proiectele de infrastructură aflate în derulare. Cu alte cuvinte, ne-a ajutat să ne facem o opinie despre kilometrii de autostrăzi și drumuri expres care ar urma să fie dați în circulație până la finele lui 2022, dar și în 2023, anul viitor. În teorie, la fel ca în anii trecuți, perspectivele sunt cât se poate de optimiste. În practică, rămâne să vedem.

Autostrăzile din România, din ce în ce mai multe, pe hârtie

În 2022, până la finele anului, ar trebui să fie dați în circulație peste 80 de kilometri noi de autostradă și drumuri expres. Proiecțiile pe 2023 sunt și mai optimiste, aproximativ 140 de kilometri dați în folosință până la 31 decembrie, anul viitor. Lista completă de proiecte aflate în derulare împreună cu șansele de materializare până la expirarea termenului de execuție pot fi văzute mai jos:

  • Șanse MAXIME de deschidere sunt pe DEx12 Craiova-PiteștiTronsonul 2 (Balș Vest-Slatina Est), 39,85 kilometri, primii de drum expres veritabil din țara noastră, în primăvară, cel târziu iunie, și pe A1 Sibiu-Pitești Secțiunea 1 (Sibiu-Boița), 13,17 km, undeva spre final de an, înainte de termenul contractual (aprilie 2023).
  • Șanse BUNE de inaugurare, în decembrie, sunt la podul suspendat peste Dunăre de la Brăila, însă doar conexiunea de sud (Măcin), cea de nord (Jijila) rămânând pentru 2023. Greul încă nu a trecut, este mult de muncă dar, cu un efort susținut, putem circula anul acesta.
  • Șanse 50/50 sunt pe A0 Sud (Autostrada de Centură București), lotul 2, parțial, aproximativ 10 km între nodurile cu DN5 și DN6, în decembrie, dacă antreprenorii și CNAIR reușesc să se pună de acord și să se mobilizeze corespunzător.
  • Șanse (FOARTE) MICI de inaugurare avem pe DEx12 Craiova-Pitești Tronsonul 1 (Craiova-Balș Vest), 17,7 km, acolo unde constructorul încă nu reușește să accelereze ritmul și riscă să iasă din termenul contractual.

În teorie, tot API atrage atenția asupra a trei proiecte pe DNCB, vechea centură a Capitalei, la pasajul Domnești și nodurile rutiere Berceni și Oltenița. Acelea ar putea fi de asemenea finalizate în 2022. Pentru 2023, avem proiectele de mai jos:

  • A3 Nădășelu-Zimbor (30,06 km),
  • Nușfalău-Suplacu de Barcău (13,55 km),
  • A0 Sud toate cele 3 loturi (51,20 km), poate ceva pe A0 Nord,
  • DEx12 Slatina-Colonești (31,75 km) și Craiova-Balș dacă se amână pentru anul viitor,
  • dar și A3 Chețani-Câmpia Turzii (15,7 km, dacă se va contracta în 2022).

„Vom vedea realitatea pe 31 decembrie. Mult spor constructorilor și autorităților! Și, cine știe, poate vom avea și o surpriză-două. Plăcute, că de neplăcute ne-am săturat și știm că vor veni ca în fiecare an”, conchid reprezentanții API.

Citește și: