21 iul. 2022 | 17:15

Rata la bancă te îngroapă mai rău dacă o amâni: nu te lua după ce spun vecinii, ascultă economiștii

ACTUALITATE
Rata la bancă te îngroapă mai rău dacă o amâni: nu te lua după ce spun vecinii, ascultă economiștii

De când Guvernul a oferit românilor și firmelor posibilitatea de a-și amâna ratele la bănci pentru nouă luni de zile, mulți conaționali de-ani noștri sunt derutați.

Nu știu dacă să se folosească de această șansă sau nu, dat fiind faptul că unele păreri sunt împărțite. Există persoane neavizate, care spun că e o idee bună să-ți amâni creditul, că între timp îți poți găsi un job mai bine plătit și faci tu față plăților crescute, când se termină perioada de grație!

E complet greșit să gândești așa, spun economiștii. Nu ai nicio garanție că după câteva luni de zile vei avea o situație financiară mai bună și vei putea plăti rate mai mari, mai ales că amânarea ratelor ar putea implica o creștere semnificativă a ratelor lunare, nu doar câțiva lei în plus!

Alta e soluția, de fapt

Cea mai bună soluție este negocierea condițiilor contractuale cu băncile, spun cei mai avizați specialiști pe astfel de teme, membrii Centruluide Soluţionare Alternativă a Litigiilor în domeniul Bancar (CSALB).

Poți apela în demersul tău chiar la experții CSALB pentru a te ajuta, fiindcă instituția are deja rezultate notabile în litigiile dintre bănci și clienți!

În prima jumătate a anului, numărul de negocieri dintre consumatori și bănci a crescut cu aproximativ 40% față de aceeași perioadă a anului trecut, în cadrul Centrului de Soluționare Alternativă a Litigiilor în domeniul Bancar (CSALB). Reducerea ratelor, trecerea de la ROBOR la IRCC, încheierea proceselor din instanță reprezintă măsuri pe care băncile și consumatorii le-au negociat în prima jumătate a anului în cadrul concilierilor.

„Dintre negocierile purtate în prima jumătate a anului curent, 92% s-au încheiat cu împăcarea părților. Astfel, nu doar că băncile au preluat mai multe cereri ale consumatorilor, dar procentul mare de împăcări arată o maturizare a actului de negociere. Băncile au devenit tot mai dispuse să ofere soluții consumatorilor aflați în dificultate, atât prin intermediul cererilor acceptate spre negociere, unde avem o creștere de peste o treime, cât și prin numărul soluționărilor directe, fără intermedierea conciliatorilor CSALB, unde aproape că am egalat numărul înregistrat în tot anul anterior. Comparativ, nu asistăm la o evoluție la fel de mare a numărului de cereri față de perioada similară a anului trecut, având o creștere de 10 procente. Ar fi de preferat să vedem o tendință similară și în privința cererilor de amânare la plată a ratelor, iar oamenii să analizeze mai atent opțiunile pe care le au înainte de a solicita o amânare. Costurile care se adaugă la credit după amânarea cu până la 9 luni a ratelor pot fi semnificative, mai ales dacă ne referim la primii ani din achitarea unui împrumut.

Din fericire, există alternativa oferită de CSALB. Analizând datele, vedem că în primele șase luni mai mult de 9 din 10 cereri negociabile trimise către CSALB au primit din partea băncilor o rezolvare. Este un argument puternic pentru încrederea de care este nevoie în sistemul financiar-bancar. Dacă în cazul băncilor a crescut apetitul de negociere în cadrul CSALB, în cel al IFN-urilor a crescut numărul cererilor soluționate direct între IFN și consumator, fără intervenția unui conciliator. Aceste cazuri care sunt soluționate direct, dar după ce a fost sesizat Centrul, sunt situații mai simple, în care nu este nevoie de expertiza unui conciliator. Așa se întâmplă, de exemplu, în cazul cererilor de ștergere a înregistrărilor din Biroul de Credit. Așa cum am mai spus, interesul comun este ca părțile să găsească prin negociere o rezolvare la problema semnalată, indiferent de calea aleasă pentru a ajunge la o înțelegere amiabilă.

Unul dintre efectele încrederii despre care vorbeam este faptul că tot mai mulți consumatori solicită împăcarea cu băncile chiar și când se află în instanță. În cazul unora, această solicitare vine după ani de așteptare a unei sentințe sau după ce au cheltuit sume importante de bani în cadrul proceselor. Am făcut și noi un pas către instanțe solicitând judecătorilor să recomande părților soluția concilierii înainte de judecata propriu-zisă sau chiar în timpul derulării proceselor. Credem că acest lucru va aduce economii de bani și timp ambelor părți, iar instanțele vor fi degrevate de procese care îngreunează actul de justiție”, explică Alexandru Păunescu, reprezentantul Băncii Naționale a României în Colegiul de Coordonare al CSALB.