Producătorii auto europeni și americani au o problemă: ce se întâmplă pe cea mai mare piață auto
Grupul VW și alți producători auto străini au dominat piața chineză încă din anii 1990, dar acum sunt în urmă rivalilor chinezi în câștigarea cumpărătorilor de vehicule electrice.
Dacă producătorii mondiali de automobile cred că își pot extinde dominația în China în era electrică, ar putea fi supuși unui șoc.
General Motors și Volkswagen Group rămân în urmă jucătorilor locali pe piața în plină expansiune a vehiculelor electrice din China, o țară care este cheia pentru finanțarea și dezvoltarea ambițiilor lor electrice și autonome.
În primele patru luni ale anului 2022, numărul de vehicule de pasageri cu energie nouă – vehicule electrice pure și hibride plug-in – sa dublat cu peste un an mai devreme, la 1,49 milioane, potrivit datelor Asociației Chinei a Producătorilor de Automobile.
Tehnologiile mai curate au reprezentat 23% din piața auto pentru pasageri din China, unde vânzările totale de vehicule au scăzut cu 12%, reflectând o scădere abruptă a cererii de vehicule pe benzină.
Nu există mărci străine printre primii 10 producători auto din segmentul vehiculelor cu energie nouă anul acesta, cu excepția notabilă a S.U.A. pionierul electric Tesla pe locul trei, conform datelor Asociației Chinei pentru Autoturisme.
Mărcile chinezești
Toate celelalte sunt mărci chinezești, de la BYD și Wuling la Chery și Xpeng. Liderul chinez BYD a vândut aproximativ 390.000 de vehicule electrice în țară în acest an, de peste trei ori mai multe decât liderul global Tesla a vândut acolo. Producătorul auto tradițional de top este afacerea VW cu FAW Group, pe locul 15 la vânzările de vehicule electrice.
Brandurile globale au dominat în China încă din anii 1990, câștigând de obicei o cotă colectivă de 60-70% din vânzările de mașini de pasageri în ultimii ani. În primele patru luni ale anului 2022, aceștia au capturat 52 la sută, ponderea lor lunară în aprilie fiind de 43 la sută.
Semnalând amploarea provocării cu care se confruntă producătorii auto tradiționali, CEO-ul Nissan, Makoto Uchida, a declarat pentru Reuters că unele mărci „ar putea dispărea în trei până la cinci ani” în China.
„Mărcile locale devin din ce în ce mai puternice”, a spus Uchida, care a fost șeful Nissan pentru China, adăugând că valoarea vehiculelor electrice de la producătorii chinezi s-a îmbunătățit rapid, progresele fiind înregistrate în câteva luni.
„Vor fi multe transformări în China și trebuie să urmărim cu atenție situația”, a spus CEO-ul, adăugând că producătorii auto trebuie să fie agil în proiectarea, dezvoltarea și lansarea de noi modele.
„În acele aspecte, dacă am fi lenți, am rămâne în urmă”.
„Nativi de înaltă tehnologie”
Bill Russo, un fost director Chrysler, care acum conduce compania de consultanță Automobility din Shanghai, a declarat că mărcile globale trebuie să schimbe rapid situația, deoarece controlează mai puțin de 20% din singura piață auto în creștere din China.
„Mărcile chineze câștigă cursa către EV”, a spus Russo, adăugând că trecerea consumatorilor către mașini care sunt în esență smartphone-uri pe patru roți părea ireversibilă și că producătorii auto tradiționali au probleme să țină pasul.
„Cred că este o schimbare seculară către high-tech”, a spus el despre cererea consumatorilor pentru o „experiență de servicii digitale centrată pe utilizator”, cu accent pe interfață, conectivitate și aplicații.
„Companiile tradiționale nu sunt native high-tech”.
Mărcile Grupului VW, inclusiv Volkswagen, Audi, Bentley, Lamborghini, Porsche și Skoda, au condus piața în mare parte din ultimele două decenii, alături de mărcile General Motors precum Buick, Chevrolet și Cadillac.
Cele două grupuri globale au avut cote de piață auto de aproape 13%, respectiv 12% în China anul trecut, potrivit LMC Automotive. Gigantul GM din Detroit deține, de asemenea, o participație de 44% în societatea SAIC-GM-Wuling Auto controlată la nivel local și include vânzările sale în numere de grup, deși SGMW nu produce mărci americane, ci doar mașini Wuling și Baojun.
GM se concentrează acum pe câștigarea cumpărătorilor mai tineri din orașele mari, care până acum și-au respins în mare măsură modelele.
GM a declarat pentru Reuters că intenționează să instaleze capacitate pentru a produce 1 milion de vehicule electrice pe an până în 2025 în China, adăugând că cererea pentru familia Buick Velite NEV și Chevrolet Menlo EV „a crescut semnificativ” în 2021 și în primele trei luni ale acestui an.
Acesta a spus că implementează tehnologii inteligente, inclusiv asistență pentru șoferi fără mâini pe autostrăzi, securitate cibernetică „de calitate pentru aviație” și actualizări de software over-the-air.
Nici Volkswagen nu poate concura
VW, care cheltuiește aproximativ 55 de miliarde de dolari la nivel global pe vehicule electrice până în 2026, a lansat noua generație de serie ID în China la începutul anului trecut, dar și-a ratat obiectivul de a vinde între 80.000 și 100.000 de vehicule electrice anul trecut. Își propune să vândă între 160.000 și 200.000 de vehicule ID în acest an, deși a vândut doar 33.300 până în aprilie.
O preocupare cheie pentru mărcile străine, potrivit unuia dintre persoanele apropiate GM, precum și un insider VW, este că noile lor vehicule electrice sunt proiectate mai mult pentru piețele americane și europene, cu un accent mai mare pe performanță și durabilitate.
Provocarea pentru brandurile globale este să găsească formula pentru a câștiga consumatorii din marile orașe cu venituri disponibile, precum Cheng din Beijing și Li Huayuan, un inginer civil din Shanghai.
Li a luat în considerare doar cu jumătate de inimă mărcile japoneze și germane când și-a cumpărat sedanul electric BYD anul trecut pentru 290.000 de yuani, inclusiv asigurarea.
„Mi se pare că doar Tesla iese în evidență când vine vorba de mărcile americane”, a spus el din mașina sa BYD parcata în orașul provinciei Sichuan Mianyang, unde lucrează la un proiect.
„Celelalte mărci nici măcar nu mi se par competitive”.