29 apr. 2022 | 08:35

INTERVIU ING Bank – cum îți transformi telefonul în POS mobil, cât de sigur este în România, în Europa

ACTUALITATE
INTERVIU ING Bank - cum îți transformi telefonul în POS mobil, cât de sigur este în România, în Europa

Dacă ai o afacere și vrei să le oferi clienților tăi opțiunea de a plăti cu cardul, dar poate te gândești că e prea complicat, că implică niște costuri prea mari sau că se potrivește mai degrabă afacerilor mari, uită de toate aceste mituri, pentru că acum există SoftPOS. ING SoftPOS este potrivit pentru orice tip de afacere. Este o aplicație disponibilă pentru telefoanele Android, care îți permite să accepți plăți contactless cu cardul, telefonul sau orice alt tip de suport de card cu cititor NFC.

Ca să știi mai multe detalii, am discutat cu Grzegorz Nowakowski, cofondator și vicepreședinte SoftPos.eu, Ciprian Pîrv, Country Leader Payten în România (divizia de plăți a Grupului ASEE, care sprijină băncile și comercianții să ofere o experiență unitară și consecventă clienților în timp ce utilizează rețele de achiziție ATM sau POS) și cu Bogdan Ioniță, Sr. Product Manager în cadrul departamentului de carduri ING Bank România.

Explicați-ne, mai întâi, mai precis, ce este ING SoftPOS, noua aplicație pentru Android, și cum se folosește.

Grzegorz Nowakowski, SoftPOS.eu: Aplicația noastră permite transformarea unui dispozitiv Android (smartphone, tabletă etc.) într-un terminal de plată mobil care acceptă tranzacții contactless cu carduri și echivalentele lor virtuale. Singurele cerințe sunt ca dispozitivul să aibă sistemul de operare Android 8.0 sau o versiune superioară, un modul NFC funcțional și acces la internet. Asta înseamnă că majoritatea dispozitivelor Android disponibile în prezent pot funcționa cu soluția ING SoftPOS.

Aplicația oferă toate funcționalitățile unui POS clasic. Soluția noastră este ușor de utilizat și are multiple avantaje față de terminalele de plată tradiționale. Printre acestea se numără integrarea simplă, costuri mai mici, upgrade-uri online ale software-ului și lipsa necesității de a produce, transporta sau înlocui sistemul hardware. Toate acestea fac din SoftPOS o soluție a viitorului în ceea ce privește acceptarea plăților.

Ce v-a determinat să lansați un astfel de serviciu? Cum a evoluat cererea pentru acesta?

Grzegorz Nowakowski, SoftPOS.eu: Am pornit de la viziunea că opțiunea de a încasa plăți contactless direct pe dispozitivul mobil al utilizatorului va deveni la fel de importantă ca introducerea plăților mobile (prin serviciile Google Pay, Apple Pay etc.).

În iulie 2020, am implementat primele teste ale aplicației SoftPOS, iar de atunci ne-am extins semnificativ. După aproape doi ani, aplicația noastră este utilizată în peste 20 de țări din Europa. Soluția SoftPOS este folosită atât de întreprinderi mici (cafenele, magazine, șoferi de taxi), cât și de companii poștale și mari corporații.

În prezent, testăm aplicația SoftPOS și pe piețe complet noi, inclusiv în regiunea America Latină. Lucrăm permanent la extinderea serviciilor noastre și credem că soluțiile SoftPOS au pornit o revoluție pe piața plăților, din care ne bucurăm să facem parte.

Ce credeți că diferențiază SoftPOS față de ofertele existente acum pe piață? Și cât de sigură este această aplicație în ceea ce privește securitatea plăților?

Grzegorz Nowakowski, SoftPOS.eu: În primul rând, ne diferențiază faptul că am lansat soluția SoftPOS mai devreme decât concurenții noștri pe piața din Europa. Ceea ce înseamnă că, în prezent, avem deja zeci de mii de clienți la nivel european și am beneficiat (și beneficiem, în continuare) de feedback-ul acestora pentru a ne îmbunătăți serviciile.

Totodată, suntem printre foarte puținele companii care au îndeplinit cele mai înalte standarde în materie de securitate pentru acest tip de serviciu. Printre acestea, am obținut certificatele emise de PCI Institute (PCI DSS și PCI CPoC) și am îndeplinit cerințele Mastercard și VISA, care ne permit să procesăm tranzacții, inclusiv pe cele care necesită PIN. Așadar, aplicația noastră este la fel de sigură ca un POS tradițional.

Bogdan Ioniță, ING: Aș vrea să completez că pentru aplicația ING SoftPOS, pentru a asigura cel mai înalt nivel de securitate, am încorporat și modulul PIN PAD (pentru capturarea și criptarea PIN-ului plătitorilor) furnizat de SoftPOS. Astfel, asigurăm securitatea plăților clienților noștri, dar aceștia nu percep existența unui modul suplimentar.

Ce tipuri de carduri acceptă SoftPOS pentru plăți?

