Probleme pentru Skoda: ce s-a întâmplat cu vânzările
CEO-ul Skoda, Thomas Schäfer, a descris anul 2021 drept „unul dintre cei mai provocatori ani din istoria producătorului auto”.
De altfel, a fost raportată o scădere a vânzărilor globale de 12,9%, la 878.200 de unități.
Înseamnă că firma cehă nu a reușit să vândă mai mult de un milion de mașini pentru prima dată în opt ani.
Pe fondul crizei semiconductoarelor și al pandemiei de Covid, care au afectat întreaga industrie, aproape fiecare piață a scăzut pentru Skoda cu o excepție: India, unde vânzările au crescut cu 108,9% față de 2020, datorită introducerii SUV-ului de dimensiuni medii Kushaq.
Vânzările din China au fost afectate cel mai puternic, cu livrările în scădere cu 58,8%, în timp ce Europa de Vest a scăzut cu 5,9%, până la 409.000 de vehicule. Marea Britanie rămâne importantă pentru Skoda ca fiind a cincea cea mai populară piață, după Germania, Rusia, Cehia și China. Un total de 55.800 de vehicule Skoda au fost livrate în Marea Britanie în 2021, comparativ cu 58.700 de vehicule în anul precedent.
Skoda Octavia continuă să fie cel mai mare vânzător al companiei, dar vânzările au scăzut cu 22%. Modelele cel mai puțin afectate de criză au fost Skoda Fabia și Skoda Kamiq, ale căror livrări au scăzut cu 6,0%, respectiv 6,1%.
Un an greu
În ciuda provocărilor, Skoda a descris „un început puternic” pentru primul său vehicul electric autonom, Skoda Enyaq iV, cu aproape 45.000 de livrări în 2021.
Se preconizează că furnizarea de semiconductori se va îmbunătăți treptat în a doua jumătate a anului 2022 și un impuls pozitiv din partea noilor produse, în special Enyaq Coupe iV și Skoda Karoq reîmprospătat.
„Pandemia Covid-19 și deficitul de semiconductori au încetinit semnificativ creșterea noastră. Datorită flexibilității și ingeniozității echipei Skoda, precum și cooperării strânse cu furnizorii noștri, am reușit să conducem compania cu succes de-a lungul anului și să oferim un rezultat respectabil”, a spus Schäfer.
„Ne așteptăm ca situația aprovizionării cu semiconductori să se atenueze treptat în a doua jumătate a anului. Privesc înainte cu încredere; avem multe produse noi în pregătire, inclusiv Enyaq Coupe iV, avem o cerere foarte mare a clienților și avem o echipă foarte motivată. Pe termen lung, compania se află într-o poziție excelentă pentru a ieși mai puternică din procesul de transformare”, a mai adăugat șeful Skoda.