Mașina viitorului este aici și o poți cumpăra: când apare EX90, cea mai inteligentă mașină de pe piață
SUV-ul electric de vârf este „prima mașină Volvo care a fost definită cu adevărat de software-ul său”, a spus directorul general Jim Rowan.
Volvo Cars spune că EX90 începe o nouă eră pentru marca suedeză veche de aproape 100 de ani.
SUV-ul electric emblematic, cu o autonomie de până la 600 km și un timp de la 0 la 100 km/h de 4,9 secunde, este prima mașină Volvo care a fost definită cu adevărat de software-ul său, a spus CEO-ul Jim Rowan în timp ce dezvăluia mașina.
Prima lansare majoră sub conducerea lui Rowan, care a preluat conducerea Volvo în martie, nu va fi doar o mașină nouă, ci va fi un computer foarte avansat pe roți despre care spune că se va „îmbunătăți în timp”, deoarece poate primi actualizări de software over-the-air.
Puterea de calcul a EX90 îl face cel mai sigur model Volvo până în prezent, a spus producătorul auto.
Calculator pe roți
SUV-ul premium va avea un „scut invizibil de siguranță” care poate ajuta la reducerea accidentelor care provoacă răni grave sau deces cu până la o cincime, a spus Rowan.
Senzorii care includ opt camere, cinci radare și, pentru prima dată într-un Volvo, lidar, sunt conectați la computerele de bază ale mașinii.
Tehnologia lidar, care este de la Luminar și va deveni în timp echipament standard la Volvo, poate detecta pietonii la distanțe de până la 250 de metri chiar și la viteze de autostradă. Volvo a spus că lidarul și alți senzori vor îmbunătăți fiabilitatea și performanța generală a funcției sale de conducere asistată, Pilot Assist.
Platforma de computer Drive a Nvidia, care își propune să ofere niveluri tot mai mari de conducere autonomă, rulează software-ul intern al producătorului auto pentru a crea o vedere în timp real, la 360 de grade, a lumii.
Sistemul de calcul de bază al EX90 este alimentat de produsele Xavier și Orin de la Nvidia. Xavier, care este conceput pentru sistemele avansate de asistență a șoferului de Nivel 2 Plus și conducere automată de Nivel 3, oferă 30 de trilioane de operațiuni pe secundă. Între timp, sistemul Orin pe cip (SoC) oferă 254 de trilioane de operațiuni pe secundă, permițând dezvoltatorilor să escaladeze de la nivelul 2 Plus la nivelul 5 vehicule complet autonome.
EX90 are, de asemenea, un procesor Qualcomm care funcționează cu software intern pentru a rula majoritatea funcțiilor de bază din interiorul mașinii, de la siguranță și infotainment până la gestionarea bateriei.
Platforma de calcul Snapdragon a Qualcomm va fi combinată cu capacitățile de vizualizare ale companiei de jocuri video Unreal Engine pentru a oferi grafică de înaltă calitate pe ecranele mașinii și pe afișajul head-up.
Un ecran central de 15 inch este punctul de intrare în sistemul de infotainment al mașinii, care oferă servicii Google, inclusiv ajutor hands-free de la Google Assistant, navigare din Google Maps și acces la aplicații prin Google Play. EX90, care va avea conectivitate 5G ca standard acolo unde este disponibil, va fi, de asemenea, compatibil cu Apple CarPlay wireless.
„Rezultatul final este o experiență mai receptivă și mai plăcută în interiorul mașinii”, a spus Rowan într-un comunicat.
EX90 este primul model Volvo care este pregătit hardware pentru conducerea autonomă nesupravegheată. Producătorul auto a declarat în ianuarie că va pune această funcție disponibilă mai întâi pentru clienții din California, înainte de a o lansa pe alte piețe.
Lansarea oficială a așa-numitului Ride Pilot al producătorului auto este în așteptarea verificării interne de către Volvo, precum și a aprobărilor de utilizare de la autoritățile locale din diferitele piețe.
Sistem de înțelegere a șoferului
Volvo testează, de asemenea, funcțiile de conducere autonomă în Suedia, precum și colectează date pentru viitorul său sistem din Europa și S.U.A.
Volvo va folosi culori pentru a semnala diferența dintre modulul asistat de șofer și modul de conducere autonomă nesupravegheată în mașina sa emblematică și complet electrică.
Ecranul EX90 orientat spre șofer, care este vizual prin volan, va folosi verde pentru a semnala când mașina folosește soluții de asistență, cum ar fi menținerea benzii și controlul adaptiv al vitezei de croazieră.
