07 iun. 2022 | 11:30

Drumul din România pe care s-a circulat neîntrerupt timp de 1.500 de ani. De unde începe și unde se temină „Calea lui Traian”

ACTUALITATE
Drumul din România pe care s-a circulat neîntrerupt timp de 1.500 de ani. De unde începe și unde se temină „Calea lui Traian

Calea lui Traian, așa cum este cunoscut în popor este drumul pe car s-a circulat neîntrerupt pentru o perioadă de 1.500 de ani.

Acest drum vechi de două mii de ani a fost circulat mai bine de un mileniu. „Autostrada Antichității” ascunde și numeroase legende. Istoricul Dumitru Tudor scrie în „Oltenia Romană” că „drumurile constituie însemnate vestigii lăsate de civilizația romană pe actualul teritoriu al României”.

„Ştim cu toţii că, ajunşi într-o ţară nouă, prima grijă a cuceritorilor romani era crearea arterelor de comunicaţie, construcţia de poduri, tăierea şi desfundarea codrilor, ridicarea de castre de-a lungul drumurilor. Aceste preocupări se regăsesc în scenele de pe columnele lui Traian şi Marcus Aurelius. Prin drumuri provincia era legată ca într-un lanţ de trupul imperiului”, după cum scrie un alt istoric, Ovidiu Udrescu.

Drumul Oltului sau Calea lui Traian, așa cum a fost denumit de către popor, începe la Dunăre și ajunge până în Transilvania. Chiar dacă au trecut atâtea secole, drumul se păstrează foarte bine. Acest drum poate fi urmărit cu ușurință până la Râmnicul Vâlcea, care în trecut mergea de la Romula în Transilvania.

Drumul circulat neîntrerupt mai bine de o mie de ani

Citește și: Cel mai bun drum din lume a fost cândva pe teritoriul României

O parte din acest drum era denumit „drumul sării”, deoarece pe aici treceau carele cu sarea extrasă de la Ocnele Mari. Pe Valea Oltului, acest drum a fost găsit și la o altitudine de 14 metri față de apa râului, astfel că acest drum a fost suspendat pe grinzi de lemn.

„Drumul roman, pe traseul Gara Călimăneşi – Gura Lotrului – Copăceni”, este o construcţie realizată după cucerirea Daciei, cu mari eforturi, fiindcă a trebuit să fie săpat în multe locuri în stâncă. (…) El a fost folosit şi după părăsirea Daciei, până la începutul secolului al XVIII-lea, când austriecii, anexând Oltenia, construiesc Via Carolina, prin inginerul Fr. Schwantz – Hauptmann”, azi şoseaua naţională DN7.

Cei care locuiesc în Vâlcea sunt singurii care îi mai spun „Calea lui Traian”. Ovidiu Udrescu spune însă că această „Autostradă a Antichității” este veche de aproape 2.000 de ani și s-a circulat neîntrerupt mai bine de un mileniu și jumătate. După ce a fost instaurată dictatura, „șoseaua” Râmnicului primea denumirea „Lenin”, în această manieră fiindu-i negată istoria.