22 nov. 2022 | 15:25

Mazda are planuri mari pentru viitor: cum arată noua strategie a gigantului japonez

ACTUALITATE
Mazda are planuri mari pentru viitor: cum arată noua strategie a gigantului japonez

Investiția Mazda vizează prinderea rivalilor în cursa pentru noile tehnologii de electrificare.

Mazda va investi 10,6 miliarde de dolari în electrificare până în 2030, cu noi parteneriate care vizează orice, de la baterii și motoare până la cipuri de computer, în încercarea de a prinde din urmă cursa globală pentru noile tehnologii.

Planul ar putea include producția de vehicule electrice în SUA încă din 2026-2027, a doua fază a planului de afaceri pe termen mediu al companiei, recent actualizat, a spus CEO-ul Akira Marumoto.

În cadrul strategiei, Mazda va colabora cu Envision AESC Group, un producător de baterii deținută de China, care are și investiții de la Nissan.

Marumoto a dezvăluit noua direcție, recunoscând că producătorul de automobile de dimensiuni mici prevede acum o cerere mai mare de vehicule electrice decât și-a imaginat anterior.

Mazda se așteaptă acum ca vehiculele electrice să cuprindă între 25% și 40% din vânzările sale globale în 2030. Aceasta este o creștere față de perspectiva inițială a Mazda privind vehiculele electrice reprezentând doar un sfert din volumul total. Lansarea crește din 2028 odată cu impulsul major al electricității bateriei.

„Până în 2030, vom întreprinde o lansare completă a vehiculelor electrice cu baterie”, a spus Marumoto, adăugând că schimbarea va include introducerea de vehicule electrice în China și alte piețe globale.

O rentabilitate mai bună

Mazda, împreună cu partenerii săi, se așteaptă să investească 10,6 miliarde de dolari în acest impuls, a declarat Akira Koga, director executiv senior responsabil cu strategia corporativă.

Odată cu lansarea noului plan, Mazda a prezentat și un nou exercițiu de proiectare a mașinilor sport numit „Modelul de studiu al vederii”. Coupe-ul din spate decupează o siluetă care amintește de RX-7 sau RX-8.

Mazda va introduce, de asemenea, un nou sistem hibrid, a spus Marumoto. Și spre sfârșitul deceniului, Mazda va lua în considerare și investiția în propria producție de baterii.

Inițial, producătorul auto sperase să anunțe revizuirea în primăvara anului trecut. Dar mișcarea a fost anulată de noua incertitudine aruncată pe piață de războiul din Ucraina, de continuarea blocajelor pandemice în China și de tulburările continue în lanțul global de aprovizionare.

Cadrele de reglementare în schimbare rapidă – așa cum sunt exemplificate de noile stimulente pentru vehicule electrice prevăzute în Legea privind reducerea inflației din SUA – a adăugat direcția imprevizibilă a pieței.

Planul pe termen mediu reîmprospătat al lui Marumoto include obiectivul de a atinge neutralitatea carbonului până în 2050, precum și o țintă de profit actualizată. Mazda dorește acum să obțină o marjă durabilă de profit operațional care să depășească 5% în anul fiscal care se încheie în martie 2026.

Acest lucru va fi atins printr-un management îmbunătățit al lanțului de aprovizionare, o logistică îmbunătățită, un management mai creativ al costurilor și o productivitate îmbunătățită prin digitalizare, a spus Mazda.

Mișcarea vine în momentul în care producătorii auto se luptă cu cum să-și planifice viitorul în era EV. Motoarele de înaltă tehnologie, de înaltă eficiență pe benzină și diesel au fost mult timp punctul forte al Mazda. Și compania are un singur EV și o mână de hibrizi.

Trecerea în modul EV vine în momentul în care Mazda pregătește lansarea unui pachet de noi crossover, CX-70 și CX-90 pentru SUA și CX-60 și CX-80 pentru Europa, Japonia și alte piețe. Aceste produse viitoare vor avea sisteme de propulsie hibride mild și plug-in.

Mazda a spus mai devreme că se va scufunda mai adânc în electrificare cu o altă platformă nouă în jurul anului 2025 – o arhitectură dedicată exclusiv pentru vehicule electrice care se poate scala la diferite dimensiuni.

Cu toate acestea, Marumoto a refuzat să ofere un obiectiv specific pentru vânzările de vehicule electrice în 2030, spunând că cererea de pe piață va fi probabil fluidă. El a menționat că undeva între 60% și 75% din piață va necesita în continuare un motor cu ardere internă, chiar și după estimarea Mazda.

„Nu respingem vehiculele cu ardere internă”, a spus el. „Va trebui să răspundem flexibil.”

Ajutor de la prieteni

Căutarea ajutorului de la prieteni este o modalitate prin care Mazda, cu scara sa limitată, poate distribui costurile de dezvoltare și producție. Printre parteneriatele anunțate în planul pe termen mediu se numără și cel cu Rohm, care va dezvolta semiconductori de putere cu carbură de siliciu pentru mașini electrificate.

Un altul este un nou joint-venture numit MHHO Electric Drive pentru a dezvolta unități de acționare electrică. Acesta reunește furnizorii Ondo, Hiroshima Aluminium Industry și Hirotec.

Un alt proiect, numit Mazda Imasen Electric Drive, va dezvolta invertoare. Va fi o afacere 50-50 între Mazda și Imasen Electric Industrial. Un al treilea va dezvolta motoare pentru vehicule electrice. MCF Electric Drive se va alătura Mazda, Fukuta Electric & Machinery și Chuo Kaseihin.

„Vom continua cu electrificarea pas cu pas cu companiile noastre partenere”, a spus Marumoto. „Va trebui să avem tehnologii interne pentru baterii și unități de acționare electrică.”

Noul plan pe termen mediu al Mazda se întinde până în 2030 și va acorda prioritate veniturilor per vehicul și profitabilității față de volum. Conform planului său actual, Mazda a declarat că se așteaptă ca vânzările globale de toate tipurile de vehicule să crească la 1,8 milioane de unități în anul fiscal care se încheie la 31 martie 2025.

Marumoto nu a oferit o țintă de volum revizuită. Dar presupunând vânzări globale la acel nivel sau mai mare în 2030, noul plan de electrificare ar ajunge până la 720.000 de vehicule electrice până atunci.

Mazda plănuiește să ajungă acolo cu noua platformă EV care va debuta în jurul anului 2025.

Marumoto a detaliat planul de afaceri anterior pe termen mediu în mai 2019, vizând o marjă durabilă de profit operațional de 5% până în anul fiscal încheiat la 31 martie 2025.

În anul fiscal încheiat la 31 martie 2022, Mazda a înregistrat o marjă de profit operațional de 3,3%. Dar în ultimul trimestru al anului fiscal curent, a crescut până la 7,3 la sută.

Totuși, în anunțul din 2019, Mazda și-a retrogradat și obiectivul de vânzări pe termen lung, în conformitate cu realitățile mai dure. Obiectivul mai modest al Mazda de 1,8 milioane de vehicule a fost decupat dintr-o viziune anterioară de a vinde 2 milioane în anul fiscal încheiat la 31 martie 2024.