Probleme costisitoare pentru producătorii auto din Europa: totul pleacă de la cum se vând mașinile
CECRA, care reprezintă sucursalele din Europa, a declarat că așa-numitul model de vânzări de agenție „non-autentic” ar putea expune producătorii auto la reglementările antitrust.
Producătorii de automobile ar putea risca să încalce legile antitrust ale UE pe măsură ce se îndreaptă spre vânzarea de mașini printr-un așa-numit model de retail „agenție”, potrivit CECRA, grupul comercial care reprezintă dealerii europeni.
Într-un comunicat de presă de săptămâna aceasta, CECRA a evidențiat în mod special contractele de dealeri de agenție „neautentice”. Astfel de aranjamente combină modelul tradițional de distribuție în care dealerii controlează stocurile și prețurile și modelul agenției, care transferă acele responsabilități către producătorii de automobile.
Cu alte cuvinte, contractele hibride ar putea fi în afara exceptării pe categorii de la legislația UE în domeniul concurenței de care se bucură în prezent industria auto, a spus CECRA, descriindu-le drept o „practică potențial anticoncurențială”. Sancțiunile pentru încălcarea normelor UE în materie de concurență pot include amenzi mari.
Producătorii pot decide ce model doresc
Producătorii de automobile sunt liberi să decidă ce model de distribuție doresc să utilizeze, atâta timp cât respectă obligațiile contractuale, a spus grupul, dar nu ar trebui să li se permită să „alege” beneficii prin combinarea modelelor de afaceri.
„Cu alte cuvinte, nu li se permite să combine modele diferite și să profite de fiecare sistem anume”, a continuat versiunea.
Producătorii de automobile caută să-și reducă costurile de distribuție vânzând direct cumpărătorilor sub modelul agenției. Trecerea la model vine pe fundalul unor costuri mai mari pentru mașinile electrice, precum și a unei migrații către vânzările online, care a fost accelerată de pandemie.
„Vedem că unii producători devin imaginativi și apar o serie de scenarii”, a spus CECRA într-un comunicat de presă.
„Pentru modelele de agenție autentice, nu avem preocupări legale. Este la latitudinea dealerilor actuali să negocieze conținutul contractelor și aspectele comerciale cu producătorii lor”, a declarat directorul general CECRA, Bernard Lycke, într-un interviu telefonic. „Vrem să fii foarte clar în privința asta.”
În modelul de distribuție, dealerul cumpără inventar de la un producător de automobile și este liber să negocieze cu clienții cu privire la preț. Dealer-ul suportă, de asemenea, majoritatea costurilor de promovare și de transport a inventarului până când este vândut și plătește pentru aplicarea identității corporative a mărcii în showroom-urile sale.
În modelul agenției, producătorul auto deține în schimb inventarul și vinde direct cumpărătorilor, la un preț fix, printr-un agent. În teorie, distribuitorului i se garantează un comision fix la fiecare vânzare (în schimbul unei marje potențial mai mici) și nu trebuie să investească bani în stoc și poate cheltui mult mai puțin pe marketing. Producătorii de automobile plătesc și pentru branding corporativ.
Producătorii de automobile care au spus că se mută la un model de agenție includ Mercedes-Benz, care îl va introduce pentru dealerii din Marea Britanie și Germania până în 2023; viitoarele modele Smart vor fi vândute astfel; iar Volkswagen Group folosește un model de agenție pentru a vinde vehicule electrice din gama ID a mărcii VW și din familia Audi e-tron.
Stellantis și-a anulat contractele de dealeri europeni și spune că va încheia un nou acord în 2023, bazat pe o formă de model de agenție.
Abordări diferite
Toyota și Renault au spus că vor rămâne cu modelul tradițional de distribuție.
Dar unii producători de automobile oferă un model de agenție neoriginal pentru dealerii lor.
Filiala Grupului VW Cupra, care a fost separată de marca Seat, a semnat anul trecut un astfel de contract cu dealerii săi francezi pentru vânzările de modele viitoare, inclusiv recent lansatul Born, complet electric. Modelele actuale Cupra ar urma să fie vândute folosind modelul tradițional, potrivit rapoartelor din presa franceză.
Conform termenilor contractului, după cum a raportat site-ul comercial francez autoactu.com, Cupra are responsabilitatea pentru inventarierea și facturarea clienților și își asumă mai multe costuri de marketing, ca în cazul unui model de agenție adevărat. Dar nu există un preț fix, deși spațiul de negociere este restrâns din cauza comisioanelor scăzute pentru vehiculele electrice.
Astfel de modele „non-genuine” ar putea expune dealerii la aplicarea antitrust, spune CECRA. Legile reglementează comportamentul părților independente, dar adevăratele modele de agenție nu intră în domeniul de aplicare al legilor concurenței, deoarece agenții nu sunt independenți de producători.
„Din punct de vedere juridic, acest sistem de contracte de agenți „false” nu ține apă și prezintă riscuri serioase atât pentru producători”, cât și pentru distribuitori care ar putea deveni „părți interesate într-o practică anticoncurențială și astfel potențial expuși la amenzi”, a spus CECRA.
Grupul a spus că dealerii ar putea fi „forțați să semneze aceste contracte sub sancțiunea rezilierii cu marca în cauză”.
În Marea Britanie, Asociația Națională a Dealerilor Francizați, sau ANDF, a trimis, de asemenea, o alertă despre modelele de agenție „non-genuine”.
„Pentru acei OEM care ar putea propune un model de „agenție neautentică” pe baza faptului că sunt pregătiți ca agenții lor să împartă comisionul cu clienții (și astfel să păstreze un anumit control asupra prețului tranzacției), acest lucru poate crea, de asemenea, un risc antitrust real”, a spus NFDA într-un document de poziție.