Albastru/verde sau acvamarin, care va apărea ca o linie orizontală subțire în partea de sus a ecranului, pe marcajele benzii și pe mașina din față, semnalează că mașina a preluat controlul asupra conducerii.
De asemenea, Volvo va debuta așa-numitul sistem de înțelegere a șoferului ca echipament standard în EX90.
Sistemul de detectare a interiorului în timp real folosește două camere pentru a căuta semnale timpurii care arată că șoferul nu este atent. Dacă șoferul nu este alert, sistemul de asistență pornește cu un semnal de avertizare care crește în volum în funcție de gravitatea situației.
Dacă șoferul nu răspunde la avertismente din ce în ce mai clare, mașina poate chiar să se oprească în siguranță pe marginea drumului, trimițând un avertisment celorlalți utilizatori ai drumului cu luminile de avarie.
„Senzorii noștri nu obosesc și nu pierd atenția”, a spus Rowan în comunicat. „Sunt concepute să răspundă și să reacționeze atunci când ești cu doar o fracțiune de secundă mai încet.”
Începând cu EX90, Volvo va dezvălui o nouă mașină complet electrică în fiecare an, pe măsură ce va deveni o marcă exclusiv electrică până în 2030.
Segment pregătit pentru schimbare
EX90 are potențialul de a ridica un segment care pare a fi deschis la schimbare.
De-a lungul a nouă luni, vânzările europene de mașini electrice au crescut cu 26%, până la 1.004.246, arată cifrele Dataforce. Dar modelele complet electrice, conduse de BMW iX, a reprezentat mai puțin de 10 la sută din vânzările de 193.573 de SUV-uri mari premium ale segmentului de SUV.
Industria se îndreaptă către electric
Sistemele de propulsie diesel rămân alegerea de top din segment, dar acest avantaj a fost redus dramatic de când Volvo, BMW și Mercedes au adăugat versiuni hibrid plug-in ale modelelor XC90, X5 și, respectiv, GLE.
Hibrizii plug-in reprezintă aproximativ o treime din toate vânzările din segment, semnalând o deschidere a cumpărătorilor de mașini din Europa față de o mașină cu priză.
iX a dovedit acest lucru devenind cel de-al patrulea vânzător al segmentului în primul său an complet de disponibilitate.
Sosirea EX90 și a modelului său soră, Polestar 3 de la filiala Volvo veche de 5 ani, au potențialul de a muta în continuare segmentul către oferte complet electrice.
Această tendință a fost deja văzută în segmentul sedanurilor de lux. Lansarea în ultimii trei ani a Porsche Taycan, Mercedes EQS și Audi e-tron GT au sporit ponderea complet electric în segment la 49% până în septembrie, de la 37% în aceeași perioadă a anului trecut.
A existat, de asemenea, o acceptare puternică pentru modelele alimentate cu baterie în segmentul SUV-urilor de dimensiuni medii premium din Europa, unde Tesla Model Y conduce și segmentul de dimensiuni medii premium, unde Tesla Model 3 și Polestar 2 ocupă locul 2 și nr. 5, respectiv.
Pentru Volvo, sosirea EX90 este o sabie cu două tăișuri, deoarece va concura în segment cu modelul care a început renașterea rapidă a mărcii în 2014, XC90, care rămâne vânzătorul nr. 3 al segmentului în general, precum și al treilea clasat hibrid plug-in din clasa sa, cu un volum în nouă luni de aproape 10.000, conform Dataforce.
Liderii de segment
EX90, al treilea vehicul electric cu baterie al mărcii după varianta alimentată cu baterie a crossover-ului XC40 și a crossover-ului compact sportiv C40, va fi construit la fabrica Volvo din SUA de lângă Charleston, Carolina de Sud, alături de Polestar 3 începând de anul viitor. Volvo va adăuga apoi producția de SUV în China.
Nava emblematică electrică va fi vândută alături de versiunile mild și plug-in hybrid ale crossover-ului XC90.
EX90 este prima mașină Volvo cu hardware-ul necesar pentru a permite încărcarea bidirecțională, oferind SUV-ului capacitatea de a reda rețelei sau de a reîncărca un alt model alimentat cu baterie.
Lutz Steigler, senior manager Volvo pentru propulsia vehiculelor, a declarat pentru Automotive News Europe că ar fi posibile economii de aproximativ 500 de euro pe an, pe baza schemelor de prețurilor din Suedia de anul trecut. Această cifră se bazează pe încărcarea de la vehicul la casă, ceea ce înseamnă că EX90 ar fi folosit pentru a alimenta o mașină de spălat vase, de exemplu, în loc să folosească energie de la furnizorul de utilități.
Volvo își propune să fie neutră din punct de vedere climatic până în 2040.