07 iun. 2022 | 13:25

Industria auto din Rusia, în picaj total:„ne confruntăm cu primitivizarea”

ACTUALITATE
Industria auto din Rusia, în picaj total:„ne confruntăm cu primitivizarea”

Piața auto odinioară promițătoare a Rusiei a scăzut cu 84% în mai, deoarece sancțiunile și lipsa de piese au afectat vânzările.

Vânzările de mașini noi din Rusia au scăzut cu 84 la sută în mai, pe măsură ce sancțiunile și izolarea internațională au adus aproape blocarea unei industrie care fusese cândva o vitrină pentru investițiile străine.

Mai puțin de 25.000 de vehicule au fost vândute luna trecută, a declarat luni într-un comunicat Asociația Afacerilor Europene (AEB), cel mai scăzut nivel din 2006 și mai puțin de o zecime din nivelurile lunare observate în lunile de vârf din trecut.

Invazia Ucrainei de către președintele Vladimir Putin din 24 februarie a provocat un val de sancțiuni din partea SUA și a aliaților săi, precum și întreruperi ale aprovizionării dintr-o gamă mai largă de țări.

Izolarea a lovit în mod deosebit sectorul auto dominat de străini, exodul producătorilor de peste mări agravat de dependența puternică a industriei de componentele importate.

„Câțiva furnizori încă nu și-au vândut toate stocurile, așa că asta se vinde”, a spus Azat Timerkhanov de la consultantul Avtostat. „Dar se epuizează rapid.”

Izolare totală

Doar două dintre cele peste 20 de fabrici de automobile din Rusia funcționează acum, una deținută local și o fabrică chineză, a spus el. Majoritatea producătorilor europeni și asiatici au suspendat livrările de mașini, în timp ce chiar și companiile din țările care nu s-au alăturat sancțiunilor s-au confruntat cu probleme de logistică.

„Există în curs de căutare furnizori alternativi – de obicei chinezi”, a spus el, dar încă nu există nicio certitudine că va reuși.

Guvernul rus a preluat unele fabrici importante de la companiile străine plecate, inclusiv fosta fabrică Moskvich din Moscova, care era operată de Renault. A anunțat deja planuri de a vinde modele dezmembrate fără tehnologii importate de siguranță și emisii.

„Industria noastră auto s-a bazat pe componente străine”, a spus Georgy Ostapkovich, specialist în domeniu la Școala Superioară de Economie din Moscova. „Practic nu existau fabrici care să nu funcționeze pe platforme străine. Rusia a fost doar o linie de asamblare.”

„Ne confruntăm cu primitivizarea și vom rămâne în urmă cu restul lumii cu un deceniu”, a spus el.