30 dec. 2022 | 09:25

Mașinile electrice pot ajunge mult mai scumpe: ce se întâmplă cu materiile prime

ACTUALITATE
Mașinile electrice pot ajunge mult mai scumpe: ce se întâmplă cu materiile prime

Creșterea cererii de minerale utilizate în bateriile vehiculelor electrice (EV), cum ar fi litiu, nichel și cobalt, crește prețurile și amenință să perturbe producția.

Avertismentul analiștilor din industrie vine pe măsură ce prețurile litiului au crescut de zece ori la 75.000 de dolari pe tonă de la începutul anului 2021.

Bloomberg Intelligence, în raportul său Europe Autos 2023 Outlook, spune că următorul blocaj al industriei ar putea fi o urmare a creșterii costurilor bateriilor și a cererii de baterii după ce a suferit luni de întreruperi din cauza penuriei de semiconductori.

Pentru a satisface creșterea cererii globale de vehicule electrice, Agenția Internațională pentru Energie estimează că sectorul va necesita 50 de noi proiecte de litiu, 60 de mine de nichel și 17 dezvoltări de cobalt până în 2030.

Owen Edwards, șeful departamentului de automobile din aval la Grant Thornton UK, a declarat: „Nu este clar dacă va exista o ofertă suficientă de materii prime pentru a satisface cererea”.

Agenția de raportare a prețurilor mărfurilor Fastmarkets NewGen spune că nu se așteaptă ca oferta din surse regionale să satisfacă cererea regională, chiar și cu proiecte planificate și politici guvernamentale, cum ar fi recenta Inițiativă americană privind materialele pentru baterii, care vizează consolidarea lanțurilor de aprovizionare interne din SUA.

Cea mai mare sursă unică de cerere de litiu, vehiculele electrice au contribuit cu 58% din cererea totală de litiu în 2021. Fastmarkets NewGen estimează că aceasta va crește la 76% în 2032.

Vânzările de baterii EV, principala sursă de cerere, vor ajunge la 50 de milioane de unități în 2032, în creștere de la 4,6 milioane de unități în 2021.

De asemenea, se așteaptă ca Europa să reprezinte 25% din cererea de litiu până în 2032, dar va contribui cu doar 4% din oferta globală de litiu.

În mod similar, SUA vor reprezenta 8% din cerere, dar doar 6% din ofertă.

În prezent, Australia produce cea mai mare parte a litiului, care este extras din minele de rocă tare și transformat într-un concentrat care este apoi rafinat predominant în China.

Efortul de a asigura aprovizionarea cu materii prime vitale în producția de vehicule electrice, producătorii de mașini încep să investească în amonte, în sectorul minier.

McKinsey a estimat că producția globală de litiu va crește de la 540.000 de tone în 2021 la până la 3,2 milioane de tone anual până la sfârșitul deceniului, în funcție de ritmul de finalizare a noilor proiecte.

Direct la producător

Tesla a deschis calea în asigurarea materiilor prime pentru baterii, dar mai mulți producători, frustrați de întreruperea lanțului de aprovizionare, și-au intensificat recent propriile eforturi pentru a asigura resursele, mergând direct la producători.

General Motors a fost de acord să plătească în avans Livent, un grup minier de litiu, 200 de milioane de dolari pentru a asigura aprovizionarea, în timp ce Ford finanțează Liontown Resources pentru dezvoltarea unei mine de litiu.

În plus, Stellantis a luat o participație de 50 de milioane de euro în Vulcan Energy Resources, care își propune să producă litiu în Germania.

Între timp, Mercedes-Benz a fost de acord să cumpere producția viitoare de la furnizori pentru a ajuta la obținerea de finanțare și a început lucrările la propriile sale unități de procesare.

Companiile chineze de vehicule electrice urmăresc această strategie de ceva timp. BYD, cel mai mare producător de vehicule electrice din lume, a încercat să asigure accesul la minele de litiu din Africa și Chile.

În plus, cel mai mare producător de baterii din lume, Contemporary Amperex Technology, a acceptat recent să cumpere un pachet de aproape 25% din acțiunile producătorului de cobalt CMOC (cunoscut anterior ca China Molybdenum Company) pentru aproximativ 3,7 miliarde de dolari.

Impactul asupra prețurilor

Estimările din industrie sugerează că bateria reprezintă între 40-60% din prețul unui vehicul electric cu baterie (BEV), în timp ce se estimează că 60% din costul bateriei se datorează mineralelor.

Drept urmare, Grant Thornton și Cox Automotive spun că creșterea costurilor materiilor prime duce la creșterea prețurilor cu amănuntul. Philip Nothard, director de perspectivă și strategie la Cox Automotive, a explicat: „Datorită contractelor de „transfer”, producătorii de baterii nu suportă costul creșterii prețului materiilor prime; acestea sunt atribuite OEM-urilor.

„Nedorind ca marjele să scadă semnificativ, producătorii de vehicule au fost forțați să transfere costul suplimentar consumatorilor.”

Citifirst sugerează că îi costă producătorilor mai mult de 10.000 USD (8.248 GBP) în plus pentru un BEV, rezultatul unui preț ridicat al bateriei pentru minerale.

Ideal este ca vehiculele electrice să ofere costuri egale cu vehiculele ICE, pentru care se consideră că prețurile bateriilor trebuie să ajungă la mai puțin de 100 USD (82 GBP) pe kilowatt-oră (kWh). Dar fizica economică și competitivă nu îndreaptă în prezent în această direcție.

Cifrele de la Bloomberg New Energy Finance arată că prețul ajustat la inflație al pachetelor de baterii pentru mașini a fost de 1.200 USD (989 GBP) per kWh în 2010. Acesta a scăzut la 132 USD (108 GBP) anul trecut.

Presupunând un preț kWh de 132 USD, ar fi costat 6.000 USD (4.948 GBP) pentru a produce o baterie de 50 kWh anul trecut. În 2010, aceasta ar fi fost de 60.000 USD (49.488 GBP).

Cu toate acestea, din cauza creșterii costurilor cu mineralele, costurile bateriilor sunt de așteptat să crească la 138 USD (113 GBP) per kWh în 2024.