Ciprian Pîrv, Payten: Soluția SoftPOS se poate utiliza cu orice tip de card Visa si Mastercard, acestea fiind cele mai utilizate pe piața locală.

Care este cifra utilizatorilor ING SoftPOS, în primele luni de la lansare? Care sunt domeniile de activitate unde este utilizată ING SoftPOS?

Bogdan Ioniță, ING: În prezent, la trei luni de la lansarea soluției ING SoftPOS, avem peste 1.000 de comercianți înrolați și 2.400 de utilizatori ai aplicației mobile. Am depășit 20.000 tranzacții efectuate în aplicația ING SoftPOS.

Un comerciant poate desemna mai multe persoane pentru a deveni utilizatori ai aplicației mobile, de aceea avem mai mulți utilizatori înregistrați. Pentru a fi mai clari, voi lua exemplul unei firme care oferă servicii de livrare a mâncării la domiciliu. Curierii livratori vor primi acces de la acel comerciant/administratorul firmei și vor putea încasa plăți cu ING SoftPOS. Exemplul nu este luat întâmplător, pentru că aplicația este foarte utilizată în domeniul livrărilor, întrucât oferă beneficiul mobilității.

În topul domeniilor de activitate în care este utilizată soluția ING SoftPOS, în acest moment, se află: magazine alimentare, restaurante și cafenele, cabinete medicale, magazine cu produse de sănătate și îngrijire, saloane și frizerii, precum și magazine de piese și accesorii auto.

Cât de deschiși sunt românii la tipurile de plată alternativă?

Ciprian Pîrv, Payten: România se numără printre țările cu cel mai ridicat nivel de adopție de noi trenduri și noi tehnologii, în special de către tânăra generație. Luând în considerare beneficiile multiple pe care o astfel de soluție le prezintă pentru băncile acceptante, comercianți și furnizori, ne așteptăm ca pilotul lansat recent să se extindă rapid într-o producție de mare succes. Semnalele deja există, adopție foarte bine primită, evoluție rapidă și deja de succes.

Cum pot aplica românii pentru ING SoftPOS?

Bogdan Ioniță, ING: Pentru a deveni utilizatori ai ING SoftPOS, clienții ING persoane juridice trebuie să facă o vizită într-un ING Office și să semneze contractul aferent serviciului. De la semnarea acestui contract, dacă nu există motive obiective pentru amânare, în aproximativ două-trei zile, clientul primește acces la soluția ING SoftPOS.

Solicitantul serviciului obține accesul la portalul ING SoftPOS – interfața web în care are acces 24/24 și în timp real la istoricul plăților, evoluția vânzărilor și extragerea de rapoarte în portal, își poate administra terminalele și utilizatorii. Pentru folosirea aplicației mobile, este necesară descărcarea aplicației din Google Play. Utilizarea aplicației este simplă și intuitivă, însă avem și tutoriale video, pentru a fi ușor de înțeles în mod rapid pentru toți utilizatorii.

Care sunt costurile pentru ING SoftPOS?

Bogdan Ioniță, ING: ING SoftPOS este cea mai accesibilă soluție de încasare a plăților cu cardul oferită de ING. În cazul ING SoftPOS, nu există taxe pentru închiriere sau administrare. Există doar un comision per tranzacție. Pentru companiile mici și mijlocii, comisionul este de 0,6% sau 0,8% per tranzacție, în funcție de pachetul de cont curent ales. Pentru companiile mari, prețul este personalizat în funcție de volume și tipuri de carduri acceptate. Mai multe detalii despre costuri și pachete puteți vedea aici.

Credeți că veți oferi vreodată un astfel de serviciu și pentru persoane fizice, care să faciliteze transferul rapid de fonduri între prieteni?

Ciprian Pîrv, Payten: Soluția SoftPOS se adresează azi companiilor și este o alternativă accesibilă, comparativ cu terminalul POS clasic, în special pentru societățile mici și mijlocii. Transferul de fonduri între prieteni există azi deja în foarte multe aplicații mobile bancare. Urmărim, însă, îndeaproape piața și explorăm orice funcționalitate cu valoare adăugată de interes.

Bogdan Ioniță, ING: Dacă tot menționăm transferul rapid de fonduri între prieteni, completez că una dintre cele mai apreciate funcționalități din Home’Bank este plata către un prieten prin numărul de telefon. În medie, clienții ING Bank fac peste șapte milioane de tranzacții pe lună în Home’Bank, dintre care aproximativ 12% sunt către conturi ING prin funcționalitatea „plata către un prieten”.
În septembrie 2021, am lansat și plățile interbancare, prin AliasPay, pentru persoane fizice, prin care clienții noștri pot transfera bani către clienții altor bănci care utilizează, la rândul lor, serviciul AliasPay, folosind doar numerele de telefon ale destinatarilor. Aproximativ 75.000 clienți ING folosesc deja Alias Pay. În prezent, alte două bănci din România oferă serviciul Alias Pay. În continuare, ne uităm la ce soluții de transfer între prieteni sunt mai simple și relevante pentru clienții ING.