Metrorex, în pericol să piardă finanțarea din PNRR pentru Magistrala 4. Concluzia unui raport al Corpului de Control
Metrorex, companie manageriată de Ministerul Transporturilor (condus de Sorin Grindeanu), este în pericol iminent să piardă banii din PNRR pentru Magistrala 4 de metrou Gara de Nord – Gara Progresu, potrivit unui raport întocmit chiar de către Corpul de control din Ministerul Transporturilor.
Lovitură dură pentru Metrorex
METROREX SA nu poate să respecte calendarul orientativ pentru atingerea jaloanelor programului de finanţare prin PNRR pentru magistrala de metrou M4, tronsonul Gara de Nord – Filaret, este concluzia unui raport al Corpului de Control din Ministerul Transporturilor. Este vorba de 300 de milioane de euro.
Ar putea rămâne fără fondurile pentru Magistrala 4
Întrebat ce va face pentru ca România să nu piardă banii europeni, ministrul Transporturilor a răspuns că va discuta, în cadrul negocierii mai largi dintre Guvern și Comisia Europeană, ca aceste fonduri să fie mutate la calea ferată, fie la tronsonul Calafat – Craiova, fie pentru proiecte mai mici.
„În ceea ce privește construcția Magistralei M4: București- Secțiunea 1: Gara de Nord- Filaret, investiție inclusă pentru finanțare în PNRR, echipa de control a constatat că va fi practic imposibil ca METROREX SA să respecte calendarul orientativ pentru atingerea jaloanelor/țintelor programului de finanțare, în sensul în care nu va fi posibil ca, în trimestrul 4 din anul 2022, să aibă loc semnarea contractelor pentru 50% din lucrări, prin derularea unor licitații deschise și concurențiale și prin obținerea autorizațiilor relevante”, este specificat în raport. Documentul fusese finalizat la jumătatea lunii august, după care a ajuns la ministrul Sorin Grindeanu.
Specialiștii din Corpul de control susțin că Metrorex „a beneficiat de finanțarea necesară pentru a avea un proiect matur ce poate fi finanțat pentru implementare”, dar acum „este necesară actualizarea Studiului de Fezabilitate în vederea punerii în aplicare a finanțării din PNRR pentru construcția Magistralei M4: București – Secțiunea 1: Gara de Nord – Filaret, cu alocarea de fonduri suplimentare din bugetul Metrorex SA”.
Cum s-a ajuns în această situație
De vină pentru situația de la Metrorex ar fi reorganizarea companiei în 2018, când ministrul Transportului era Răzvan Cuc (PSD). La acea vreme, Serviciul Tehnic a fost inclus în Direcția de Investiții. În prezent, doar 29 de persoane din cadrul operatorului de transport public se ocupă de toate proiectele de investiții. Respectiva reconfigurare a dus la lipsă de personal specializat în investiții, iar asta pune în pericol și proiectul Magistralei 4.