Probleme pentru o industrie europeană: cum vor să lupte cu giganții asiatici

Probleme pentru o industrie europeană: cum vor să lupte cu giganții asiatici

Intenția Europei de a construi o industrie autohtonă a bateriilor pentru vehicule electrice se lovește obstacole, deoarece investitorii se feresc să ofere startup-urilor suficientă finanțare pentru a lupta împotriva companiilor asiatice care domină piața.

Cu excepția notabilă a Northvolt din Suedia, unele startup-uri care speră să construiască așa-numitele gigafabrici pentru a concura cu giganții asiatici caută fabrici mai mici, cu scopul de a atrage mai multe investiții în continuare.

Problema europenilor

Britishvolt este doar unul dintre startup-urile cu mari ambiții care are probleme. Vrea 4,4 miliarde de dolari pentru a construi o gigafabrică în nordul Angliei, dar se chinuie să atragă suficiente investiții.

Spre deosebire de Northvolt, care a format un joint venture cu Volkswagen Group în 2019 și a încheiat un acord de aprovizionare pe termen lung cu BMW în 2020 și cu Volvo în 2021, Britishvolt încă nu a semnat niciun client major sau a testat tehnologia sa la scară comercială.

„Nimeni nu vă da o comandă pe baza unui PowerPoint”, a spus David Roberts, care a investit în mai multe companii britanice pentru a se concentra pe mașini cu zero emisii.

„Vă uitați la șase ani înainte de a avea vânzări reale, deci de unde naiba obțineți 5 miliarde de dolari plus costuri de operare fără comandă”, a continuat acesta.

Acesta este motivul pentru care o serie de startup-uri europene merg pe calea mai lentă, construind fabrici mai mici, mai ieftine, cu o capacitate sub 1 gigawat-oră (GWh), numite „megafabrici”, pentru a produce celule la scară și apoi a câștiga contracte de la producătorii de automobile.

Dar nici Northvolt nu este imun la condițiile actuale de piață. Compania a declarat luna trecută că ar putea să-și întârzie fabrica de baterii din nordul Germaniei, invocând o creștere bruscă a prețurilor la energie ca parte a motivului posibilei întârzieri.

Compania a declarat în martie că a semnat un memorandum de înțelegere cu statul Schleswig-Holstein și regiunea Heide pentru dezvoltarea fabricii și că se așteaptă să producă primele baterii la sfârșitul anului 2025.

Cota de piață asiatică

Uniunea Europeană, care a lansat Alianța Europeană pentru Baterii în 2017 pentru a lansa o industrie autohtonă, vrea ca firmele din regiune să furnizeze 90% din bateriile necesare până în 2030 pentru a alimenta tranziția energetică pe continent.

Când vine vorba de bateriile pentru vehicule electrice, Benchmark Mineral Intelligence (BMI) estimează că Europa ar trebui să aibă o capacitate de producție de 1.200 GWh până în 2031 dacă planurile actuale se vor îndeplini, depășind cererea estimată de 875 GWh.

Dar din acești 1.200 GWh, 44% vor fi furnizați de companii asiatice cu fabrici în Europa, înaintea firmelor autohtone cu 43% și Tesla cu 13%, conform unui calcul Reuters bazat pe datele IMC.

Mai mult, Caspar Rawles, director de date BMI, a spus că unele dintre fabricile planificate de companiile europene „nu vor ieși niciodată din faza de proiectare”.

În același timp, companiile chineze, sud-coreene și japoneze care domină piața au mai multe șanse să dea curs, deoarece au deja contracte cu producătorii auto globali și au experiență în construirea de gigafabrici în întreaga lume, a spus el.

„Marea majoritate a capacității europene va fi asiatică”, a spus Rawles.

Alianța Europeană pentru Baterii (EBA) recunoaște că firmele asiatice, și în special companiile chineze, ar putea să-și dezvolte cota de piață în următorii ani, ajutate de istoricul lor și de acordurile de achiziție.

Aprovizionarea internă

„Comisia Europeană și statele membre ar trebui să fie conștiente de faptul că, dacă dorim să avem cel puțin o anumită rezistență, cunoștințe și know-how în producția de baterii, trebuie să aveți o aprovizionare internă”, a spus managerul de politici EBA, Ilka von Dalwigk.

„Chiar dacă avem producție în Europa, asta nu înseamnă că avem know-how sau control”, a spus ea. „Pentru moment vedem Northvolt – dar în ceea ce privește celelalte inițiative, mai este un drum lung și sinuos de parcurs”.

Pe lângă Northvolt, care a livrat primele baterii cu ioni de litiu de la gigafabrica suedeză în acest an, o altă companie autohtonă este Automotive Cells Company (ACC), o afacere între gigantul energetic francez TotalEnergies, Stellantis și Mercedes-Benz.

ACC vizează o capacitate de 120 GWh până în 2030, necesitând 7 miliarde de euro în capitaluri proprii, datorii și subvenții, dar prima sa gigafabrică din nordul Franței este încă în construcție.

Italvolt își propune să construiască o gigafabrică de 3,5 miliarde de euro în nordul Italiei. Nu a anunțat încă niciun plan de strângere de fonduri, dar a declarat pentru Reuters că o societate mixtă va pune în funcțiune fabrica, promițând mai multe detalii în curând.