Reguli pentru comerțul pe rețelele sociale: ce amenzi riști, dacă nu le respecți
Dacă vinzi unele produse pe rețelele sociale, precum o pagină de Instagram, în mod repetat, este o activitate economică. Acest lucru te obligă la niște lucruri, iar în continuare le voi detalia pe cele care țin de relația cu cei care cumpără și drepturile lor în calitate de consumatori.
Pe Instagram, spre exemplu, cel mai adesea sunt vândute bunuri second-hand. Precum definește OUG nr. nr. 34/2014 privind drepturile consumatorilor în cadrul contractelor încheiate cu profesioniştii noțiunea de „profesionist” – „orice persoană fizică sau juridică, publică sau privată, care acţionează în cadrul activităţii sale comerciale, industriale sau de producţie, artizanale ori liberale în legătură cu contractele care intră sub incidenţa prezentei ordonanţe de urgenţă, precum şi orice persoană care acţionează în acelaşi scop, în numele sau pe seama acesteia”, scrie Avocatnet.ro.
Comerțul pe rețelele sociale, reglementat
Conform aceleiași surse, comercializarea ocazională a diverse lucruri pe diferite platforme sociale nu presupune, în mod automat, că persoana respectivă trebuie să își înființeze un PFA sau un SRL. De asemenea, OUG nr. 34/2014 prevede o excepție privitoare la bunurile vândute în afara unor spații comerciale și care costă mai puțin de echivalentul în lei a 10 euro. Însă această excepție nu vizează întreaga ordonanță. Cu alte cuvinte, nu vizează toate obligațiile comerciantului, deoarece și în cazul acestor bunuri mai ieftine de 10 euro vorbim tot de obligația de a respecta unele drepturi.
Astfel, un aspect foarte important și deseori trecut cu vederea de micii comercianți din online este dreptul de retragere. Mai exact, acest lucru înseamnă că i-ar permite cumpărătorului să dea bunul înapoi în două săptămâni. Aici intervine dreptul de retragere din OUG nr. 34/2014 și are câteva excepții. În concluzie, inclusiv micii comercianți trebuie să le dea cumpărătorilor posibilitatea de a returna produsele în 14 zile și de a primi banii înapoi.
Dacă nu respecți aceste reguli legate de comerțul în social media, doar în OUG 34 sunt amenzi care pot depăși, 10.000 de lei, iar în ceea ce privește aspectul fiscal, încadrarea este aceea de evaziune fiscală, pedepsibilă și penal.