Dincolo de isteria din benzinării, o întrebare rămâne în picioare: cât de mult se va mai scumpi carburantul?
România a traversat momente dificile săptămâna aceasta, când numeroși conaționali de-ai noștri au stat ore întregi în benzinării, pentru a-și alimenta mașinile, după ce pe internet au apărut informații privitoare la scumpirile din anumite stații din țară. Deși panica e catalogată de oficialii guvernamentali ca fiind nejustificată, totuși nu putem să nu ne întrebăm cât de mult se va mai scumpi carburantul.
Prețurile carburantului depind, pe de-o parte, de măsurile fiscale adoptate de autoritățile din țară, dar și de factori economici interni sau externi, cum ar fi rata anuală a inflației, situația de pe piețele financiare, de pe lanțurile de aprovizionare, etc.
Din nefericire, absolut toți factorii aduși în discuție sunt sub semnul întrebării sau chiar într-o lumină complet nefavorabilă în această perioadă în care ne confruntăm cu un conflict la graniță, cu scumpiri accelerate și venim după mai bine de doi ani extrem de dificili.
Un alt aspect important este cel al evoluției pieței internaționale de țiței. Analizând perspectivele petrolului, ne putem face o idee despre ce se va întâmpla și la pompă.
Ce spun analiștii economici?
Potrivit unei analize recent realizate de XTB, aproximativ 4,5 milioane de barili de petrol pe zi au fost „înghețați” în urma invaziei irakiene a Kuweitului în anii 1990, ceea ce reprezenta aproximativ 7-8% din cererea globală pe atunci.
„Teoretic, situația actuală este foarte asemănătoare. În timp ce cantitatea de petrol în pericol este mai mică, cel mai mare risc este ca majoritatea acestui petrol să fie exportată în Europa. Prețurile petrolului au crescut cu 140% după lansarea invaziei irakiene, dar au revenit la nivelurile dinaintea invaziei în mai puțin de un an (….)
Situația actuală este similară cu șocul petrolului din anii 1990 (războiul Irak-Kuweit). Presupunând că prețurile vor continua să se comporte similar, vârful poate fi atins aproape de 150 USD pe baril (noi maxime istorice). Desigur, trecutul nu poate fi tratat ca un indicator al viitorului”, notează specialiștii.
Momentan, țițeiul a înregistrat o depreciere de 17%, cea mai puternică din ultimii doi ani, dar rămâne de văzut dacă va reuși să revină sub pragul de 100 de dolari/baril, scenariu care nu e imposibil în viziunea experților, dar există mult prea multe variabile pentru a putea contura un scenariu clar.